WiiBoy Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 Vil bare legge til at de ofte også blåser opp saker som omhandler temaene spilling og vold. Disse blir ofte veldig blåst opp i avist e.l der de forteller hvor grusomt spilling(skytespill) er for barn. Og at sansynligvis alle barn/ungdommer blir skadet i hodet av det. I tillegg om man spiller skytespill påståes det jo at da mister man sperren som holder en fra å skyte andre i det virkelige liv ?! :S Det er jo faktisk bare spill... Forferdig irriterende siden alle vet at under 0.1% av de som spiller blir mordere av det :S Nå er det bevist at det er en sammenheng. Selv om % andelen av spillere som klikker fulstendig er svært lav blir tallet fort uakseptabelt høy når du ganger med antall spillere. Lenke til kommentar
solaN - Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 som sagt, under 0,1 % Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Skriver du under 0,1 % betyr det mindre enn 0,1 men ikke så lite som 0,01. Fortsatt en helt usannsynlig størrelse. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 som sagt, under 0,1 % Jeg er klar over det, men du fremstiller dette som et nærmest ikke eksisterende problem når det motsatte er bevist. Dersom 0,0001% blir mordere av å spille er det 1 ny drapsmann pr. 1 millon spillere. Samtidig blir kansje 999'999 mer voldelig/aggresive av det uten å bli mordere. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. august 2008 Forfatter Del Skrevet 22. august 2008 Folkens. Dere begynner å gå veldig off topic nå. Semantisk diskusjon om tallenes mening kan fint taes et annet sted. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Og herfra kan man holde seg on- topic. MVH KVTL Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Myte: mennesker er mennesker og ikke dyr/aper Mennesker (homo sapiens) er er primater og vi ER aper. (spesifikt, menneske aper) vi stammer ikke fra apene vi ER aper, det er utrolig hvor ofte folk glemmer dette når man snakker om evlousjon og slikt. biologisk sett er vi aper, så enkelt er det. ofte sier man aper og mennesker når man egentlig bare skulle si aper "dette har aper og mennesker til felles," når man skulle si " dette er felles blant alle aper" you get the point kilder http://en.wikipedia.org/wiki/Great_ape http://tvindy.typepad.com/tvindy/2003/08/a...umans_apes.html Lenke til kommentar
2rst1 Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 Myte: I gamledager trodde folk at jorda var flat I gamle dager trodde man at jorda var flat - det er noe alle vet. Faktum er at mennesker har visst om jordas form i over 2 000 år. Den flate jorda stammer derimot fra 1828 og er et kroneksempel på en moderne myte. Altså, Colombus skulle i 1492 bevise at jorda var så liten at det gjekk an å segle rundt. IKKJE å bevise at jorda var RUND, som mange også trur. kilde: http://www.forskning.no/artikler/2005/juli/1121171012.19 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. august 2008 Del Skrevet 22. august 2008 (endret) Dette blir ein litt teit "vanleg misforståelse", men eg prøver meg: Myte: mange trur at England, Frankrike og USA avgjorde den andre verdskrigen. I botn og grunn var det Russland som stogga den tyske krigsmaskina. Lenge kjempa russarane åleine mot Tyskland. Frankrike var jo okkupert, England mangla "landsettingsfartøy" og USA var jo i kamp på eit anna kontinent. http://no.wikipedia.org/wiki/2._verdenskri..._ved_Stalingrad Endret 22. august 2008 av aspic Lenke til kommentar
LucidDreaming Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Myte: ''Ich bin ein Berliner'' er grammatisk feil Noe som også er feil. Da Kennedy sa ''Ich bin ein Berliner'' under en tale i Berlin den 26. Juni 1963, så var det faktisk helt grammatisk rett. Han referte overhode ikke til Berlinerbollen, og siden utsagnet er grammatisk rett er denne myten bare kjent utenfor tyskspråklige land. Link Lenke til kommentar
delfin Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Myte: Man kan bare brette et papir(i to) maksimalt 7 ganger, uansett størrelseFeil. I dagens Mythbusters brukte de et papir på størrelse med en fotballbane. Dette klarte de å brette 11 ganger. Kilder: http://www.tv.com/mythbusters/underwater-c...361/trivia.html http://www.nasa.gov/multimedia/podcasting/...ipt_061117.html Den "myten" jeg har hørt, er at du ikke kan brette et A4-ark mer enn 7 ganger. Etter 7 brett tilsvarer det å brette en bunke med 2^7 = 128 ark på størrelse med 1/128 a4 ark = ca 3*2 cm...det går ikke Lenke til kommentar
KNB Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Det høyeste fjellet i verden er ikke Mount Everest som de fleste tror. Det er Mauna Kea som ligger på øya Hawaii. Men Mount Everest er det høyeste målt fra havnivå og til toppen. Manua Kea 10200 m målt fra bunn av fjellet og opp. Men målt fra havnivå så er det bare 4206 m. Men de er verdens høyeste på hver sin måte. Kilde: "The Book Of General Ignorance" (ISBN 978-0-571-23368-7) Det er en bok som handler om vanlige misforståelser. Ser for meg att eg kommer til å komme med flere innlegg ut i fra denne boken. EDIT: La til ISBN nummer Endret 23. august 2008 av KNB Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 (endret) KNB: Siden du tror du kommer med flere innlegg fra boka, fint om du tar med ISBN. Gjorde like greit om litt på reglene for å få med dette med ISBN nr og slikt. Endret 23. august 2008 av cyclo Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 Myte: Man kan bare brette et papir(i to) maksimalt 7 ganger, uansett størrelseFeil. I dagens Mythbusters brukte de et papir på størrelse med en fotballbane. Dette klarte de å brette 11 ganger. Kilder: http://www.tv.com/mythbusters/underwater-c...361/trivia.html http://www.nasa.gov/multimedia/podcasting/...ipt_061117.html Den "myten" jeg har hørt, er at du ikke kan brette et A4-ark mer enn 7 ganger. Etter 7 brett tilsvarer det å brette en bunke med 2^7 = 128 ark på størrelse med 1/128 a4 ark = ca 3*2 cm...det går ikke Hvis du har et tynt nok papir, går det helt fint. Papiret må bare være ufattelig tynt for å kunne brettes mange ganger. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Myte: Kameleonen skifter farge etter bakgrunnen for skjule seg selv for andre dyr/farer Dette er helt feil, kameleoner har aldri skiftet farge etter bakgrunn. De skifter farge f.eks hvis de blir redde, noen plukker en opp, eller når de vinner en slåsskamp med en annen kameleon. Eller de ser en annen kameleon av motsatt kjønn. Ellers kan det være forandringer i temeratur og lys Kilde: "The Book Of General Ignorance" (ISBN 978-0-571-23368-7) Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Kilde: "The Book Of General Ignorance" (ISBN 978-0-571-23368-7) *bestilt fra amazon* Høres ut som en bra bok. Lenke til kommentar
KNB Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Genial bok, kjøpte den når eg var på tur i York. Angrer ikke et sekund, alle tingene du "vet" er feil :!: Lenke til kommentar
freerun Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Vurderer bestille samme boka selv. Men inntil jeg får den håer jeg det kommer flere bra myter i denne tråden! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Boka er forresten skrevet av 2 folk bak det britiske gameshowet QI (2003) Som handler om interessante fakta og misforståelser. Jeg ble nettopp ferdig å se de 4 første sesongene, anbefales. - Endret 1. september 2008 av LunarPoet Lenke til kommentar
Ornthoron Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det høyeste fjellet i verden er ikke Mount Everest som de fleste tror. Det er Mauna Kea som ligger på øya Hawaii.Men Mount Everest er det høyeste målt fra havnivå og til toppen. Manua Kea 10200 m målt fra bunn av fjellet og opp. Men målt fra havnivå så er det bare 4206 m. Men de er verdens høyeste på hver sin måte. Som vi ser kommer det hele an på hvordan man måler. Det finnes enda et fjell som er verdens høyeste på sin måte. Det er fjelltoppen Chimborazo i Equador. Det er det punktet på jordoverflaten som er lengst unna jordens sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå