Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

I hvor stor grad kan diazepam brukes uten å være vanedannende/miste effekten?

Timeo

Anbefalte innlegg

Er uføretrygdet pga bipolar lidelse og selv om bruk av lithium holder borte det være av ekstreme humørsvingninger, så sliter jeg enda en god del med angst og depresjon, og fungerer derfor ikke i god nok grad til å f.eks. ha et arbeid. Siden forsøk med de fleste typer antidepressiva kombinert med lithium ikke gav noe bedring, fikk jeg en midlertidig uføretrygd. Men jeg har ikke lyst å sitte innendørs resten av livet og se at livet sklir bort i ingenting.

Fikk nylig en liten mengde stesolid av fastlegen min, så jeg kunne få kommet meg litt ut døren og være med på sosiale aktiviteter. Og er virkelig imponert over hvor effektivt denne medsinen har fungert på meg. Har vært plaget med en del muskelknuter og ryggsmerter, antagelig pga andspenthet i forbindelse med angst, og alt dette forsvinner veldig raskt og føler at jeg blir et helt normalt menneske som kan kommunisere normalt og fungerer normalt på alle måter så lenge jeg har. For øyeblikket er det 5mg jeg tar hvis jeg skal noe, men prøvde en gang med 10mg og merket at dette var en dosering som var mer passende, da følte jeg meg på samme måte som før jeg fikk psykiske problemer, jeg var i et familieselskap og for første gang på flere år kunne jeg sitte meg ned og snakke helt normalt med de andre i selskapet istedenfor å gjemme meg bak en avis eller lignende som jeg vanligvis har gjort. Så jeg har sett en rekke muligheter jeg kan få gjennom bruk av denne medisinen, f.eks. å begynne deltid med utdanning eller arbeid. Men det jeg lurer på er egentlig: Hvor ofte kan jeg bruke denne medisinen uten at den blir vanedannende og mister effekten?

Det jeg har sett for meg er f.eks. at jeg får utdanning/arbeid 2-3 dager i uken og tar 10mg stesolid om morgenen og 10mg til lunch f.eks. Jeg regner med at dette vil være tilstrekkelig for at jeg kan fungere normalt, og kan konsentrere meg om de oppgavene jeg har uten å være plaget av angst og uro. Vil dette være vanedannende, og kan effekten av medisinene avta etterhvert? Og kan det kombineres med f.eks. 1 dag i uken med sosiale aktiviteter der jeg tar 10mg?

Altså en uke som dette:

20mg

ingenting

20mg

ingenting

20mg

ingenting

10mg

Eller:

ingenting

20mg

ingenting

20mg

ingenting

10mg

ingenting

Håper at noen som har peiling på dette har et godt svar, sånn at jeg ikke setter urealistiske forhåpninger.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke time igjen før i september, så tenkte jeg skulle høre her om noen har peiling, for jeg har som sagt forhåpninger til hvilken nytte denne medisinen kan ha for meg, og vil bare ha en pekepin om dette er realistisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Vaio_*

Hei.

Diazepam avhengigheten er skapt av "effekten av medisin", psykologisk.

Somatisk(biologisk) skal det være lite fare for avhengighet, men ved brått slutt etter lengre bruk, kan du oppleve noe som kalles for withdraw syndrome. Derfor er det alltid en twilight å mener at det er ikke avhengighetsskapende, eller om det er avhengighetsskapende

De fleste pratikanter er uenig om det er "psykologisk" eller om det er "biologisk" bivirkningen til medisinen.

En om-medisinering for psykiatrisklidelse må alltid godkjennes av en lege/psykiat.

Personlig, har jeg gode efaringer, at selv-medisinering får "alltid" et dårlig utfall.

Pga. dette vil ingen på forumet, vil eller kan, anbefalle deg en dose.

Vaio ;)

Lenke til kommentar
Gjest møring

Følg med i denne tråden så skal jeg se om jeg ikke får skrevet mere senere.

For meg har dette vært en svært nyttig medisin og jeg har ikke måttet øke dosen selv etter flere tiårs bruk for å få samme effekt. Anbefaler ikke å bruke sterkere dose enn 5 mg, 10 mg gir ikke dobbel så god virkning nemlig - tvert imot.

Men dette jo min erfaring knyttet til min situasjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Vaio: Jeg mente selvsagt ikke at noen her på forumet skulle anbefalle meg en dose, og at jeg så skulle begynne å bruke dette. Planen er 1. snakke med fastlege og høre om han vil være villig til å gi meg medisinsk støtte til dette, 2. snakke med nav, komme frem til et opplegg der jeg kan begynne med deltid utdanning/jobb 3. få resept på medisinene jeg trenger når jeg har fått tildelt en jobb/skole og vet når jeg kan begynne.

Møring: Det var lovende å høre det du hadde å fortelle her, hvor ofte bruker du medisinen?

Når jeg selv tar 5mg så merker jeg absolutt at det hjelper, kjenner at jeg slapper av i skuldrene, at muskelsmerter i nakken forsvinner, at vanlige bekymrede tanker forsvinner, en svak euforisk følelse, at jeg kan f.eks. besøke et kjøpesenter her i nærheten (veldig stort og veldig fullt av folk) uten å bli stresset, at jeg kan gjøre de oppgavene jeg kom dit for og at jeg ikke føler en sterk trang til å komme meg hjem "i dekning" så fort som mulig. Men jeg kjenner meg fortsatt veldig reservert og det vil fremdeles være små ting som kan gjøre meg stresset. Effekten forsvinner etter 3-4 timer

Når jeg prøvde 10mg i forbindelse med et fødselsselskap hos min bror - han har mange venner og de liker veldig godt å snakke om alt mulig - så følte jeg det samme som med 5mg, bare at nå så forsvant denne reserverte følelsen, og jeg kunne sette meg ned og snakke med de andre og tørre å si noe innomellom selv. Merket med en gang at alle syntes dette var veldig positivt. Broren min så lettere sjokkert ut at jeg var så avslappet og naturlig. Og jeg fikk høre av flere at det var dumt at jeg ikke hadde noe å gjøre, jeg som hadde så mange talenter. Og istedenfor den vanlige følelsen av at "nei, de tar feil, det er da ingenting som nytter", så var jeg enig at det var mange muligheter i livet. Den vanlige følelses-flatheten jeg har hatt i 10+ år forsvant også. Jeg merket at det var sommer ute, at sommer var noe hyggelig og at dette var en god følelse. På veien hjem merket jeg at det kom sval vind inn vinduet og merket at dette var noe behagelig. Alle mulige følelser som dette, stemninger, er sånt som jeg helt har glemt ut.

Men jeg er litt redd for å nevne det til legen, at jeg prøvde 10mg uten hans godkjenning, og at han da vil tro at det er fordi jeg ønsker å være narkoman at jeg vil bruke denne doseringen istedenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest møring

<<Møring: Det var lovende å høre det du hadde å fortelle her, hvor ofte bruker du medisinen?>>

Jeg har brukt den daglig over lang tid (dagsdose på 10-15 mg over 20 år) - fordi det har vært absolutt nødvendig. Når jeg har testet en dag uten har jeg ikke merket noe som skulle tilsi at jeg måtte ha dette stoffet.

Mitt problem er og har vært psykiske spenningsreaksjoner og muskelkramper som følge av dette.

Jeg har ikke vært borti noe skolemedisinsk medikament som har virket så gunstig. Før jeg begynte med dette holdt jeg på - i pur ung alder - å gå til grunne av andre medisiner.

Jeg har prøvd å lete etter en artikkel jeg hadde om dette stoffet, men det lå ikke der det skulle være.

Det finnes 3 medisiner med diazepam (dette vet du sikkert): Vival, Stesolid og Valium og de har faktisk en viss forskjell i virkningsmåte.

Brukte Vival først, men så fikk jeg Stesolid en gang og da viste det seg at denne virket hurtigere og ga en følelse av mere effekt, men forskjellen er naturligvis ikke stor.

Hvis jeg tar 10 mg får jeg for mye av en søvndyssende effekt og jeg blir dorsk og passiv. Skjønner ikke den rusvirkningen det snakkes om.

En må heller aldri la disse medisinene være en erstatning for om mulig å arbeide med sin helsetilstand på andre måter, men dette tror jeg du er bevisst på. Jeg har funnet ut at fks kaffe har en svært negativ og forsterkende virkning på mine symptomer. Men vi er alle forskjellige.

Det virker som du har et veldig bevisst forhold til evt. bivirkninger og da spesielt avhengighet og det syns jeg er veldig bra. Mht avhengighet tror jeg det ligger mest på det psykiske plan og har antagelig vært sterkt overdrevet.

Mange leger har vært redde for å skrive ut så mange resepter på denne av frykt for disse antatte konsekvensene, men - som legen min sier - slike tar ikke med i vurderingen konsekvensen av at man ikke får denne medikamentelle hjelpen.

Så brukt riktig med et bevisst forhold til overforbruk/misbruk tror jeg dette kan være en nyttig ting å prøve ut - hvis man først må ha medikamentell hjelp vel og merke.

Når du snakker om 10 mg til frokost og 10 mg til lunsj, kanskje du skulle prøve 5 mg andre gangen iallfall da det vil alltids være igjen rester av første doseringen også. Ta den dosen du syns du trenger, men ikke et mikrogram mere. og prøv gjerne noen dager uten.

Men igjen: Dette er basert på egne erfaringer i min situasjon. Uansett: Lykke til.

Lenke til kommentar

Møring: Det du forteller her skal jo være en umulighet slik jeg har forstått det. Etter hva jeg har lest så vil det bli dannet en "motvirkning" dersom man bruker benzodiazepiner, altså at når nervene blir roet ned av medisinen vil de etterhvert danne en forsvarsmekanisme mot medisinen og forsterke følelsene av angst og uro, slik at man deretter trenger mer medisiner for å få samme effekt. Derfor vil man også oppleve forferdelige "abstinenser" dersom man slutter med medisinen, fordi angsten og uroen har blitt forsterket for å kunne overdøve effekten av medisinen, så hvis narkomane f.eks. har holdt på med dette lenge og økt og økt dosen så vil de gå gjennom et sant "helvete" dersom de skal avruses. Og akkurat dette er jo noe jeg for enhver pris vil unngå. Og slik jeg har forstått det så må vel virkestoffene forsvinne fra kroppen, og kroppen bli stabilisert igjen, før man kan innta neste dose, uten at dette skal danne denne "motvirkningen".

Det jeg vil er å dra nytte av effekten i disse medisinene til å kunne starte og fungere delvis i samfunnet igjen, samtidig som jeg vil unngå at effekten av medisinenen forsvinner. Altså at jeg vil finne en måte å få mest mulig ut av medisinene, uten avhengighet og uten at medisinene mister effekt.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Gjest Gjest møring

Jeg kjenner igjen det du beskriver på det første medikamentet jeg tok [som ikke finnes lengre], nemlig Paraflex Comp og som var et kraftig smertelindrende og muskelavslappende medikament

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paraflex_Comp

Dette var nok en medvirkende årsak til at jeg fikk en "krasj" i livet og legen kalte det "rebound effect". Hadde ikke noe norsk uttrykk for det, men det betyr vel direkte oversatt "tilbakekastende effekt".

Nå har jeg aldri vært uten Stesolid mer enn én dag om gangen så jeg vet ikke om det over flere dager hadde gitt en reaksjon, men jeg har ikke opplevd noe som har gitt indikasjoner i den retning.

Når det gjelder medikamenter og bivirkning så vil det alltid være et "worst case scenario" listet opp slik at jeg har kanskje vært heldig i forhold til det.

Men det har jo alltid vært en del av døgnet hvor jeg iallfall må hatt minimalt av stoffet igjen i kroppen. Tar det aldri til natten.

Nei, har faktisk ikke noe svar på dette.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest møring

En annen ting med Diazepam er at det skal være minimalt toksikologisk (giftig).

Det som er så spesielt med fenomenet avhengighet er at de som har ulike former for psykisk avhengighet (fks spilleavhengige) opplever de samme abstinsen-symtomer som stoffavhengige !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...