Gå til innhold

Telenor Mobilt bredbånd med mobil?

Delvis

Anbefalte innlegg

Har kikket litt på alternativene for mobil-abo hos telenor. Har nå kontantkort, men vil velge et abo.

Det der mobilt brebånd som man bare betaler for bruk med mobilen som modem. Virker det med hvilken som helst mobil, og med hvilket som helst abo, noen som kjenner til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..du kan velge det som en tilleggstjeneste til alle abonnementene. Og å investere i et av abonnementene kan jo brått lønne seg etter.. to timers surfing en dag. Pris pr. Mb er lavere uansett, for eksempel (5,- mot rundt 50,- for gprs), hvis du ikke har fri bruk.

Abonnementet kan brukes mot alle telefoner med gprs direkte - eller når du bruker telefonen som modem (du "ringer" du opp gprs- kontoen på telefonen med en ppp tjener. Med et eller annet telefonnummer som likner på *99***. Du finner settingene på support- sidene).

Har sett at Telenor til og med har begynt å reklamere for kveld&helg tjenesten.. det er jo nesten ikke til å tro :p

To måneder nå, så faller bunnen ut av mobilmarkedet, når alle svitsjer til msn og mail! Alarm! :D

Lenke til kommentar
Ok takk for det.

Og når jeg inntil videre fortsatt har min Siemens CX 65, kan den brukes til dette?

Ja, mest sannsynlig uten videre mas, på linux, windows eller mac. Men du trenger jo en oppringingstjeneste av noe slag, og det kan være noe herk å sette opp (..ikke i gnome, riktignok).

Har tenkt å bestille abonnementet "frihet".

Er det den med minste- pris på fakturaen?

..Btw, er det noen som vet hvordan konkurrentene har satt opp datatjeneste- abonnement? Må du ha spesielle abonnement, sånne ting?

Lenke til kommentar
Ok takk for det.

Og når jeg inntil videre fortsatt har min Siemens CX 65, kan den brukes til dette?

Ja, mest sannsynlig uten videre mas, på linux, windows eller mac. Men du trenger jo en oppringingstjeneste av noe slag, og det kan være noe herk å sette opp (..ikke i gnome, riktignok).

Er det den med minste- pris på fakturaen?

..Btw, er det noen som vet hvordan konkurrentene har satt opp datatjeneste- abonnement? Må du ha spesielle abonnement, sånne ting?

Gnome..? hehe..

Jaja, regner med det vel ikke er så vanskelig. Det står jo veiledninger på siden der, gjør det ikke det da?

Skal hverfall ha det, helt sikkert :)

Frihet er det uten måndesavgift, men minstebeløp pr mnd er kr 99. Og 0.49 øre pr min. Det må nesten være det som passer best for meg tror jeg.

Lenke til kommentar
Har sett at Telenor til og med har begynt å reklamere for kveld&helg tjenesten.. det er jo nesten ikke til å tro :p

To måneder nå, så faller bunnen ut av mobilmarkedet, når alle svitsjer til msn og mail! Alarm! :D

Telenor sitt kveld og helg tilbud med fri bruk av data ble lansert ifjor vinter, så det er ikke akkurat en ny tjeneste.

Lenke til kommentar
Ok takk for det.

Går greit - men det blir ikke mobilt "bredbånd", mer som mobilt modem. Telefonen har kun støtte for GPRS (til og med uten edge) Bruke s65 i sin tid, og det fungerte helt greit.

Lenke til kommentar
Telenor sitt kveld og helg tilbud med fri bruk av data ble lansert ifjor vinter, så det er ikke akkurat en ny tjeneste.

Neida. Men jeg tror dataprisene ble justert litt utenom "surfetiden" for ikke så lenge siden - ellers ser en jo hva slags tankegang man har: "Skal du bruke datatjenester, må det koste så mye at det kompenserer for teksting og ringingen du ikke gjør lenger". Samme med "kveld&helg" - det er ingen grunn til å sette opp noe slikt, utenom frykt for at folk skal slutte å bruke telefonen til å ringe med.

Selv om de aller fleste bruker data- ting - og ringer og tekster i tillegg.

Edge..? "Gnome" og "edge", det er helt gresk for meg :blush:

Gnome: desktop- environment i linux. Edge: enhanced data rates for GSM eee(en e til)- evolusjon!

Det som blir sagt er at du ikke får mobilt "bredbånd" via telefonen, siden du bruker den som et modem. I motsetning til om man kjøper mobil- modemer og moduler separat (innstikkskort) som fungerer fundamentalt forskjellig, og gjør at man kan time- slice på den nærmeste sentralen slik at universet folder seg inn i en drøss med lokale svarte hull, slik at pausene i surfingen forsvinner, selv om det er mere enn én person på nett.

Altså, dette har ingenting med prioritet i nettet å gjøre, men er en fysisk egenskap med dette modemet man kan kjøpe.

Helt grønn, du.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Ok takk for det.

Går greit - men det blir ikke mobilt "bredbånd", mer som mobilt modem. Telefonen har kun støtte for GPRS (til og med uten edge) Bruke s65 i sin tid, og det fungerte helt greit.

Ok. Får ikke koblet til. Men det der telefonnummeret (*99***1#). Det er altså selve det med stjerner og firkant som skal brukes? Har aldri sett et så rart tlf-nr :dontgetit:

Er dette her riktg? Får hvertfall bare den feilmeldingen nederst jeg.

Lenke til kommentar

Ta en titt på tilkoblingene du har på telefonen (#1 tilsvarer vanligvis den første). Og sjekk at aksesspunktet (apn, ett ellen annet slik) er satt til "telenor". Må settes på pcen. Passord og brukernavn felt tror jeg ikke trenger å være noe spesiellt, annet enn ikke tomme.

Lenke til kommentar

Ja nå er jeg ikke sikker hva som menes med "tilkoblingene du har på telefonen". Hvilke tilkoblinger hvor på telefonen ? :hmm:

Dette apn punktet kjenner jeg heller ikke til. Noen som kan spesifisere nærmere hvor jeg finner de greiene det er snakk om her?

Brukte denne veiledningen da.

Er ikke det som står der fullstendig nok til at det skulle virke?

La hvertfall inn brukernavn og passord, men det hjalp heller ikke.

Denne gang fikk jeg den meldingen her:

Kan det være det mobilmodemet der som er utadert eller noe? Ser ikke ut som det lenger finnes noen oppdatering av på siemens sine sider.

Lenke til kommentar

Nei. Kanskje det er feil "nummer". Jeg har *99***01# på fonen min. Mulig at du må sette telefonen til å logge seg på gprs (pakkesvitsjet) før det skjer noe. Det er sånne ting som ofte blir satt automagisk når du laster ned et gprs- oppsett. Men her er det visst mye rart ute å går - noen telefoner har en spøkelseskonto som er avhengig av en normal gprs-konto i tillegg. Andre har separate rutiner innebygd i *99** etc. koblingen. Ellers krever modem- driveren ofte at du har logget deg på gprs - at du velger "pakkesvitsjet" eller ps, eller et eller annet i den duren på innstilligene for mobilnettet.

(Et apn er et eller annet en fant på å bruke i mobilnettet for å differensiere mellom forskjellige typer datatilkoblinger. Ca sammenliknbart med påloggingsdomener. Tror ikke det blir brukt akkurat nå for noe annet enn å skille forskjellige nett og mms fra resten akkurat nå.)

Lenke til kommentar
Ok takk for det.

Du "nipsen" bruker mange fine ord, men det hjelper meg lite når jeg ikke vet hvor jeg skal se etter de tingene du beskriver ("pakkesvitsjet" osv..)

Er en gamling jeg skjønner du, som har behov for 'analog' veivisning med teskjeer om jeg skal finne fram til sånt og hva jeg skal gjøre :D

Men du "Taxman" , hvis du er innom: du kan ikke huske, eller har noe referanse hvordan innstillingene dine var dengang du brukte CX65 til dette? Det hadde sikkert gjort susen

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Lol. Vel, det er jeg som gjentar meg selv i ørska på morgenen..

Hvis jeg husker riktig, så står gprs- innstillingene på siemens fonen i innstillinger->"tilkoblinger"->"gprs"->datatjenester (eller noe slikt). Der står det en konto med et navn av noe slag - omdøp den til noe fornuftig, og sett inn "telenor" i "apn" feltet. Login og passord til "test" eller noe sånt.

Hvis det er flere innstillinger, ignorer dem.

Og da skal ihvertfall telefonen være satt opp. :)

Edit: er det noe som heter "sjekk gprs" eller noe sånt, i siemensen (nede i innstillingene)? Tror det var noe sånt jeg måtte gjøre for å komme på wap en gang.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Jøss.. Ja nå er jeg ikke sikker engang hva jeg gjorde. Men inntallerte hvertfall programvaren på nytt, og tilbakestilte standard-innstillingene på telefonen.

Fikk likevel bare beskrjeden om feil i modemet som tidligere. Men da jeg forsøkte i dag, uten å endre noenting, gikk det plutselig i orden. Rare greier

Men nå er jeg altså faktisk på nettet med mobilen :w00t:

Lenke til kommentar

Yay.

(Men det var rart - jeg hadde det samme når jeg prøvde å koble opp første gangen. Jeg regnet med at det var en modul som ikke ble lastet riktig eller noe slikt. ..Kanskje det har noe med pålogginga til telenor å gjøre? Det var jo det siste jeg tenkte på, selvsagt, men..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...