Gå til innhold

Løping med fokus på puls - vil det gi meg fremgang?


Reggy

Anbefalte innlegg

Har såvidt startet å løpe/ jogge. Skal oppnå bedre form, kanskje bli noen kilo lettere og få mer overskudd..(håper jeg)...

 

 

Jeg fant fort ut på tur i skogen at skulle jeg komme meg noe sted, måtte jeg gå bakker... Men så fikk jeg et tips fra noen drevne kondisfolk i forhold til løping på pulsklokke...bassert på ca tre løpinger i uka.

 

Man skulle ha to langkjøringer på en time eller mer... Her skulle man ligge innenfor 65-70 % av makspuls. (133 puls hos meg hvis jeg tar 70% av 190). Gikk man over grensen skulle man m en gang begynne å gå for å holde pulsgrensen...

 

Så skulle man ha en intervalltrening hvor man løp 5 x 5 minutter, med 2 minutter pause mellom hver. Dette etter 20 min rolig oppvarming, samt rolig nedløping etterpå... Jeg fikk ikke med seg hvor mange % man nå skulle ligge i innenfor makspuls, men det var forholdsvis høy, men man skulle ha et ekstra gear... Også her under intervallet skulle man gå hvis man passerte pulsgrensen..

 

Vel jeg har ikke prøvd intervalltrening ennå, men tok meg en rolig langkjøring i skogen som innenfor 70% av makspuls. Så med min form ble det mer gåing enn løping. (riktignok litt kupert terreng).. Men hensikten med denne trening var at man ikke var i kjelleren når man var ferdig. Det hadde ingen hensikt å ta seg mer ut, selv om en kanskje kjenner seg litt mer trent når man går mer i kjelleren....men det gav bare slitasje på kroppen.

 

Noen som har noen tanker om dette? For meg i dårlig form så var det jo en delig tur, følte meg fin hele veien.. Men når en var ferdig etter 1 time så lurer en jo om virkelig har trent for en føler seg jo forholdsvis pigg da og når en trener med så rolig puls. Vel vil dette overtid ha effekt for meg.. Vil jeg etterhvert i de rolige bli i bedre form slik at jeg kan løpe mer og gå mindre uten at pulsen går over 70%...

 

Jeg vet jo ikke hva % var på intervall, men her vil jeg nok også måtte gå en del for en bakke krever mye av meg og pulsen stiger fort.. men det vil jo bli mere løp enn på de rolige turene...

 

Tanker om dette opplegget/ andre tips?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...