fyx Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Eg har ein gammal bærbar pc (Toshiba Portege 3110CT) eg skal innstallera puppy linux på. Grunnen til valg av distrobusjon er maskinvaren. 128MB RAM og ein Pentium II 300MHz prosessor Problemet er at PC'en har berre ein god gammal floppy disk, ingen CD-rom. Den har USB, som sjølvsagt ikkje støttar boot'ing. Det er i dag installert win-98 SE på PC'en og eg kan tenkja meg å ha begge OS installert. Men korleis får eg igang innstallasjonen? Eg har berre floppy til å boota frå. Har tenkt på to alternativ for å få det til: 1. Legga inn installasjonsfilene på PC'en og starta dei under Win-98 på eit eller annar vis. Men korleis får eg det eventuelt til? 2. Ta ut disken, setta den inn i ein annar PC med CD-rom og installera som "vanlig". Men vil installasjonen då verta rett? Får eg kluss med drivara o.l. Nokon som har tisp for korleis eg skal komma i gang? Endret 17. august 2008 av fyx Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 debian har en netinstall-utgave tilgjengelig - da booter du bare opp på en floppy også ordnes resten over nettverk. Finnes også minst èn version av debian installer tilgjengelig fra innenfor windows, men denne er ikke original og jeg har ikke testet den selv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Netinstall er nok det greieste, men flytte disk burde fungere bra det også - pentium 2 er i686 så du slipper å styre med å passe på at det blir installert kun i586 eller i386-pakker. Portege - er det de som er hakket mindre enn eee-pc'ne? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Lurer på om ikke Unetbootin kan være svaret på problemet ditt. Det var i hvertfall utrolig enkelt å legge inn puppy på en minnepinne med dette programmet, og jeg mener det skal være tilsvarende enkelt å sette opp dualboot. Har dog ikke prøvd akkurat det selv. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Først legger du filene vmlinuz, initrd.gz, pup_xxx.sfs og zdrv_xxx.sfs på rota av fil-systemet på harddisken din. Du finner filene inni .iso-filen med Puppy. Så lager du en "WakePup" boot-floppy for å starte Puppy fra harddisken din. Får å lage en WakePup-floppy kan du starte Puppy på en annen PC med cdrom og floppy. Det er en egen meny-knapp i Puppy som heter noe med "WakePup" som lager den automatisk. Ellers kan du sansynligvis laste ned wakepup-filen fra forumet til Puppy. Deretter er det bare å starte maskinen med WakePup-floppyen i... WakePup finner Puppy filene på harddisken din og starter Puppy. Dette her funker kun om fil-systemet på harddisken din er FAT Det funker sansynligvis greit å legge de 4 filene på en USB-pinne istedet for på harddisken Alt det her og mer til er forklart meget bra på web-sidene til Puppy På forumet er det også 1001 triks mht det her; bruke GrubForDos, legge WakePup direkte på harddisken, etc Endret 17. august 2008 av gnom1 Lenke til kommentar
fyx Skrevet 21. august 2008 Forfatter Del Skrevet 21. august 2008 Først legger du filene vmlinuz, initrd.gz, pup_xxx.sfs og zdrv_xxx.sfs på rota av fil-systemet på harddisken din. Du finner filene inni .iso-filen med Puppy. Hei! Tusen takk for tipset! Alt virka fint fram til wakepup2 skulle finna filene på disken... For at den skulle oppdaga dei måtte eg og legga inn fila "IDEHD" på disken saman med dei andre. (for andre medier enn HDD brukar ein andre f.ek USB penn -> USBHD) Filene finn ein på floppy disken (WakePup) Og no har eg puppy-linux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå