GuyIncognito Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Hei! Jeg og samboeren min leier en leilighet som vi har leid i snart en måned. Når vi var på visning hadde det vært en 40-50 søkere på visning og da var det slik at vi holdt tett om Pus iogmed at vi gjerne ville ha et tak over hodet. Katten er kastrert, vaksinert, id-merket, stueren ++, riper ikke på møbler/inventar, etc.. Når vi flytter ut vil vi selvfølgelig ta hensyn mtp allergi og vaske leiligheten übernøye. Når vi flytter ut vil det altså ikke være noen som helst spor etter pus, bortsett fra litt ekstra gjødsel i blomsterbedet vi disponerer. Sakens kjerne er nå den at vi enda ikke har fortalt utleier om at vi har katten og vi er usikre på hva vi bør gjøre. Jeg har forstått at dette juridisk sett ikke er noe utleier kan nekte oss og i verste fall må katten bli innekatt (selv om vi har egen inngang og det generelt er kattehold i området). Vi har vært inne på mange forskjellige situasjoner, blant annet å spørre om det er greit. Hvis vi får et nei, er det allikevel uaktuelt for oss å kvitte oss med katten. Alternativene er da: A) Gjemme han bort. Litt stress hvis utleier plutselig kommer innom på kort varsel. Generelt også litt stress. B) Fortelle det som det er? C) Late som ingenting den dagen utleier kommer for å "inspisere" leiligheten. Hva bør vi gjøre? Hvilke juridiske utfordringer kan vi støte på? Tilleggsopplysninger: Utleier og leietaker bor ikke i samme bolig. Leieavtalen/reglementet sier ikke et ord om dyr. Endret 17. august 2008 av GuyIncognito Lenke til kommentar
Bango Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 gjem han, også si dere fikk han dagen før av en felles venninne som flyttet til india? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Er det plikt å fortelle at man har katt da, når man inngår en leiekontakt. Forresten så kan ikke utleie nekte deg det hvis det ikke står noe om at det er forbudt i kontrakten... Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Sakens kjerne er om det stod noe i annonse eller kontrakt om dyrehold? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Vi hadde i utgangspunktet ikke lov til å ha husdyr her hjemme, men da vi fikk sjansen til å skaffe oss en liten dødssøt kanin, måtte vi bare spørre. Vi lovte å ha den i bur, vaske og stelle, og sørge for at den ikke ødela noe i leiligheten, og det var helt greit. Jeg syns du bør spørre. Sier du alt det du skrev, kan jeg ikke se at det skulle være noe problem. Og hvis det er et problem, spørs det om du har med kranglefanter og gjøre. Lenke til kommentar
GuyIncognito Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Dyrehold er ikke nevnt med et eneste ord, verken i annonse eller kontrakt Tror ikke vi har med noen kranglefanter å gjøre, men man vet aldri hva enkelte synes om dyr Også har vi litt dårlig samvittighet for at vi ikke har sagt fra.. Samtidig som runerask har et greit poeng. Er det en plikt å oppgi slik informasjon? Og om man skal si fra om husdyr - skal man da også si fra at man er litt rotete (vilt hypotetisk)?? Mulig det blir å dra en røverhistorie om India og spørre peeeeent..Eller si det som det er..humm.. Endret 17. august 2008 av GuyIncognito Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Sånne ting skal vel nevnes i kontrakt. Spurte selv huseier før vi fikk husdyr her. Du kan jo kanskje bløffe litt og si at du har fått den i ettertid, men gikk ut fra det var greit siden det ikke var nevnt i kontrakten? Standardkontrakten mange huseiere bruker har iallefall eget punkt for husdyr. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) "Husleieloven § 5-2: ”Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen”." Ellers kan du få innspill om dette ved å lese her: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/f...-leilighet.html Endret 19. august 2008 av Caze Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Dyrehold er ikke nevnt med et eneste ord, verken i annonse eller kontrakt Da ville jeg bare latet som ingenting. Altså C) Late som ingenting den dagen utleier kommer for å "inspisere" leiligheten. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Enig med siste taler. Katter er vanlige familiemedlemmer. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Katter er vanlige familiemedlemmer. "Bjarte, Grete og Pus ønsker å leie leilighet i Oslo. Helst tre soverom, to bad og mus i veggene. Maks 15.000kr + 2 timer kos. Sikre betalere. Ring 94186625 eller oppsøk nærmeste søppelkasse" Endret 19. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Kjempeknegg! :!: Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Tråden flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 23. august 2008 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg hadde lata som ingenting. Hadde i kontrakta mi når jeg leide at jeg kunne ha en katt. Hadde på det meste en 5-6 stykker og dreiv med omplassering for andre som hadde funnet forlatte katter Huseier la ikke merke til noe. Endret 23. august 2008 av mushi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå