Gå til innhold

Xbox med HDMI


Eiriqs

Anbefalte innlegg

Du kan ikke ha søkt såååå hardt: http://www.joystiq.com/2007/04/02/xbox-360...r-dolby-truehd/

 

Rent praktisk, du kan kun kjøre 2 kanalers PCM lyd ut fra Xboxen i motsettning til PS3 som kjører 7 kanalers PCM. Les mer her: http://www.littlewhitedog.com/modules.php?...le&sid=5005

 

På denne fronten kommer xboxen til kort og ja du hører klar forskjell på DTS kontra PCM, natt & dag...

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen stor forskjell i ren bildekvalitet mellom hdmi og komponent har ikke jeg heller opplevd.

 

Derimot er det mange tver som ikke tibyr muligheten til å skru av "overscan" ved bruk av komponent, blant annet Panasonics modeller - mens muligheten finnes med hdmi. Det er dette som gir muligheten til 1:1 pixelmapping ved et 1080p signal på et full hd panel. Best mulig blir det hvis også kildematrialet er 1080p, da man vil slippe skalering. Men det er ikke så mange spill med den oppløsning enda - men det kommer kanskje?

 

Overscan? Det er en funksjon i tven som rett og slett kutter kantene med 5-15% for å garantere at bildet fyller hele skjermen på tven. Typisk for flatskjermer er nok nærmere 5 enn 15%.

 

Jeg legger ved et par bilder for å illustrere forskjellen på min 42" full hd plasma:

 

Med overscan (altså kutt i bildet, typisk komponent):

 

medoverscan.jpg

 

Uten overscan (hele bildet, typisk hdmi)

 

utenoverscan.jpg

 

Bildene er tatt enkelt med kamera uten spesielle instillinger - så dette gir ingen intryll av bildekvalitet.

 

Men se heller på hvor mye flere detaljer som kommer med når du slipper overscan, dette betyr faktisk en del. Sjekk i kantene :)

 

Samtidig så blir bildet skarpere, selv på 3m avstand på en 42".

 

Men det er ikke store forskjeller.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Lol, når du mener at bildet er skarpere går du imot ditt eget utsagn at du ikke ser forskjell på bildekvaliteten.

Skarphet er jo alpha-omega for hvilket inntrykk et bilde gjør. 1 til 1 pixelmapping vil alltid være best på HDMI er nok mitt final utsagn.

 

Hvis jeg bruker hdmi og komponent, begge med overscan så ser jeg ikke lett forskjell på bildekvaliteten. Hvis jeg setter trynet oppi skjermen så kanskje jeg klarer det?

 

 

Derimot så ser jeg forskjell mellom et bilde med og uten overscan.

 

Min tv (Panasonic) klarer kun å kjøre uten overscan via hdmi - ikke komponent!

 

Var det bedre forklart?

Lenke til kommentar

Ja det var bedre forklart :)

Grunnen til at overscan benyttes på komponent er jo det analoge signalet og brukes tradisjonelt på analog kilder (ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan ) At du kan aktivere "overscan" på et HDMI signal er jo litt rart, siden det egentlig er en crop-funksjon da...

 

For å sjekke forskjellen på signalene har jeg gjort følgende:

1. Koblet komponent og HDMI direkte til TV-en

2. Satt et spill på pause

3. Fryst bildet på tven med en av kildene

4. Byttet inngang på tven og skrudd av frysen.

 

Da vil samme bilde fra forskjellige kilder bli byttet rett ovenfor hverandre og du kan i overgangen se forskjellen. Det er som du sier, et klarere bilde...

Lenke til kommentar
Ja det var bedre forklart :)

Grunnen til at overscan benyttes på komponent er jo det analoge signalet og brukes tradisjonelt på analog kilder (ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan ) At du kan aktivere "overscan" på et HDMI signal er jo litt rart, siden det egentlig er en crop-funksjon da...

 

For å sjekke forskjellen på signalene har jeg gjort følgende:

1. Koblet komponent og HDMI direkte til TV-en

2. Satt et spill på pause

3. Fryst bildet på tven med en av kildene

4. Byttet inngang på tven og skrudd av frysen.

 

Da vil samme bilde fra forskjellige kilder bli byttet rett ovenfor hverandre og du kan i overgangen se forskjellen. Det er som du sier, et klarere bilde...

 

Jeg vet ikke om et eneste tv som vil gi deg et bilde uten overscan via hdmi uten at du selv aktivt velger dette i bildemenyen på tven.

 

Derimot så er det vanlig på pc-skjermer og projektoerer at dette er default via hdmi/dvi.

 

Når det gjelder å se forskjell på skarphet uten og med overscan så bare switcher jeg via fjernkontrollen :)

Lenke til kommentar
På mitt 46X3500 tv er overscan ikke nevnt med et ord på HDMI. Men da kjøres alt 1 til 1 seff...

 

Hmm - man hva gjør du hvis du for eksempel oppskalerer via dvd - eller Wii, tv-tuner osv via en reciever og kantene er "ujevne" ??

 

Kan du da ikke skru på overscan slik at forstyrrelsene forsvinner?

 

Man vil jo kun kjøre 1:1 når signalene er perfekte - noe det ikke bestandig er ved oppskalering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...