NextoN Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hei jeg har nettopp begynt som lærling i et elektro firma. Fyller ikke 18 før om en måned. Sjefen har gitt beskjed at det blir overtid denne uken her, har jeg lov til å jobbe overtid isåfall? Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hei jeg har nettopp begynt som lærling i et elektro firma. Fyller ikke 18 før om en måned. Sjefen har gitt beskjed at det blir overtid denne uken her, har jeg lov til å jobbe overtid isåfall? ja, du kan jobbe overtid, husker ikke maks-timer men du har krav på overtidsbetaling/mat, husk på det- så er det heller ikke lov å legge en plan der en under 18 må jobbe mere enn 40 timer tror jeg Lenke til kommentar
danielh Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Husk at når du som lærling jobber overtid så skal du ha FULL LØNN + OVERTID, ikke lærlingelønn! Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Husk at når du som lærling jobber overtid så skal du ha FULL LØNN + OVERTID, ikke lærlingelønn! Dette stemmer ikke. Du skal ha "arbeidstaker uten fagbrev-lønn", populært kalt hjelpemontør. Lønnsatsene for 2008 kan man se på NELFO sine sider. Endret 17. august 2008 av BaronSlask Lenke til kommentar
zentage Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Husk at når du som lærling jobber overtid så skal du ha FULL LØNN + OVERTID, ikke lærlingelønn! Hjelpearbeider lønn + overtid. Du blir ikke lønnet som en utdannet elektriker når du jobber overtid. EDIT: BaronSlask slo meg med 3 sekunder Endret 17. august 2008 av zentage Lenke til kommentar
danielh Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hmm da var jeg enten heldig der jeg var lærling, eller har reglene blitt endret de siste årene. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Jeg rykker med en gang opp til hjelpearbeider lønn (ca 130-140, kommer an på akord). Deretter får jeg vel 50% tillegg pga overtiden. Da runner vi ca 200 kroner +/-. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Landsoverenskomsten for Elektrofagene §3. Kan også spørre sjefen din. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ikke mange her som kan norske lover gitt "Etter arbeidsmiljøloven er det forbudt å benytte arbeidstakere under 18 år til overtidsarbeid, jf. aml. § 11-1, som gir særlige bestemmelser om arbeidstiden " Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Tråden er feilpostet, og flyttes til juss. Du kan vise den loven til arbeidsgiver og si at det dessverre ikke blir mulig for deg å jobbe overtid, og beklage dette. Ta gjerne med en foresatt om du er usikker på sjefen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Det virker dog som at du har lov til å jobbe overtid. Dere blir ikke straffet av at du gjør det, bare sørg for ikke å bli rævkjørt av sjefen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. mars 2009 Del Skrevet 21. mars 2009 Hmm da var jeg enten heldig der jeg var lærling, eller har reglene blitt endret de siste årene. Arbeidsgiver kan jo være snill med deg. Men du har ikke krav på mer enn hjelpearbeider lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå