Gå til innhold

Gjøre bilde skarpere


Anbefalte innlegg

Trenger noen gode tips til hvordan jeg kan gjøre vedlagte bilde noe skarpere (ser at personene er litt ute av fokus). Forhåpentligvis skal det være mulig å forstørre bildet, om ønskelig, så kvaliteten bør være god :ermm: Jeg er ingen foto-ekspert, så jeg vet ikke om bildet kan bli bedre..? Mulig det også bør justeres litt på eksponeringen? Jeg har bildet lagret i raw format, men kunne naturlig nok ikke laste det opp her grunnet størrelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig umulig å gjøre et uskarpt bilde skarpere, men du kan fake det til en viss grad ved å øke kontrasten i konturene av motivet. Det er dette Unsharp Mask i Photoshop gjør, men overdriver du effekten vil det ikke bli pent. Du vil da få tydelige lyse render i overgangene.

Lenke til kommentar
Det er nok bevegelsesuskarphet ja. Tror nok ikke du kan forvente og få gode resultater her.

 

Snodige instillinger du har benyttet også: lukkertid 1/15 f/20 og ISO 200. Hva er greia med det?

 

Jeg tok vel dette bildet i Av modus, og testet med litt forskjellige aperture størrelser. Det var mye sollys den dagen, så jeg slet litt med dét også (amatør som jeg er). ISO satte jeg selvfølgelig selv til 200, tenkte vel at det ville produsere et bilde med mindre støy. (ser at kamera for det meste velger ISO 400 i auto-modus).

 

Og bare for å nevne det, så har jeg fjernet den lille fliken med tøy som vises på bildet :p

Lenke til kommentar

F/22 på dSLR blir aldri helt 100% skarpt uansett, grunnet noe som heter differaksjon. Dessuten var det dumt å bruke så liten blender her, for som du ser så har du fått for lang lukkertid som har resultert i bevegelsesuskarphet.

Liten huskeregel: Bedre med ISO støy i bildet enn at det er uskarpt

... det mener ihvertfall jeg...

Lenke til kommentar
F/22 på dSLR blir aldri helt 100% skarpt uansett, grunnet noe som heter differaksjon. Dessuten var det dumt å bruke så liten blender her, for som du ser så har du fått for lang lukkertid som har resultert i bevegelsesuskarphet.

Liten huskeregel: Bedre med ISO støy i bildet enn at det er uskarpt

... det mener ihvertfall jeg...

 

Ja, jeg kan nok si meg enig i det.. Fikk meg et par (ikke så kjekke) overraskelser etter å ha tatt disse bildene, men har også lært veldig mye. Èn ting er hvertfall sikkert: jeg sier ikke ja til å fotografere bryllup flere ganger uten at jeg er blitt flinkere og mer sikker på egne ferdigheter!

Lenke til kommentar

Dette er nok bevegelsesuskarphet først og fremst. f22/ISO200 vil kun gi en lukkertid på 1/125sek i direkte sollys, heller ikke det er en garanti mot kamerarystelser. Når du har nesten 4 blendertrinn mindre lys her, blir lukkertiden altfor lang til å fryse både dine og deres bevegelser. Blender på f8 ville ha gitt rundt 1/125sek med samme eksponering og ISO400 ville gitt et halvt trinn mer lys og enda litt bedre lukkertid.

 

Men bevegelsesuskarphet i en bestemt retning går det i det minste an å forbedre litt med matematiske algoritmer. Fikk bedre resultater med plugin fra focusmagic.com, en vinkel på omtrent 300grader og noe mellom 8 og 12 pikslers lengde. Kan sende fila etter jobb om dette ikke ga noen mening.

Lenke til kommentar
Dette er nok bevegelsesuskarphet først og fremst. f22/ISO200 vil kun gi en lukkertid på 1/125sek i direkte sollys, heller ikke det er en garanti mot kamerarystelser. Når du har nesten 4 blendertrinn mindre lys her, blir lukkertiden altfor lang til å fryse både dine og deres bevegelser. Blender på f8 ville ha gitt rundt 1/125sek med samme eksponering og ISO400 ville gitt et halvt trinn mer lys og enda litt bedre lukkertid.

 

Men bevegelsesuskarphet i en bestemt retning går det i det minste an å forbedre litt med matematiske algoritmer. Fikk bedre resultater med plugin fra focusmagic.com, en vinkel på omtrent 300grader og noe mellom 8 og 12 pikslers lengde. Kan sende fila etter jobb om dette ikke ga noen mening.

 

Alle forslag til forbedringer mottas med takk! :) Jeg skjønte sånn delvis hva du snakket om, har drevet og testet litt i Photoshop for å redusere bevegelsesuskarpheten, men dog ikke med så høye verdier på pikslene. Kanskje derfor jeg ikke følte det gjorde bildet noe bedre.. Men vil gjerne se hva du har fått til!

Lenke til kommentar

Synd å si det, men jeg rakk bare såvidt å åpne bildet i spontaninstallert focusmagic før jeg måtte rekke buss. Verdiene i forrige post er tatt fra hukommelsen, jeg brukte teksturen i veggen over dem for å finne vinkelen og justerte mengde til jeg syntes ansiktet hennes ble mindre slørete. Jeg tror 'strength' eller hva neste valget het bør være mindre enn 100% for mest naturlig resultat (hard makrokontrast og lav mikrokontrast/manglende mikrodetaljer ser unaturlig ut på samme måte som overforstørrede bilder gjør).

 

Alt i alt tror jeg du kan tilføre litt informasjon/fjerne litt feilinformasjon med focus magic, men bare inntil et visst punkt som du fort finner. Eksponering og farger kan bli mye bedre med en kurvejustering!

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar

Nå har jeg lekt meg litt med Smart Sharpen og Curves i Photoshop, og synes det har resultert i et litt bedre bilde. Jeg satte amount til 85%, radius til 10 pixler og en vinkel på 90 grader. For mitt øye så det da ut til at ansiktene ble litt mindre uklar, uten at det så unaturlig ut.

 

Takker for tipset ;-)

Lenke til kommentar
Noen gode tråder om hva som er hva (enkelt forklart) av blendere,lukkertid osv?

 

http://digital-photography-school.com/blog...-for-beginners/

 

Jeg lærte mye på denne siden, synes forklaringene er gode.

 

Kort:

 

Blender (aperture): størrelsen på åpning i linsen. Jo større åpning, jo mer lys slipper inn på bildet. Betegnes med f/2.8 - f/4 etc. f/2.8 gir en større åpning enn f/4, og ergo mer lys. Om du tar bilder med stor åpning (altså lav verdi på aperture, feks f/2.8), får du "uklar" bakgrunn, mens det som er i fokus er helt skarpt (ideelt sett), noe som kan være fint i portretter. Liten åpning (stor aperture-verdi) gir større "dybde" i bildet, flere ting kommer i fokus. Fint til landskapsbilder.

 

Lukkertid (shutter): hvor lenge lukkeren er åpen før bildet blir tatt. Jo lenger tid, jo mer lys slipper inn. I tillegg vil en lang lukkertid kunne skape uklarhet i bildet, som følge av bevegelse på det du tar bildet av, eller din egen bevegelse. Noen ganger kan det være en fin effekt, feks ved å ta bilde av vann, eller biler i fart. Kort lukkertid "fryser" bevegelser, og det blir mindre lys på bildet. 1/60 sek er stort sett "standard" lukkertid.

 

ISO: et mål for hvor lyssensitivt digitalkameraets sensor er. Måles i 100, 200, 400 etc. Jo lavere nummer, jo mindre sensitivt er kamera for lys, og jo mer finkornet blir bildet. Høyere ISO-verdi, mer lyssensitivt, mer "kornete" bilde. Man bruker gjerne høyere ISO verdi når man skal ta bilde i store, dårlig opplyste rom (feks en kirke), for å få mer lys på bildene (og unngå å bruke lenger lukkertid, som kan skape uklarheter ved bevegelse).

 

Dette er de 3 elementene som er med på å bestemme exposure i et bilde. Håper det var noenlunde greitt å forstå. Det står uansett mer utførlig forklart i lenken, anbefaler å lese der :-)

Endret av Lea1337
Lenke til kommentar
Noen gode tråder om hva som er hva (enkelt forklart) av blendere,lukkertid osv?

 

http://digital-photography-school.com/blog...-for-beginners/

 

Jeg lærte mye på denne siden, synes forklaringene er gode.

 

Kort:

 

Blender (aperture): størrelsen på åpning i linsen. Jo større åpning, jo mer lys slipper inn på bildet. Betegnes med f/2.8 - f/4 etc. f/2.8 gir en større åpning enn f/4, og ergo mer lys. Om du tar bilder med liten åpning (altså høy verdi på aperture, feks f/18), får du "uklar" bakgrunn, mens det som er i fokus er helt skarpt (ideelt sett), noe som kan være fint i portretter. Stor åpning (liten aperture) gir større "dybde" i bildet, flere ting kommer i fokus. Fint til landskapsbilder.

 

Lukkertid (shutter): hvor lenge lukkeren er åpen før bildet blir tatt. Jo lenger tid, jo mer lys slipper inn. I tillegg vil en lang lukkertid kunne skape uklarhet i bildet, som følge av bevegelse på det du tar bildet av, eller din egen bevegelse. Noen ganger kan det være en fin effekt, feks ved å ta bilde av vann, eller biler i fart. Kort lukkertid "fryser" bevegelser, og det blir mindre lys på bildet. 1/60 sek er stort sett "standard" lukkertid.

 

ISO: et mål for hvor lyssensitivt digitalkameraets sensor er. Måles i 100, 200, 400 etc. Jo lavere nummer, jo mindre sensitivt er kamera for lys, og jo mer finkornet blir bildet. Høyere ISO-verdi, minde lyssensitivt, mer "kornete" bilde. Man bruker gjerne høyere ISO verdi når man skal ta bilde i store, dårlig opplyste rom (feks en kirke), for å få mer lys på bildene (og unngå å bruke lenger lukkertid, som kan skape uklarheter ved bevegelse).

 

Dette er de 3 elementene som er med på å bestemme exposure i et bilde. Håper det var noenlunde greitt å forstå. Det står uansett mer utførlig forklart i lenken, anbefaler å lese der :-)

 

BLENDER: Mulig jeg har lest innlegget ditt feil men liten blender (f18) gir vel mere dybdeskarphet og stor blender (f2.8) gir lite dybdeskarphet? Ikke motsatt som du skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...