vetting Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Skal oppgradere PCen min. Her er den foreløbige handlevognen på hvordan pcen kan se ut: Handlevogn Jeg skal ha to His Radeon HD 4870 i CF som skjermkort. Jeg lurer på noen ting. HK: Trenger jeg Rampage, eller kan jeg nøye meg med Maximus formula? Jeg skal ikke overklokke noe særlig. Maximus er halve prisen. Får jeg plass til to HD 4870 på disse kortene? RAM: Hvilken ram skal jeg velge? Har sett litt på denne. 8 GB til sammen. Strømforsyning: Denne er vel sterk nok? Bare kom med anbefalinger, kommentarer og forandringer på resten også. Endret 18. august 2008 av timmy84 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Valget mellom Rampage og Maximus er noe du burde tenke på om du vil ha fremtidig Crossfire oppsett. Maximus støtter ikke fullt 16x Crossfire, noe som betyr lite den dag idag men senere om 1 til 2 år kan det være greit siden jeg antar at neste generasjons ATi kort kommer til å bli litt mer intensive innen den tid og at vi får full utnyttelse av PCI-E 2.0. Ellers kan du jo titte på ABIT IX38 QuadGT, støtter klokking, eller rettere sagt er svært lett å klokke støtter fullt ut Crossfire og fra min egen erfaring tar minnemiks ganske bra. Se i min profil for mer detaljer om den, ikke å anbefale men det går. Ellers burde du skrote den Zalman kjøleren selv om du ikke skal overklokke, den er overpriset i forhold til hva den gjør, får til og med deng av min egen gigantiske Tuniq 120 Tower kjøler, som jeg festemessig kan anbefale, Intel sine standard fester er SVÆRT elendige og burde skys som pesten! Alternativt har du TRUE kjøleren, Thermaltake Ultra 120 Extreme, denne trenger dog vifter kjøpt separat men her kan du selv bestemme lydnivået, anbefales med Papst vifter, god kjøleevne for hete sommerdager. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Hadde valgt Asus P5E som hovedkort. Er et billig, bra, stabilt hovedkort med full x16 CF-støtte, god medfølgende lyd og det er også enkelt å overklokke hvis du skulle få lyst. Strømforsyningen skal holde fint ja, og minnet ser også bra ut. Jeg vet ikke helt hva du skal bruke PCen din til, men mtp HD4870 i CF, så lukter det spilling lang vei. Du er klar over at du vil få samme/bedre spillytelse med en Core2Duo E8400 eller E8500 enn med Core2Quad Q9550, og det til en tusenlapp mindre? Pr i dag betyr klokkehastigheten mer for spillytelsen enn antallet kjerner, og til den tid at vi får se skikkelig støtte for Quad i spill, så er nok dagens Quad CPUer utdatert. Putt heller disse pengene i en 24" skjerm, feks Samsung Syncmaster 245B. (Jeg angrer i hvertfall stort på at jeg gikk for 22" og ikke 24".) Og Logitech diNovo Edge er ikke noe spilltastatur - det er beregnet til HTPC og stue-PCer. Logitech G15 er nok det ultimate spilltastaturet. Ser at både Samsung og Seagate sine 1TB-disker er billigere enn Hitachi sine hos de fleste nettbutikkene. Avhengig av hvor du bestiller fra kan du spare noen hundrelapper der. Knappe 2000kr for 300GB HDD... Hadde heller kjøpt en 1000GB-disk til og kjørt RAID-0. Ellers er jeg enig me 007CD om at du bør velge en annen kjøler enn den fra Zalman - Noctua NH-U12P eller TRU120E er bedre valg. Lenke til kommentar
vetting Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Valget mellom Rampage og Maximus er noe du burde tenke på om du vil ha fremtidig Crossfire oppsett.Maximus støtter ikke fullt 16x Crossfire, noe som betyr lite den dag idag men senere om 1 til 2 år kan det være greit siden jeg antar at neste generasjons ATi kort kommer til å bli litt mer intensive innen den tid og at vi får full utnyttelse av PCI-E 2.0. Ellers kan du jo titte på ABIT IX38 QuadGT, støtter klokking, eller rettere sagt er svært lett å klokke støtter fullt ut Crossfire og fra min egen erfaring tar minnemiks ganske bra. Se i min profil for mer detaljer om den, ikke å anbefale men det går. Ellers burde du skrote den Zalman kjøleren selv om du ikke skal overklokke, den er overpriset i forhold til hva den gjør, får til og med deng av min egen gigantiske Tuniq 120 Tower kjøler, som jeg festemessig kan anbefale, Intel sine standard fester er SVÆRT elendige og burde skys som pesten! Alternativt har du TRUE kjøleren, Thermaltake Ultra 120 Extreme, denne trenger dog vifter kjøpt separat men her kan du selv bestemme lydnivået, anbefales med Papst vifter, god kjøleevne for hete sommerdager. Takk for svaret. Mener du at jeg bør velge rampage eller abit ix38 quadGT? Eller er ikke rampage rettet mot fremtidig CF oppsett? Angående quadGT sier du "ikke å anbefale med det går"? Hvilken Papst vifte vil være bra til Thermalright ULTRA120 Extreme? Lenke til kommentar
vetting Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Hadde valgt Asus P5E som hovedkort. Er et billig, bra, stabilt hovedkort med full x16 CF-støtte, god medfølgende lyd og det er også enkelt å overklokke hvis du skulle få lyst. Strømforsyningen skal holde fint ja, og minnet ser også bra ut. Jeg vet ikke helt hva du skal bruke PCen din til, men mtp HD4870 i CF, så lukter det spilling lang vei. Du er klar over at du vil få samme/bedre spillytelse med en Core2Duo E8400 eller E8500 enn med Core2Quad Q9550, og det til en tusenlapp mindre? Pr i dag betyr klokkehastigheten mer for spillytelsen enn antallet kjerner, og til den tid at vi får se skikkelig støtte for Quad i spill, så er nok dagens Quad CPUer utdatert. Putt heller disse pengene i en 24" skjerm, feks Samsung Syncmaster 245B. (Jeg angrer i hvertfall stort på at jeg gikk for 22" og ikke 24".) Og Logitech diNovo Edge er ikke noe spilltastatur - det er beregnet til HTPC og stue-PCer. Logitech G15 er nok det ultimate spilltastaturet. Ser at både Samsung og Seagate sine 1TB-disker er billigere enn Hitachi sine hos de fleste nettbutikkene. Avhengig av hvor du bestiller fra kan du spare noen hundrelapper der. Knappe 2000kr for 300GB HDD... Hadde heller kjøpt en 1000GB-disk til og kjørt RAID-0. Ellers er jeg enig me 007CD om at du bør velge en annen kjøler enn den fra Zalman - Noctua NH-U12P eller TRU120E er bedre valg. Er ikke noen hardcore gamer, men jeg spiller litt half life 2 og crysis. Men det blir ikke en ren spillpc. Den blir brukt til mye mer som tunge matteprogram, internett, bilderedigering etc. En ganske allrounder. Angående HDD skal jeg se nærmere på Samsung og Seagate sine 1TB-disker Takk for svaret Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Kjøp heller et enkelt 4870X2. Billigere og bedre ytelse, samt at du ikke trenger Crossfire hovedkort og kan dermed nøye deg med et forholdsvis billig Intel P45 kort, bare å velge et du liker. Ser ingen minnebrikker, gå for det billigste PC6400 4GB settet du finer. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 @timmy84: Egentlig har du satt opp litt overkill til ditt bruk. Kun Crysis som har effekt av helt topp på grafikkfronten, Half-Life 2 går som ei kule på langt svakere plattform. Og Crysis er i tillegg et spill som er delvis programmert for nVidia, og i tillegg skalerer helt elendig i CF. Kun på oppløsning 1920x1200 og over vi ser skikkelig effekt av CF. Så etter min mening er både CF og 4870x2 bortkasta penger til ditt bruk. Om 1 år er det et singelkort til under 2 000 kr som yter langt bedre enn CF oppsettet uansett. Bildebehandlingsprogrammer pr dato, f.eks PS CS3 utnyttet mer en 2 kjerner helt elendig i svært mange av funksjonene, dvs når man kjører filtere etc. På enkelte er det null effekt, på andre såpass mye effekt at quad kan være fornuftig. Så driver du helt tradisjonell bildebehandling, dvs fargekorreksjon, skjerping etc så er quad også her 1 000 kr ut av vinduet. Tenker du å oppgradere til CS4 (om du bruker Adobe) når den kommer vil det være langt bedre quad støtte, men den vil også krever rett kjøp av skjermkort. Du trenger ikke å kjøpe ekstra vifter til P182 om du ikke skal klokke relativt hardt. TriCool viftene som er med er regulerbare, og støyer lite i redusert hastighet. Støtter utsagnet om DiNovo Edge, pent, men ubrukbart i realiteten til alt annet en HTPC. Ja, jeg har prøvd det. Når det gjelder kjølere, er dessverre Zalman jevnt over akterutkjørt når det gjelder pris/ytelse. Skal du ikke klokke særlig klarer du deg ellers med OCZ Vendetta 2 eller Cooler Master Hyper 212 som kjølere. Driver du en del med bildebehandling så kjøper du deg i realiteten en nesten ubrukelig skjerm. Du må ha et PVA eller IPS panel for at du skal kunne gjøre dette skikkelig, og da må du regne 3 800 kr og oppover. Det finnes S-PVA skjermer som har responstid rundt 5 - 8 ms, og således er akseptable som spillskjermer. Du har neppe store effekten av VelociRaptor heller. Sjekk i hvilken grad du har effekt av quad på matteprogrammet. Om du bruker MatLab 2007, så viser en del tester mangelfull skalering mens Mathematica ser ut til å skalere bra. Så for å konkludere: * Quad kan være greitt om du får effekt av det (avhenger av programmer), men Q9300 er sannsyligvis et bedre kjøp til ditt bruk. * Kjøp deg langt bedre skjerm om du driver relativt mye med bildebehandling. * Dropp CF pr dato (sparte penger er nesten nok til skikkelig skjerm). * Kjøp minne slik Pastafarian anbefaler. * Annet tastatur, alt i prisklassen 400 - 700 er bedre enn ditt valg Så mitt syn er at du kan få en like bra fungerende PC til lavere pris, med langt bedre skjerm. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Valget mellom Rampage og Maximus er noe du burde tenke på om du vil ha fremtidig Crossfire oppsett.Maximus støtter ikke fullt 16x Crossfire, noe som betyr lite den dag idag men senere om 1 til 2 år kan det være greit siden jeg antar at neste generasjons ATi kort kommer til å bli litt mer intensive innen den tid og at vi får full utnyttelse av PCI-E 2.0. Ellers kan du jo titte på ABIT IX38 QuadGT, støtter klokking, eller rettere sagt er svært lett å klokke støtter fullt ut Crossfire og fra min egen erfaring tar minnemiks ganske bra. Se i min profil for mer detaljer om den, ikke å anbefale men det går. Ellers burde du skrote den Zalman kjøleren selv om du ikke skal overklokke, den er overpriset i forhold til hva den gjør, får til og med deng av min egen gigantiske Tuniq 120 Tower kjøler, som jeg festemessig kan anbefale, Intel sine standard fester er SVÆRT elendige og burde skys som pesten! Alternativt har du TRUE kjøleren, Thermaltake Ultra 120 Extreme, denne trenger dog vifter kjøpt separat men her kan du selv bestemme lydnivået, anbefales med Papst vifter, god kjøleevne for hete sommerdager. Takk for svaret. Mener du at jeg bør velge rampage eller abit ix38 quadGT? Eller er ikke rampage rettet mot fremtidig CF oppsett? Angående quadGT sier du "ikke å anbefale med det går"? Hvilken Papst vifte vil være bra til Thermalright ULTRA120 Extreme? Om du ser i profilen min under maskinvare så ser du at jeg har alle slots fulle på hovedkortet. Og at jeg har en "fæl" minnemiks, jeg har 2x 1Gb brikker fra Crucial PC 6400 og 2x 2Gb brikker fra Mushkin PC 8000. Det er ikke å anbefale å mikse slik, men det går på IX38 hovedkortet med en liten økning av spenning to nordbrua (MCH i BIOS). Ellers er vell P5E også ett ok valg på HK fronten, IX38 har stort sett det du trenger men ikke den mest fancy innpakningen og det andre stashet som ASUS leverer med sine Formula kort. Har selv Quad oppgradert fra Duo og min PC er bygd litt all round for roting med 3D Modelering, tekstur arbeid, video redigering, video komprimering osv og jeg fant ut at Quad var ypperlig siden jeg da i tillegg kunne multitaske, svært fornøyd med min Q9450, har akkurat nå en QX9650 stående i som skal selges grunnet at det er mye mer kraft enn hva jeg noensinne kommer til å trenge. Lenke til kommentar
vetting Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 (endret) Jeg tenker meg at HK blir enten Rampage formula eller Abit IX38 QuadGT. Er det noen gode argumenter for å velge x48 fremfor x38? Hva vil dere ha valgt av de to? Kriterier: Mest mulig for pengene, mulighet for full utnyttelse av av CF. Grunnen til at jeg vil ha mulighet til CF er at jeg skal bare kjøpe 1 stk HD 4870 nå. Men jeg vil ha muligheten til å kunne sette inn et til senere. Kommer det ut nye bedre singlekort, ja så er det bra, men da går sikkert prisen på HD 4870 også ned. Prosessoren er jeg usikker på. Valget står nå mellom e8500 og quad 9450. Og stort sett alle anbefaler meg å gå for e8500. Nå er det ikke jeg som driver med bilderedigering, men min kjæreste. Og hun holder ikke på med noen fancye greier. Matteprogrammet jeg bruker er MatLab. Eller brukes pcen som allrounder med oppgaveskriving, internettsurfing, musikkspilling, trådløs overføring av musikk til anlegg o.l. Og jeg vil at crysis skal kunne spilles uten problemer (kan det spilles på god oppløsning met ett HD 4870 med nevnte prosessorer. Quad 9450? E8500?). Skjærmen er byttet til Samsung SyncMaster 245B+ Kjøler er jeg også litt usikker på. Valget står mellom: Cooler Master Hyper 212 og Noctua NH-U12P. Prisen er dobbel så høy for Noctua NH-U12P. Er det verdt pengene? Jeg må ha en god kjøler. Et annet kjøle-alternativ er også Thermalright ULTRA-120 Extreme. Hvilken vifte kan man kjøpe til denne? Må man gjøre noe spesielt for å koble til vifte på denne. Er det med utstyr til å koble til vifte? Finner ikke denne viften i noen norske butikker, men kan denne være et alternativ til den? Elller er dette en dårligere utgave? Alternativet er å kjøpe Thermalright ULTRA-120 Extreme i USA. Skal enda ikke kjøpe nytt kabinett, så derfor må kjøleren til prosessoren være god, da dette kabinettet kan bli litt varmt. Derfor tenkte jeg også å kjøpe to Noctua NF-S12-800 for litt bere kjøling i kabinettet. VelocityRaptor var ment å bruke som systemhardisk, men var ikke ment å kjøpe med det første. Hardisken er blitt byttet ut til en Samsung Spinpoint F1 1 TB. Endret 19. august 2008 av timmy84 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) @timmy84: Både X38 og X48 gir full utnyttelse av CF, så der er det ikke særlig forskjell. Forskjellen er primært nativ støtte for 1600 FSB på X48, noe bare en av ekstrem-CPU-ene har. Nå har vel X38 støtte for 1600 FSB fra hovedkortprodusentene. Og så har X48 noe nyere brikkesett. Men AnandTech hadde følgende tittel på sin første review av X48, "Intel X48 - Much Ado about Nothing....". Apropos kjølere, review av Hyper 212. Du finner også review av de fleste andre kjølere som er aktuelle der. Faktisk slår Hyper 212, Noctua på testen der når det gjelder kjøleeffekt, men taper på støy. Andre tester viser også bra resultat for Hyper 212 i relasjon til dyrere konkurrenter. Jeg siterer fra Anandtech sin konklusjon. Those who want the very best in air cooling will not be completely satisfied with performance of the Cooler Master Hyper 212. However, those who want the best performance they can get for an investment of around $40 will have a smile on their face when they buy the Hyper 212. This Cooler Master represents excellent value for your cooling dollar and will deliver performance approaching the best we have tested, especially when mounted with two 120mm fans in a push-pull configuration. Those who will never overclock but who want a cooler that can provide low processor temperatures for an extended CPU lifespan will be ecstatic with the Hyper 212. It matches, at both idle and load conditions, the best performance we have measured in cooler testing at AnandTech. Cooling performance at stock speeds is all but identical to stock results with the superb Thermalright Ultra-120 eXtreme. If you never plan to overclock there is no reason to spend more money. Buy a Cooler Master Hyper 212 and be assured that your stock CPU is running as cool as it can at stock speeds. This assurance now has a price tag of just $40 instead of the $50 to $70 for a top performing air cooler. Readers who value low noise above all else will find the Hyper 212 a quiet but not silent cooler. The attached fan on the Cooler Master is louder than a high-output Scythe S-FLEX SFF21F, but it is still very quiet. You can reach near silence by turning down the speed (voltage) slightly. If noise is very bothersome to you, or you sleep next to your computer, you can always replace the stock fan with a super-quiet 120mm fan of your choice. The Hyper 212 can mount virtually any 120 fan you fancy - in either single or dual configurations. Lower RPM fans may of course reduce the overall cooling performance somewhat. For those going midrange to reduce size and weight of the cooler, the Hyper 212 is not really a good choice. It is large and heavy and not really any smaller than the group of slightly more expensive top-performing coolers tested at AnandTech. Those who want small and light units with decent performance will be more satisfied with the OCZ Vendetta or the Zerotherm BTF90. Those who want both top performance and a smaller size can choose the Thermalright Ultima-90 with a 120mm fan. Finally there is the overclocker. The Hyper 212 will not take you to the top of the overclocking charts for an air cooler, but it will get you near the top if you use two push-pull fans. There are several coolers that are better overclockers than the Cooler Master Hyper 212, but they all cost $50 to $70. The Hyper 212 does provide the best overclocking you can get in the market today for an investment of $40. Derfor mener jeg det er en kjøler som bør passe til de fleste, lav pris og god ytelse er ikke selvsagt. Om du skulle ende på en TRUE kjøler er det Scythe S-Flex eller Noctua sine vifter som bør velges etter min mening. Ellers greitt oppsett, et stk HD 4870 gir akseptabel Crysis. Det funker da greit nok i 1680 x 1050 på mitt X1950 Pro kort. Endret 19. august 2008 av Bolson Lenke til kommentar
vetting Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 @timmy84: Både X38 og X48 gir full utnyttelse av CF, så der er det ikke særlig forskjell. Forskjellen er primært nativ støtte for 1600 FSB på X48, noe bare en av ekstrem-CPU-ene har. Nå har vel X38 støtte for 1600 FSB fra hovedkortprodusentene. Og så har X48 noe nyere brikkesett. Men AnandTech hadde følgende tittel på sin første review av X48, "Intel X48 - Much Ado about Nothing....". Apropos kjølere, review av Hyper 212. Du finner også review av de fleste andre kjølere som er aktuelle der. Faktisk slår Hyper 212, Noctua på testen der når det gjelder kjøleeffekt, men taper på støy. Andre tester viser også bra resultat for Hyper 212 i relasjon til dyrere konkurrenter. Jeg siterer fra Anandtech sin konklusjon. Those who want the very best in air cooling will not be completely satisfied with performance of the Cooler Master Hyper 212. However, those who want the best performance they can get for an investment of around $40 will have a smile on their face when they buy the Hyper 212. This Cooler Master represents excellent value for your cooling dollar and will deliver performance approaching the best we have tested, especially when mounted with two 120mm fans in a push-pull configuration. Those who will never overclock but who want a cooler that can provide low processor temperatures for an extended CPU lifespan will be ecstatic with the Hyper 212. It matches, at both idle and load conditions, the best performance we have measured in cooler testing at AnandTech. Cooling performance at stock speeds is all but identical to stock results with the superb Thermalright Ultra-120 eXtreme. If you never plan to overclock there is no reason to spend more money. Buy a Cooler Master Hyper 212 and be assured that your stock CPU is running as cool as it can at stock speeds. This assurance now has a price tag of just $40 instead of the $50 to $70 for a top performing air cooler. Readers who value low noise above all else will find the Hyper 212 a quiet but not silent cooler. The attached fan on the Cooler Master is louder than a high-output Scythe S-FLEX SFF21F, but it is still very quiet. You can reach near silence by turning down the speed (voltage) slightly. If noise is very bothersome to you, or you sleep next to your computer, you can always replace the stock fan with a super-quiet 120mm fan of your choice. The Hyper 212 can mount virtually any 120 fan you fancy - in either single or dual configurations. Lower RPM fans may of course reduce the overall cooling performance somewhat. For those going midrange to reduce size and weight of the cooler, the Hyper 212 is not really a good choice. It is large and heavy and not really any smaller than the group of slightly more expensive top-performing coolers tested at AnandTech. Those who want small and light units with decent performance will be more satisfied with the OCZ Vendetta or the Zerotherm BTF90. Those who want both top performance and a smaller size can choose the Thermalright Ultima-90 with a 120mm fan. Finally there is the overclocker. The Hyper 212 will not take you to the top of the overclocking charts for an air cooler, but it will get you near the top if you use two push-pull fans. There are several coolers that are better overclockers than the Cooler Master Hyper 212, but they all cost $50 to $70. The Hyper 212 does provide the best overclocking you can get in the market today for an investment of $40. Derfor mener jeg det er en kjøler som bør passe til de fleste, lav pris og god ytelse er ikke selvsagt. Om du skulle ende på en TRUE kjøler er det Scythe S-Flex eller Noctua sine vifter som bør velges etter min mening. Ellers greitt oppsett, et stk HD 4870 gir akseptabel Crysis. Det funker da greit nok i 1680 x 1050 på mitt X1950 Pro kort. Så du vil anbefale å kjøpe Abit IX38 QuadGT? Det er til en billigere penge. Til nå ligger valget mitt på Hyper 212-kjøleren Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Ser i alle fall i nødvendigheten av å betale 600,- kr ekstra, dersom ikke X48 kortet har spesifikk funksjonalitet man ønsker. Lenke til kommentar
vetting Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Ser i alle fall i nødvendigheten av å betale 600,- kr ekstra, dersom ikke X48 kortet har spesifikk funksjonalitet man ønsker. Ja, helt eni. Da tror jeg det blir Abit IX38 QuadGT. 600 kr til spart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå