Raines Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 hei, jeg har en cerwin vega sub. 12 tommer som er aktiv med en forsterker på 250 W. den har jeg koblet til reciveren min en yamaha rx-v450. koblet den via subwoofer utgangen på yamahaen. saken er at jeg har en vanlig bil sub liggende( 12 tommers rockford) og så lurer jeg på om det går an å koble den til forsterkeren til cerwing vega subben?? har faktisk prøvd å koble den til på høytalerinngangene på cerwin vega subben men uten hell.... ingen lyd. så hvorfor er det høytalerinnganger der da??? håper på gode svar. vansklig å forklare, men håper noen har peiling. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Det ligger i navnet, det er høyttalerINNganger, altså innganger for kabler fra høyttalerUTgangene på forsterkeren, hvis den mangler subwoofer-utgang. Du kobler høyttalerkablene til suben, så den fjerner bassen, og sender signalet videre til høyttalerene. Det korrekte navnet på disse inngangene er høynivå.innganger, hvis jeg ikke tar feil. Hvorfor skal du koble Rockford suben til sub-forsterkeren? RF-suben er sannsynligvis MYE mer tungdreven enn CV-suben, og paralellkobler du de til forsterkeren, så kan forsterkeren bli ødelagt. Endret 17. august 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Raines Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Det ligger i navnet, det er høyttalerINNganger, altså innganger for kabler fra høyttalerUTgangene på forsterkeren, hvis den mangler subwoofer-utgang. Du kobler høyttalerkablene til suben, så den fjerner bassen, og sender signalet videre til høyttalerene. Det korrekte navnet på disse inngangene er høynivå.innganger, hvis jeg ikke tar feil. Hvorfor skal du koble Rockford suben til sub-forsterkeren? RF-suben er sannsynligvis MYE mer tungdreven enn CV-suben, og paralellkobler du de til forsterkeren, så kan forsterkeren bli ødelagt. ok, så jeg kan egentlig koble fronthøytalerne mine via subwooferen? men det trenger jo ikke jeg...har jo allerede koblet subben til uttaket for subwoofer på forsterkeren, slik det skal være... så det er derfor fronthøytalerne mine ikke spiller så mye bass alene, fordi forsterkeren vet at jeg har subwoofer koblet til.... smart. men uansett så ville jeg bare bare koble opp rockforden for moro skyld, men kansje den kan kobles inn på en av alle de andre utgangene på forsterkern. "souround back" ellns. ?? går det an? eller var det det som forsterkeren kunne bli ødelagt av? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er vanlig at receiveren deler vekk de laveste frkvensene når sub er i bruk. Det går an å la fronthøyttalerne spille bass også, om du setter de til "large", og slår av delefilteret. Tror ikke det blir særlig vellykket å koble RF suben til hverken receiveren eller subforsterkeren, bruk den i bilen heller du. Lenke til kommentar
Raines Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Er vanlig at receiveren deler vekk de laveste frkvensene når sub er i bruk. Det går an å la fronthøyttalerne spille bass også, om du setter de til "large", og slår av delefilteret. Tror ikke det blir særlig vellykket å koble RF suben til hverken receiveren eller subforsterkeren, bruk den i bilen heller du. ja får vel heller montere den der. selv om den lille golfen ikke har det største bagasjerommet Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har 2 12" Punch P3 suber i min lille corolla da, fikk pressa de inn på et vis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Har ikke bilhøyttalere lavere motstand enn vanlige høyttalere? Det kan eventuelt bli varmt for forsterkeren. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Nettopp det som er faren om han kjører begge subene samtidig på forsterkeren, da kan det bli farlig lav impedans. Kommer ikke til å spille bra allikevel, RF suber er effektsultne. Lenke til kommentar
Raines Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 har iallefall lagt i fra meg den RF-subben nå, men nå har jeg fått et annet problem! har akkurat fått flyttet anlegget mitt inn på et større rom og fått alt rigget til, men når jeg spiller musikk så kan jeg bare høre subben i enkelte deler av rommet. og typisk nok så kan jeg nestn ikke høre den hvor jeg sitter med pc-en. men sitter jeg i sofaen ( lengst inn) så hører jeg greit med bass. hvordan skal jeg få høre like mye bass i hele rommet? det er vel plassereingen som har noe å si... ? akkurat nå står subben på siden av et tv bord som forsterker og tv står på. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Sett subben der du pleier å sitte når du hører på musikk, sett på en sang, gå rundt og lytt i rommet, der bassen er best, skal subben stå. Lenke til kommentar
freke Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 hvordan skal jeg få høre like mye bass i hele rommet? Kjøp en sub til, og test forskjellig plasseringer på dem. Altså (minst) to subber for å være sikker på å få trykk i hele rommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå