Gå til innhold

Forsikre kamera kjøpt i utlandet.

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det går an å forsikre kameraet gjennom gjenstandsforskring, utvidet innboforsikring e.l. når kameraet er kjøpt i USA og det ikke er betalt moms i ettertid. (Visste ikke helt hva jeg skulle kalle forsikringen men dere tar tegninga) :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja,

en verdigjenstandsforsikring kan du vel tegne. Tror ikke det skulle være noe problem. Må du fremvise kvittering for å dokumentere verdien på kameraet så får du vise kvitteringen fra USA.

Burde ikke være noe større problem enn det.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene har vel ingen politimyndighet :)

Dem vil gjerne vite faktiske kostnader du har hatt for og unngå og overforsikre objekter som man kan i etterkant "miste" med dertil fortjeneste,har handlet div fra utlandet selv og det har ikke hvert noe snakk om innbetaling av mva. Har i noen tilfeller også fått godkjent "norske" priser på import,men da var det snakk om helt nye objektiver.

Lenke til kommentar

Har forsikret en del utstyr kjøpt i USA og ikke hatt noen problemer(gjelder Gjensidige). Det du gjør er å lage en oversikt over utstyret (type, nypris i Norge, serienr.m.m), så går du og får en signatur/stempel i en fotobutikk. Verdibekreftelsen sender du så til forsikringsselskapet. That`s it.

Det samme har jeg gjort med utstyr kjøpt brukt i Norge og.

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Har forsikret en del utstyr kjøpt i USA og ikke hatt noen problemer(gjelder Gjensidige). Det du gjør er å lage en oversikt over utstyret (type, nypris i Norge, serienr.m.m), så går du og får en signatur/stempel i en fotobutikk. Verdibekreftelsen sender du så til forsikringsselskapet. That`s it.

Jep :)

Bruker faktisk skjemaet som du kan laste ned fra tollvesnet "veldig oversiktelig skjema" også som dokument ovenfor forsikringsselskapet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=995396&hl=

Lenke til kommentar
Okey, men kan man legge ved det skjemaet hvis man skal sende kameraet til rep i USA? Vil det være noe hjelp i det?

Vi snakker om byråkrati her,fins et egent skjema du må fylle ut for retur av varer som skal repareres/byttes,fåes/utfylles på postkontorer hvis jeg har forstått dette riktig.Dette gjør du for å unngå og betale moms to ganger.

Edit:Må fylles ut før kameraet sendes.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Helt etter læreboka Olar :)

Ellers så er det vel verdt å nevne at Gjensidige og sikkert de fleste andre selskapene krever at en skal ha etablerte forsikringer fra før, før en får tegnet en verdigjenstandsforsikring. I mange tilfeller må man være helkunde for å få tegnet en verdigjenstandsforsikring på dyrt kamerautstyr.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbake norsk erstatningsverdi på kamerautstyr kjøpt i USA. Det var på en reiseforsikring hvor vilkårene sier noe om at man får erstatning for det det koster å fremskaffe tilsvarende vare, altså erstatningsverdien. Dette er en klausul som vanligvis brukes for å finne frem til billigste butikk varen kan kjøpes i, og gi erstatning som således er så lav som mulig. Jeg har fått erstatning tidligere hvor forsikringsselskap åpenbart har brutk et prissøk og funnet billigste nettbutikk. Men det kan også fungere andre veien, selv om det er samme prinsipp som gjelder (erstattes for laveste pris som mulig, kjøp til USA-pris ikke mulig).

Og ja; jeg var helt åpen med hvor varene var kjøpt og at kjøpsverdi var lavere enn det jeg fikk tilbake på forsikringen (merk: jeg kom ikke ut "i pluss" av flere årsaker, uten at det forandrer prinsippet).

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...