Gå til innhold

BK: Ønsker kritikk på bruk av blits. Kategori: Landskap

Beej80

Anbefalte innlegg

Morn,

jeg skulle gjerne ha hatt litt kritikk på bruken av blits (spesielt). Jeg har en del forskjellige utgave, men dette er vel det bilde jeg mener jeg lykkes best med blitsen. De andre bildene (samme motiv, forskjellig blitskompensasjon) mener jeg blitslyset blir litt for kraftig i. Alternativer kan altså legges inn etter ønske om sammenligningsgrunnlag.

Videre skader det aldri med tilbakemelding på komposisjon og motiv (etc. etc.), selv om jeg er nokså fornøyd med dette pr dags dato.

PS: Bildet fremstod som lysere i Lightroom til jeg eksporterte det. På denne utgaven har jeg stillt opp "Brightness" betraktelig (fra +50(std) -> +85) for at det skal se noenlunde likt ut. Dette KAN ha hatt uheldige bivirkninger, men er vanskelig å bedømme for meg (har fremdeles ikke fått kalibrert skjermen).

post-47111-1218996088_thumb.jpg

PPS: Bildet skal være litt mørkt.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemelding fra begge to :)

Jeg hadde forøvrig håpet på litt mer respons/innspill fra flere, men det kan ser ut til at motivet ikke fenger flere :/

Har beskjært bildet litt nå i høyre kant og på toppen, samt eksportert det med den "brightness" verdien som var i LR (altså +50). Kan være det ser litt mørkt ut nå.

Litt usikker på om dette ble bedre. Klarer ikke helt å bestemme meg. Bildet var i utgangspunktet ikke beskjært da jeg prøvde å komponere det ferdig i søkeren.

post-47111-1219154710_thumb.jpg

[EDIT]: Stillte opp brightness igjen slik at det blir 'samme' grunnlag for sammenligning.

/* Kommentar under var angående den versjonen som jeg ikke justerte brightness på, er nå overflødig, men lar den ligge fordet */

Sukk; jeg ser at det fremstår som en god del mørkere enn det skal være i Firefox nå. Det er noe drit at motivene virker mørkere når de blir eksportert fra LR til sRGB (Bruker Adobe RGB all the way vanligvis, men sRGB for nett).

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Jeg liker måten du har brukt blitzen på i dette bildet. Jeg synes hele bildet får litt sånn "Close Encounters of the Third Kind"-feeling, uten at jeg helt kan si hvorfor. Jeg ser jo at det er lysere der du har stått, enn det er i omgivelsene. Kanskje det minner underbevisstheten min litt om UFOer og "light beams".. Jeg liker i hvert fall bildet ganske godt. :)

Lenke til kommentar

jeg likte den første versjonen best. og det er et veldig flott bilde! blitsen er brukt riktig her. ble ikke for hardt for dette motivet. himmelen er flott, stråene i forgrunnen gjør det litt mer livlig, og snøen i fjellene bak gjør at jeg får en helt annen følelse av naturen der du har tatt bildet, enn om de ikke hadde vært der tror jeg! mye og se på her, og det ble ikke forstyrrende.

Lenke til kommentar

Jeg takker for mange flere tilbakemeldinger :)

@hardmongo: Ser ut til at jeg tenkte litt feil her tidligere. Du sa beskjære fra top og høyre, jeg beskjærte fra topp og venstre ;) My bad.

Her er en ny versjon, litt mindre tatt fra topp og litt mindre tatt fra venstre (fremdeles ikke høyre, vanskelig dette :D).

post-47111-1219155018_thumb.jpg

Videre lekte jeg meg litt med en annen versjon (litt andre innstillinger på kamera/blits) og konverterte til S/H med splittone. Har en sterk fornemmelse av at jeg har dratt for hardt i spakene her, men man ser seg blind. Er det noen som har noen innspill ?

post-47111-1219155110_thumb.jpg

Sammenligning, hva faller best i smak ?

Skal jeg beholde farger eller gå for S/H ? Litt mye styr og mas med disse bildene, men jeg vurderer å printe et av motivene på et lerret, og grunnet kost ønsker jeg litt input slik at jeg ikke angrer meg på hvilket jeg får printet.

On a side note for de som er interessert:

Objektivet er et fastobjektiv på 35mm. Blender er f/13 på versjon 1 til 3 og f/8 på V.4. Tilhørende lukkertider er 1/50 og 1/80. Blitsen er trådløst styrt og håndholdt rettet mot forgrunnen (strådene i all hovedsak), det er brukt blitskompensasjon på -2.0 på blitsen (i tillegg mener jeg å huske at jeg hadde en negativ blitskompensasjon i kameraet også for å få enda svakere lys). Blitsen var satt til å trigge på andre lukkergardin for å med litt vindbevegelse i stråene, samt ta vare på deler av den naturlige belysningen. Bildet ble eksponert for høylysene i skyene. Jeg gikk og ventet (tok andre bilder) i 30-40 minutter før lyset og skyene hadde den kvaliteten jeg var ute etter.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Syns bildet var et skikkelig stilig motiv, bruken av blits ser nokså naturlig ut (så da er vel målet oppnådd).

Fargene ser varme og gode ut, men var det mye vind når du tok bildet, ser nemlig ut som bevegelsesuskarphet i forgrunnen?

Sort/hvitt versjonen syns jeg ikke ble noe fin, rett og slett på grunn av at du mister de flotte varme fargene som gjorde bildet så bra.

Som en liten ting på utsnittet lurer jeg på om en versjon der hvor du ser mer av himmelen og kutter i bunnen av bildet ville sett ut?

Samt en der du bruker bildet du har og kutter både toppen, bunnen og litt på høyre side? Er langt fra sikkert det blir noe bedre menmen.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene, kjekt å se det ikke bare er meg som liker landskapsbilder.

@Ageurk:

Ja, målet med blitsen ser jeg på som oppnådd. Jeg syns effekten ble fin selv, og ingen har klaget på den enda.

Når det gjelder bevegelsesuskarpheten som du kommenterer:

Ja, det blåste ute, slik at stråene var i bevegelse. Dette var og min intensjon, og jeg brukte blitsen med sync på andre lukkergardin for å få den effekten med 'bevegelse' i stråene. Jeg syns det er litt av sjarmen med bildet. Andre er kanskje uenig ? Fokuspunktet ligger heller ikke på stråene, så de er/skal være litt "blurry" av den grunn også.

Stråene/forgrunnen er plassert der som en ramme og en kontrast mot bakgrunnen og himmelen. Personlig mener jeg de bidrar på en positiv måte i bildet :)

For all del ikke tolk dette som at jeg tok meg nær av spørsmålet ditt, jeg ville bare forklare :)

Her er (enda) 2 nye versjoner (beskjært) etter dine innspill.

Beskjært i bunn:

post-47111-1219159910_thumb.jpg

Beskjært i topp, bunn og til høyre:

post-47111-1219159957_thumb.jpg

Selv syns jeg at bildet mistet litt dybde når det ble beskjært slik som det siste her.

Hva mener dere ? Jeg heller litt mot første versjonen selv.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

@DSG: Nja. Blir nok litt vanskelig. Jeg gir desverre ikke fra meg høy/full-oppløselige digitale filer.

@jpsalvesen: Takker for det :) Var litt usikker på om jeg tok litt hardt i på den s/h konverteringen.

Det blir selvsagt litt surrealistisk/kunstig når jeg blander lys med forskjellige temperaturer på denne måten. Samtidig kunne jeg nok (med fordel?) ha tonet ned lysintensiteten i forgrunnen i etterbehandlingen, men da må jeg innom PSP med bildet eller hatt LR2. På s/h versjonen ser man ikke temperaturforskjellen, men intensiteten er fremdeles litt høy.

Jeg har sett noen veldig bra bilder der de kombinerer blits (ukorrigert) med ambient lys og jeg liker effekten nokså godt selv, dersom det blir diskret/brutalt nok (kommer an på motivet). Ellers kunne jeg ha korrigert blitslyset litt med gels (dersom jeg hadde hatt det, har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt enda).

@HGA: Takk for det, og det er vel bare å øve. Jeg har ikke tatt så alt for mange bilder selv. Men jeg har prøvd, med varierende resultat, å sette meg inn i komposisjon og slikt.

Var en tur innom amazon.com og endte opp med 3 bøker:

-(The complete guide to) Light & Lighting (in Digital Photography) av Michael Freeman. *Grei bok som fikk meg til å åpne øynene mine litt mer for skyer, lys og litt annet.*

-The Photographer's Eye av Michael Freeman. En MEGET grundig bok innen komposisjon, kanskje litt tør og tung, jeg har ikke fått lest den ferdig enda. Den er bra, men kanskje litt for de spesiellt interesserte ?

-Mastering color digital photography også av Michael Freeman. Hat tittet så vidt i denne, planen er å lese den etter "The photographer's eye".

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Tja, HåkonN.

Bilde nr1 fremstår som alt for lyst (langt lyser enn det faktisk var). Samtidig blir blitseffekten blåst helt ut av proporsjoner. En mellomting er kanskje noe jeg skal prøve meg på, men da med lokale endringer der jeg toner ned lysintensiteten på forgrunnen.

Jeg var innom et lignende s/h utkast som det du har lagt opp, men valgte å gå vekk fra det grunnet måten forgrunnen fremstår. Det var derfor jeg gikk for splittone slik at jeg fikk fremhevet skyene uten at jeg måtte gå like mye på bekostning av forgrunnen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...