Gå til innhold

Bluetooth headset som kobles til bilens musikkanlegg?


Anbefalte innlegg

Mange biler er utstyrt med et bluetooth system til mobilen som gjør så man kan prate i mobilen ved hjelp av en mikrofon i kupeen og som bilens høytalersystem som høytalere. Jeg har lyst til å få laget dette selv Men jeg trenger noen råd. Dette er det jeg har tenkt. Jeg kjøper et bluetooth headset som har utgang for minijack. Med litt lodding og slikt vil jeg kunne koble denne på forsterkeren samt en mikrofon som jeg forlenger og plasserer et diskret sted. Bluetooth headsettet er vel utstyrt med en knapp for å svare på samtaler, denne forlenger jeg og plasserer knappen et lett tilgjengelig sted, kanskje på rattet. Jeg vil også at radioen skal slå seg av når jeg får en telefon, så jeg tenkte å ha et relee på kabelen fra cd-spiller til forsterker. Denne bryter kretsen når det går strøm fra bluetooth headsettet. Jeg vet ikke hvor god leder et relee er, men jeg antar at det ikke vil ha så store konsekvenser for musikkkvaliteten i bilen. Vil dette la seg gjennomføre? Er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

Åpnet et headset som fulgte med mobilen. Det er en knapp som er festet til et lite kretskort. Jeg prøvde å koble den til mobilen for så å ringe den, tenkte at når knappen trykkes ned sluttes en av kretsene, men selv om jeg kortsluttet alt som var av kabler så gjorde det ikke samme funksjon som knappen. Hvordan er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare kjøpe et bluetooth sett og ettermontere i bilen?

- Man får en liten boks(sentralen) man gjemmer/skjuler et sted i bilen.

- Man får som regel en mikrofon som man plasserer på et passende sted for best mulig lyd.

- Som regel får man valget mellom enten innebygget høytaler i boksen, ekstern høytaler eller via bilradioen.

- De som støtter lyd via bilradioen støtter som regel også Mute signal som gjør at radioen demper seg når du er i en samtale(forutsatt at radioen støtter dette).

- Som regel får man en kablet eller trådløs fjernkontroll som man plasserer der det passer deg best for å kunne besvare, legge på, ringe ut og justere lyd.

- Noen leveres også med display som man kan montere i synsfeltet for minimal distrahering når man kjører.

- Noen av de med display støtter også muligheten for å se hvem som ringer og muligheten for å bla i kontaktlisten for å ringe ut.

 

Eller vil du gjøre det selv? Planen din virker litt dårlig, slik eg ser det. På bærbare bluetooth headsett så er det meningen at mikrofonen skal være rettet opp mot hodet og så nærme som mulig. Hvordan skal du få dette til?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Problemet med løsningen du ser for deg er at det vil være svakheter som plutselig kan distrahere deg og/eller støy som blir introdusert i samtalen pga uskjermede eller dårlige koblinger.

 

Men integrerte løsninger finner man "nesten" over alt. Om du har en nyere bil så kan du nok få etterbestilt en modul til bilen din som gjør at den integreres helt med bilen(ratt/display). Ellers finnes det også radioer som har innebygget funksjon for blåtann håndfri. Ellers så har Sony Ericsson hatt et par sett som har vært veldig gode og stabile, HCB-300, HCB-700 som har vært i salg tidligere, men tatt ut av produksjon. Det er fortsatt mulig å få tak i enkelte butikker fortsatt. Vil da anbefale HCB-700 med display. Koster vel ca 1000-1400 kr tenker eg pluss 300 for en systemkabel(mot bilens høytalere). Nokia har også noen sett men disse kjenner eg lite til.

 

Ellers har man et par sett i fra Parrot som skal være veldig bra. Og det siste eg kom over er en løsning i fra Dension som gjør at eg kan koble til både mobil og ipod til annlegget. Eg kan ikke styre telefonen i fra det systemet, men eg får lyd.

 

Så for min del står det i mellom Parrot(MK6100) eller en komplett løsning i fra Dension(GW100).

 

Tidligere brukte eg HCB-300 i fra Sony Ericsson. Veldig bra sett med veldig bra lyd. Anbefales.

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser at et raskt søk på finn.no finner det jeg er ute etter, men det er både dyrere og kjedeligere enn det jeg hadde sett for meg, men jeg så en modell her som man kunne feste på bilens speil som så veldig interesant ut. Her var det både skjerm og knapper for både å kunne svare på samtaler, ringe opp, og høre på musikk, men denne modellen så ikke ut til å ha muligheten for å kobles på bilens anlegg :(

 

Hvorfor mener du at det vil bli støy slik jeg tenker å gjøre det? Jeg skal jo prøve å gjøre så det blir ordentlig kontakt og jeg kan ikke helt se hvordan støy kan komme inn i bildet :p

Lenke til kommentar

For det første er håndfri vanskelig nok i fra før å få til med best mulig lyd. Selv da er det fortsatt dårligere en hva man kunne håpet på og som regel dårligere en hva det er i telefonen.

 

Når du i tillegg skal bytte ut mikrofonen så må du finne en med tilnærmet lik data som den som allerede er i håndfrien, samt at du må sørge for best mulig støyisolering av kontakten mellom mikrofonen og den elektriske kretsen. Og dersom du har jobbet med bilstereo før så vet du at det er fort gjort å få dynamostøy inn i kretsen. For å ikke snakke om omgivelsesstøyen som er i bilen i fra før.

 

Eg er nok ikke den beste til å forklare alle de negative sidene ved å gjøre det du har tenkt å gjøre, men med mindre du har mye kunnskap innen elektronik så ville eg ikke ha brukt tid på det. Og dersom du har elektronikkerfaring så finnes nok bedre måter å gjøre dette på enn å demontere en billig håndfri.

 

Men eg sier ikke at prosjektet er umulig, eg ser bare ikke gevinsten i det når det finnes så mange løsninger som er gode som man får kjøpt og montert for under prisen av boten man risikerer.

 

Og btw, når man har håndfri i bil så må du enten sørge for å ha mobilen fastmontert lett tilgjengelig/synlig eller utilgjengelig i lommen. Løst liggende mobiltelefon er ikke tillatt selv om man har håndfri. Greit å vite :)

Lenke til kommentar

Da hører jeg på deg, venter på lønningen og tar den enkle veien ;) Men disse to settene som du anbefalte ovenfor, har de begge muligheten til å kobles på høytalerne i bilen? Eller må man da ha en radio som støtter dette (har du en anbefaling av en slik radio forresten?)?

Lenke til kommentar

Har ikke de fleste bilradioer en egen inngang bak som muter dem? Om du er heldig, kansje den tom. kan fungere som forsterker for deg, slik at du kun gir et linje-signal til radioen pluss puller en eller annen greie høy, og så flytter den input-focus over på linjesignalet ditt + pauser cd etc. ?

Lenke til kommentar

Den beste løsningen, som både Sony Ericsson sine sett og Parrot sine sett tilbyr, er at sentralen kobles imellom radioen og høytalerene(et lite mellomledd på ISO kontakten).

 

Dette gjør at sentralen sender et mute signal til radioen(dersom den støtter dette) som gjør at radioen holder kjeft. Deretter sender sentralen ut lyden i høytalerannlegget.

 

Men alt dette står på produsentens nettside. Koblingsdiagram for de fleste biler. Hvertfall på Parrot sine sider for MK6100.

 

Personlig tror eg nok at eg går for en MK6100.

Lenke til kommentar

Da er MK6100 bestilt :D Litt over budsjettet kanskje, men jeg kommer sikkert ikke til å angre.

 

Men da var spørsmålet tilbake til hvordan å koble dette til radioen. Det var så at radioen må støtte denne funksjonen og jeg tviler sterkt på at den jeg har nå gjør dette. Noen som kan anbefale en radio til meg? En med en stor LCD skjerm hadde vært tøft hvis ikke det koster alt for mye. Vil også at den skal ta MP3, DVD hadde vært stilig det og :D

Lenke til kommentar

Var der da jeg fikk bilen, aner ikke hva den kostet, men det kan ikke ha vært så fryktelig mye. Det er en standard radio som kun tar CD og wav.

 

Surfet litt rundt dette med radio med lcd-skjerm. Jeg ser disse koster en del tusen, men jeg ser at mange av dem har samme funksjon som MK6100 koster. Her får jeg også GPS med stor skjerm, noe jeg har hatt planer om å kjøpe lenge. Er en radio av denne typen vel så god som MK6100?

 

Kom forresten over denne her: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Var der da jeg fikk bilen, aner ikke hva den kostet, men det kan ikke ha vært så fryktelig mye. Det er en standard radio som kun tar CD og wav.

Eg tenkte på MK6100'en :)

 

Surfet litt rundt dette...

Det vet eg ikke. De to åpenbare ulempene som slår meg er:

- fast montert mikrofon i spilleren. kan ikke flyttes dit den er mest egnet(i MK6100 er mikrofonenen bygget inn i skjermen, som du normalt sett plasserer ganske nærme)

- alt i ett løsning. hva om du ødelegger cd drevet? da må du kjøpe ny spiller igjen.

 

Dessuten, dersom du får en alt i ett boks til samme prisen av den ene funksjonen så spekulerer eg i kvaliteten. Det trenger ikke å være sånn, men av erfaring så blir det ofte slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...