Woodleg Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg planlegger å bygge meg en pc for første gang. Planen er å bygge en pc til en rimelig penge, men som likevel holder mål til mitt bruk. Den skal også være ganske stillegående. I utgangspunktet tenker jeg å holde kostnadene nede ved å prøve Ubuntu og mye gratis programvare, og så vurdere om dette holder til mitt bruk. Dette skal pc'en brukes til: - Kontorbruk. - Fotoredigering (rawfotobehandling med Bibble og annen programvare) - Spill: Football Manager, om jeg får dette opp å gå med linux. Ingen tunge 3d-spill. - Kanskje utvide etterhvert med tv-kort til digitalt bakkenett eller satelitt med mythbuntu. Jeg planlegger å bruke 2 harddisker, den ene til programvare, den andre til dokumenter (store mengder foto). Er dette en fin løsning? Backup av foto har jeg på eksterne disker. Her har jeg satt opp et forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75782 Planen er å kjøpe fra Amentio, sammen med en ny tv til stua (JVC LT-32A90 32"). Hva sier dere til dette oppsettet? Vil dette fungere sammen, og vil det fungere i Linux? Er dette et ok oppsett til mitt bruk? Ekstraspørsmål: Har dere forslag til en annen ram-brikke som amentio har inne på lager? På forhånd takk Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Du kan gå for ein mykje mindre kraftigare straumforsyning, så og si alt over 300watt skal halde fint. Anbefaler Seasonic sin på 380w, då er det stille og bra. Ville investert i 3 harddisker som du kjører i raid 5. Då har du nokonlunde backup for dine bileter. Ellers så fungerer football manager 2008 perfekt med wine : http://appdb.winehq.org/objectManager.php?...on&iId=5883 Lenke til kommentar
Woodleg Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Ja, ser at strømforsyningen er overdimensjonert. Tenkte det kunne være greit å ha en solid strømforsyning til fremtidige oppgraderinger. Jeg ser for meg at det kanskje blir en større oppgradering om et par år: Flere harddisker til bedre backupsystem, mye kraftigere prosessor, kraftig skjermkort til lek og morro. Dermed tenkte jeg det var best å kjøpe en kraftig strømforsyning nå (med flere års garanti), så slipper jeg å sitte igjen med en ekstra strømforsyning etter oppgradering. Jeg er enig i at det hadde vært bedre med et mer solid backupsystem til foto. Foreløpig velger jeg å kjøpe 2 disker, og så heller gå for RAID ved oppgradering. Av økonomiske grunner velger jeg derfor å bruke mine to eksterne harddisker til backup av bilder. Lenke til kommentar
Woodleg Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Nå har jeg bestilt alt i handlevognen, inkludert en ny tv til stua Fortsatt finnes min handlevogn her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75782 I ettertid ser jeg at prosessoren jeg bestilte ikke har en prosessorkjøler. Dette regner jeg med at jeg trenger. Min prosessor: Athtlon 64 X2 5000+ Black Edition Dette har jeg ikke peiling på. Hvilken kjøler fungerer til denne prosessoren? Jeg har satset på en billig prosessor, så jeg vil gjerne ha en rimelig kjøler også. Foleløpig vet jeg ikke om jeg skal overklokke (jeg er uerfaren med slikt), men det er jo greit å ha muligheten siden prosessoren etter ryktet er lett å overklokke. Nå mangler jeg bare en skjerm, prosessorkjøler, tastatur og mus (håper jeg). Skjermen blir sannsynligvis denne: Eizo FlexScan S2231WSE Håper den er så god på bildebehandling som jeg håper. Tastatur og mus: På mitt lille flerbruks skrivebord blir det mest ryddig med trådløs mus og tastatur. Har dere tips til bra trådløs mus og tastatur som fungerer i linux? Er det fortsatt komponenter som mangler, eller er det noe som ikke passer sammen? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du skal ha ein kjøler som kan tilkobles AM2 Anbefaler helst å bytte ut cpu, med ein som følger med kjøling. Black Edition er ikkje akkurat ein CPU for vanlege PC brukerar. Den einaste forskjellen er ulåst multiplier til overklokking. Lenke til kommentar
Woodleg Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Du skal ha ein kjøler som kan tilkobles AM2Anbefaler helst å bytte ut cpu, med ein som følger med kjøling. Black Edition er ikkje akkurat ein CPU for vanlege PC brukerar. Den einaste forskjellen er ulåst multiplier til overklokking. Ok, da er det bare å se i spesifikasjonene etter en som kan tilkobles AM2, og evt. til Athlon 64 X2. Jeg har allerede bestilt produktene i handlevognen, så det føles litt sent å angre nå. Så da går jeg i en pc-butikk her i Bergen og ser om jeg finner meg en cpu-kjøler for AM2. Ser raskt at datakjeden kan være en grei butikk, og at de har kjølere på lager som fungerer med AM2: http://www.datakjeden.no/bergen/PartDetail...1127012;c:36231 Er det noen spesielle kjølere hos datakjeden jeg kan vurdere? Jeg ønsker noe prisgunstig, men samtidig brukbart. Overklokking kan jo bli aktuelt med tiden. Prosessoren fant jeg under "Anbefalinger" av cpu her på Hardware.no. Jeg parer dette med et 780G-hovedkort slik som i anbefalingen, noe som skulle gi mye kraft for pengene. Jeg ser at jeg kanskje får en litt spesielt bygd pc, men sånn får det bli når jeg skal lære. Blir spennende å bygge opp dette her, håper jeg får det til! Utvidelser og oppgraderinger vil alltids komme, så førsteoppsettet blir lærerikt. Er ferdig utdannet om 2 år, så da blir økonomien bedre. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Du kan også prøve bruktmarkedet, http://bruktmarked.no/kat.php?k=71 Lenke til kommentar
Woodleg Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Jeg skal nå kjøpe skjerm til denne pc'en jeg straks har ferdig bygget. Men hvilken oppløsning kan skjermen ha med dette hovedkortet? Spesifikasjonene på hovedkortet gir dette for skjermoppløsningen: Asus M3A78 PRO Integrated ATI Radeon™ HD 3200 GPU Supports HDMI™ Technology with max. resolution up to 1920 x 1200 (1080P) Supports DVI with max. resolution up to 1600x1200 @60Hz Supports D-Sub with max. resolution up to 2560x1440 @ 75Hz Hybrid CrossFireX™ Support (For Windows Vista only) HDMI/DVI/RGB Support Supports Microsoft® DirectX 10, OpenGL 2.0, Pixel Shader 4.0 Maximum shared memory of 256MB Jeg vurderer ulike skjermer, bl.a. disse to (som skal være brukbare til fotoarbeid): Eizo FlexScan S2231WSE Lenovo ThinkVision L220x Wide Vil jeg ikke kunne kjøre 1680x1050 oppløsning med DVI-utgangen altså? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå