DaddyYankee Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg synger alltid, og över nesten hverdag, så godt jeg kan, men jeg vil få så tips om hvordan jeg skal forbedre stemmen? Altså synge bedre? Har dere noen forslag? Jo flere jo bedre. Takk Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det viktigste er å få inn en god teknikk. Uten det vil du kunne ødelegge stemmen din osv. hvis du synger mye. Dette er jo noe som ikke er like enkelt å lære seg over et forum. Så hvis du ikke allerede har det, vil jeg jo anbefale at du finner deg en sangpedagog. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Ja, jøss, en sangpedagog er vel oftest nøkkelen. Men et tips til å synge reint er å spille melodien på et instrument ved siden av, f.eks piano, sakte, og så synge samtidig imens du har fingeren i øret. Da hører du deg selv veldig godt og merker fort om det ikke er reint. Øver du slik vil du væfall synge reinere. Lenke til kommentar
Shinganzer Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Bare syng mye. I dusjen osv. Prøv også å presse stemmen din så langt du klarer - lyst og mørkt osv. Så blir blæzting. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) Bruk litt tid på noen sangøvelser, som for eksempel intervalltrening. Et eksempel: Syng intervallene fra tonika og til de andre etter hverandre, tonika- sekund, tonika ters, tonika kvart og så videre. Ta opp deg selv, og hør etter hvilke du synger surt. Bruk et kvarter på dette hver dag i en periode, så vil du ganske snart synge reinere enn det du gjør, forutsatt at du selvsagt forsøker å korrigere tonehøyden til den riktigere etter hvert. En variasjon er å starte med oktavspranget, og så fra tonika til septim og nedover. Den siste er vanskeligere. Endret 18. august 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Se på videoene til brukeren EricArceneaux. Han er en sanger (som også er utdannet sangpedagog), som har veldig god peiling. Han har også mange filmer om hvordan å varme opp. Mange som sier at de har lært mer av han enn de har lært av en personlig sangpedagog. Anbefales! Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Har dessverre ikke tid til sang pedagog, andre muligheter? Hvor lenge burde jeg egentlig øve hverdag? Synes dere det er vanskelig å synge denne sangen`? http://www.youtube.com/watch?v=ytQH8w90fG4 Lenke til kommentar
Aslebrathen Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Noen tips jeg har hørt. *Syng åpent og klart. (altså åpne opp systemet skikkelig) *Pust med magen, og få bra pusteteknikk (veldig viktig siden lyden lages jo av luft =). Pusteøvelser kan også være lurt for oppvarming.) *Ikke syng altfor mye, da du kan få vondt i halsen Er enig med det castorfiber sier, hvis du øver inn slike tekniske skala og intervall øvelser, vil du ikke bare få bedre gehør, men bli mer treffsikker på toner. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Noen tips jeg har hørt.*Syng åpent og klart. (altså åpne opp systemet skikkelig) *Pust med magen, og få bra pusteteknikk (veldig viktig siden lyden lages jo av luft =). Pusteøvelser kan også være lurt for oppvarming.) *Ikke syng altfor mye, da du kan få vondt i halsen Er enig med det castorfiber sier, hvis du øver inn slike tekniske skala og intervall øvelser, vil du ikke bare få bedre gehør, men bli mer treffsikker på toner. Skjønte ikke helt hva du mente med magen? youtube link eller noe? Også er jeg hess i stemmen =( Hva skal jeg gjøre der? Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 varm opp med intervaller, skalaer osv. Unngå å synge med luft på stemmen. Bruk magen! Ta all pust fra magen og lær deg å tilpasse trykket du skaper. Hvis du synger mye med luft på stemmen og kun bruker lungene ødelegger du stemmen din. øv på å synge høyere og høyere / lavere og lavere toner oppsøk sangpedagog det kan også være nyttig å lære seg noter til et instrument, kanskje helst piano, for så å lære deg å synge etter noter. Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Noen tips jeg har hørt.*Syng åpent og klart. (altså åpne opp systemet skikkelig) *Pust med magen, og få bra pusteteknikk (veldig viktig siden lyden lages jo av luft =). Pusteøvelser kan også være lurt for oppvarming.) *Ikke syng altfor mye, da du kan få vondt i halsen Er enig med det castorfiber sier, hvis du øver inn slike tekniske skala og intervall øvelser, vil du ikke bare få bedre gehør, men bli mer treffsikker på toner. Skjønte ikke helt hva du mente med magen? youtube link eller noe? Også er jeg hess i stemmen =( Hva skal jeg gjøre der? for å bruke magen må du puste med magen. den skal gå ut når du puster inn, og synke sammen igjen når du puster ut. deretter legger du på toner. hvis lyden du lager blir skingrende eller ukontrollert vet du at du ikke synger med magen, og da er det egentlig det eneste du trenger å trene på. Når du klarer å regulere pusten din kan du også øve hodeklang og brystklang. Hodeklang: høye toner brystklang: mørke toner hvis du er hes så bør du drikke te med honning og sitron og rent vann med mye sitron som du drikker raskt. Deretter UNNGÅR du å synge mye med bare stemmebåndene, da man ofte kan oppleve en ekkel smerte rundt svelget hvis du synger lenge om gangen. øvøvøv med magen! og sist men ikke minst; STÅ når du øver. vær rett i ryggen. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Noen tips jeg har hørt.*Syng åpent og klart. (altså åpne opp systemet skikkelig) *Pust med magen, og få bra pusteteknikk (veldig viktig siden lyden lages jo av luft =). Pusteøvelser kan også være lurt for oppvarming.) *Ikke syng altfor mye, da du kan få vondt i halsen Er enig med det castorfiber sier, hvis du øver inn slike tekniske skala og intervall øvelser, vil du ikke bare få bedre gehør, men bli mer treffsikker på toner. Skjønte ikke helt hva du mente med magen? youtube link eller noe? Også er jeg hess i stemmen =( Hva skal jeg gjøre der? for å bruke magen må du puste med magen. den skal gå ut når du puster inn, og synke sammen igjen når du puster ut. deretter legger du på toner. hvis lyden du lager blir skingrende eller ukontrollert vet du at du ikke synger med magen, og da er det egentlig det eneste du trenger å trene på. Når du klarer å regulere pusten din kan du også øve hodeklang og brystklang. Hodeklang: høye toner brystklang: mørke toner hvis du er hes så bør du drikke te med honning og sitron og rent vann med mye sitron som du drikker raskt. Deretter UNNGÅR du å synge mye med bare stemmebåndene, da man ofte kan oppleve en ekkel smerte rundt svelget hvis du synger lenge om gangen. øvøvøv med magen! og sist men ikke minst; STÅ når du øver. vær rett i ryggen. aha takk, når du sier at jeg skal drikke vann, synes du at det er best å koke vanne først? Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er ikke en dreven sanger, og kommer ikke til å bli det, og har lite peil, men å puste med magesekken og ikke lungene er vel anatomisk umulig ( om man ser bortifra raping ). Synge med magen menes vel at du skal puste slik at pondus går ut og inn aka nedre del av lungene ikke er så anspente? Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Noen tips jeg har hørt.*Syng åpent og klart. (altså åpne opp systemet skikkelig) *Pust med magen, og få bra pusteteknikk (veldig viktig siden lyden lages jo av luft =). Pusteøvelser kan også være lurt for oppvarming.) *Ikke syng altfor mye, da du kan få vondt i halsen Er enig med det castorfiber sier, hvis du øver inn slike tekniske skala og intervall øvelser, vil du ikke bare få bedre gehør, men bli mer treffsikker på toner. Skjønte ikke helt hva du mente med magen? youtube link eller noe? Også er jeg hess i stemmen =( Hva skal jeg gjøre der? for å bruke magen må du puste med magen. den skal gå ut når du puster inn, og synke sammen igjen når du puster ut. deretter legger du på toner. hvis lyden du lager blir skingrende eller ukontrollert vet du at du ikke synger med magen, og da er det egentlig det eneste du trenger å trene på. Når du klarer å regulere pusten din kan du også øve hodeklang og brystklang. Hodeklang: høye toner brystklang: mørke toner hvis du er hes så bør du drikke te med honning og sitron og rent vann med mye sitron som du drikker raskt. Deretter UNNGÅR du å synge mye med bare stemmebåndene, da man ofte kan oppleve en ekkel smerte rundt svelget hvis du synger lenge om gangen. øvøvøv med magen! og sist men ikke minst; STÅ når du øver. vær rett i ryggen. aha takk, når du sier at jeg skal drikke vann, synes du at det er best å koke vanne først? ja, det kan du godt, for å fjerne bekaterier, men da bør du la det stå til det blir lunkent. Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er ikke en dreven sanger, og kommer ikke til å bli det, og har lite peil, men å puste med magesekken og ikke lungene er vel anatomisk umulig ( om man ser bortifra raping ). Synge med magen menes vel at du skal puste slik at pondus går ut og inn aka nedre del av lungene ikke er så anspente? tja. altså, magen er der så du skal klare å regulere trykket. Det er bedre for stemmebåndene hvis man synger høyt, tydelig og med trykk. Derfor "puster" man med magen. For å skape balanse mellom lunger og stemmebånd. Lenke til kommentar
Aslebrathen Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er ikke en dreven sanger, og kommer ikke til å bli det, og har lite peil, men å puste med magesekken og ikke lungene er vel anatomisk umulig ( om man ser bortifra raping ). Synge med magen menes vel at du skal puste slik at pondus går ut og inn aka nedre del av lungene ikke er så anspente? Nå er du veldig drøy og bokstavelig:P Vi mener da klart at du ikke skal heise skuldrene og utvide lungene og brystkassen når du puster, men på en måte fylle magen med luft å trekke den inn igjen når du puster ut. Det er også veldig viktig og slappe av i skuldrene. Kverrulant:) Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) aha takk alle sammen! Av og til skjelver stemmen min, og jeg synger ikke alltid like rent og nydelig, har det med øvelse å gjøre? Og hva burde jeg spise, og unngå å spise for å få bedre stemme? Takk igjen! Endret 9. november 2008 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
lille-hl Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hold deg LANGT unna røyk, alkohol, og dope. Du skal helst spise så sunt som overhode mulig. Drikk vann, spesielt hvis du skal opptre, eller spille inn, da cola e.l. kan legge et tynt belegg på halsen... JEG mener hvertfall jeg synger litt bedre når jeg har holdt meg unna cola o.l. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Hold deg LANGT unna røyk, alkohol, og dope. Du skal helst spise så sunt som overhode mulig.Drikk vann, spesielt hvis du skal opptre, eller spille inn, da cola e.l. kan legge et tynt belegg på halsen... JEG mener hvertfall jeg synger litt bedre når jeg har holdt meg unna cola o.l. Helt enig, det er 3-6 måneder jeg ikke har drikket cola, pga av stemmen.. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hold deg LANGT unna røyk, alkohol, og dope. Du skal helst spise så sunt som overhode mulig.Drikk vann, spesielt hvis du skal opptre, eller spille inn, da cola e.l. kan legge et tynt belegg på halsen... JEG mener hvertfall jeg synger litt bedre når jeg har holdt meg unna cola o.l. Helt enig, det er 3-6 måneder jeg ikke har drikket cola, pga av stemmen.. Det er det helt motsatte når det gjelder metall da skal man røyke og drikke cola for å få skikkelig growl ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå