Gå til innhold

Får ikke surround på HTPC

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg her.. Jeg har ikke peiling på dette med surround/lyd. :blush:

Sitter her med følgende hardware:

TV -> Samsung 40 LCD (LE40S86BDX/XEC)

Hjemmekino -> Samsung HT-THX25

..og en ASUS Barbone med onboard AC'97 lyd..

Problemet mitt er hvordan jeg skal få surround fra PC til Hjemmekino/reciver :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, håper noen kan hjelpe meg her.. Jeg har ikke peiling på dette med surround/lyd. :blush:

Sitter her med følgende hardware:

TV -> Samsung 40 LCD (LE40S86BDX/XEC)

Hjemmekino -> Samsung HT-THX25

..og en ASUS Barbone med onboard AC'97 lyd..

Problemet mitt er hvordan jeg skal få surround fra PC til Hjemmekino/reciver :ermm:

Hva slaks kobling har du mellom Pc og reciver?

Har du optisk eller coax digital lydutgang på hovedkortet ditt og reciver?

Hvilken software du bruker...?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Var ikke særlig utdypende den posten min, beklager..

Pr i dag kjører jeg jack->2-phono ( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=83303 ) fra "line-out" på PC. Regner ikke med dette gir surround, men usikker på hvordan jeg skal gå frem.. Kan jeg kjøre signalet ut som S/PDIF gjennom line-out til reciver?

Reciveren har ikke optisk eller coax meg bekjent, bare RCA og 1.stk AUX gjennom phono (rød/hvit) og en HDMI som jeg har koblet til TV..

PC'en har bare de standard koblingene, en grønn, en blå og en rosa.. Er vel line-out, line-in og mic.. Jeg kan gå inn i instillingene for AC97 og sette disse utgangene til og sende ut signal for respektive Front, Rear, Sub/center.. Men jeg har jo ikke tilsvarende uttak på reciveren, så hva gjør jeg da? :ermm:

Endret av cd32
Lenke til kommentar

Takk for svar :) Var ikke særlig utdypende den posten min, beklager..

Pr i dag kjører jeg jack->2-phono ( http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=83303 ) fra "line-out" på PC. Regner ikke med dette gir surround, men usikker på hvordan jeg skal gå frem.. Kan jeg kjøre signalet ut som S/PDIF gjennom line-out til reciver?

Reciveren har ikke optisk eller coax meg bekjent, bare RCA og 1.stk AUX gjennom phono (rød/hvit) og en HDMI som jeg har koblet til TV..

PC'en har bare de standard koblingene, en grønn, en blå og en rosa.. Er vel line-out, line-in og mic.. Jeg kan gå inn i instillingene for AC97 og sette disse utgangene til og sende ut signal for respektive Front, Rear, Sub/center.. Men jeg har jo ikke tilsvarende uttak på reciveren, så hva gjør jeg da? :ermm:

Du har ikke mere data på Asusen, et modell nummer eller noe slikt?

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar

Takk til dere begge! :)

Ja det var vel det jeg fryktet, må vel bli sånn når man kjøper "hjemmekino" til under 3000,- :p PC'en er en ASUS Pundit P1 (P5R8L) Finner ingen info om den på nettet :thumbdown:

Får nøye meg med stereo en stund til da.. Ikke mye til surround anlegg dette her, får jo bare surround når jeg spiller av DVD fra DVD/Reciveren.. Bruker jo dette utstyret mest til og se på TV (digital kabel fra BKK) Må vel på en eller annen måte kunne få surround her i det minste?? Altså på tv sendingene.. sukk..

Kan man sende lyd gjennom HDMI forresten? Har pr i dag bilde fra BKK-tuner til tv gjennom hdmi og lyd mellom tv og anlegg gjennom analog phono..

Lenke til kommentar
an man sende lyd gjennom HDMI forresten?
:yes:

Var det jeg mente skulle gå, men har aldri fått det til..

Hvordan? Kan jeg få lyd og bilde gjennom samme kabel? Har bare en HDMI utgang på reciveren.

Men hadde jeg da eventuellt kunnet kjøre bilde gjennom komponent og lyden gjennom HDMI? For og få surround på tv sendingene altså.. :hmm:

Lenke til kommentar
an man sende lyd gjennom HDMI forresten?
:yes:

Var det jeg mente skulle gå, men har aldri fått det til..

Hvordan? Kan jeg få lyd og bilde gjennom samme kabel? Har bare en HDMI utgang på reciveren.

Men hadde jeg da eventuellt kunnet kjøre bilde gjennom komponent og lyden gjennom HDMI? For og få surround på tv sendingene altså.. :hmm:

Beklager, mn som du selv sier så er det kun HDMI-utgang på reciveren, ingen innganger.

Så heller ingen surround her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...