GRIM87 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Hær vil jeg se linker til emnet som antyder til enten rente økning eller rente nedgang fremover. Egne meninger og innspill hadde vært artig. Lurer på hva dere mener å tror vil skje med renten fremover. Endret 17. august 2008 av GRIM87 Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Kanskje greit å komme med noe input selv først ?? Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Renta skal ytterligere opp, det er det ingen tvil om. Neste rentemøte vil den gå opp om ikke noe dramatisk skulle skje. Selv vil jeg tippe at vi får se 2 renteoppganger før jul. Til neste år, blir for vanskelig å si noe om. Det vil kun bli tipping og synsing. Men renta skal videre opp, det er garantert. Det jeg kan si, som et godt tips, er at om en vurderer å ta opp lån, så vær sikker på at du tåler en rente på 14%. For ja, renta kan faktisk gå så høyt! Dette er ikke skremselspropaganda og virkelighetsfjernt. Det hele henger isammen som en ond sirkel. Prisene på varer går opp, det samme gjør rentene. Mot dette, krever lønnsmottakerne mer i lønn som motvekt til dette. Dette er mulig siden arbeidsgiverne skriker etter mer arbeidskrefter. Enkel "tilbud og etterspørsel" dette. De to siste årene har vi sett rekord-lønnsoppgjør. Å selv om arbeidsgiverne sier: "Dere kan ikke forvente dere samme lønnsvekst til neste år", så vil nettopp det skje! Jeg sier ikke vi vil toppe årets enorme lønnsvekst, men jeg sier at det er mulig. Den vil ihvertfall bli meget stor til neste år. Uansett, for å ta igjen de ekstra utgiftene, må bedriftene tilsvarende sette opp prisen på varene sine. Så derfor har vi det gående! Det er en ond sirkel som vil fortsette, å rentene vil altså fortsette å gå opp. Til slutt vil jeg bare si noe som er langt værre enn rentene. På bakgrunn av hva jeg nå har sagt, kan sikkert noen forstå hvordan dette ender. Vi konkurrerer oss ut av markedet! Prisene på varene til bedriftene vil bli så dyre at varene ikke vil bli salgbare utenfor Norge. Vi ser antydninger til det allerede nå - noe som er veldig skremmende! Når ikke bedriftene får solgt varene, går de konkurs. Derfor vil vi få en fullstendig snudd på hode situasjon! Dagens mangel på arbeidskraft vil bli til mangel på arbeid. Folk vil ikke kunne betjene lånene, tvangssalg vil komme, så har vi det gående... Dette er hva jeg, en 21 åring, har å si om renta (og litt off-topic). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå