Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin henger under de fleste omstendigheter

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er kanskje en litt generisk overskrift, men det er nå slik min datamaskin er.

Jeg kjøpte delene fra Amentio, satt den sammen på fredag og ventet med og starte denne fram til i går.

Den består av følgende deler:

HK: MSI P45 Platinum (Intel SATA/RAID, 10 generasjon)

CPU: Intel C2D Q9450 @ 2,66 GHz

RAM: GEIL Black Dragon DDR2-PC8500 2x2 GB

HD: 2 x Western Digital 1 TB 32 mb cache

GFX: Gainward GeForce 8800 GT 1 GB ram

Den startet "fint", dvs at på skjermen stod det at oppstart feilet med overklokkingen, og at den dermed spurte om jeg ville sette til vanlige instillinger, eller, failsafe, jeg sa ja til dette.

Inst av Vista Ultimate 64 bit tok 4,5 timer.

Oppdateringer tok 5 timer til(23 stk).

Omstart 15 minutter til 1 time.

Ved hjelp av Vista sitt onboard feilsøkingsverkøy, fant jeg ut at den ikke kom over 10 MB/s i lese/skrive mot harddiskene, som står i RAID1, dvs speiling. CPU bruken lå på rundt 20%.

Skrudde av page file, da jeg fikk BSOD konstant med BSScode 50, dvs feil i pagefilen.

Har brukt BartPE og laget en CD som jeg booter med under oppstart, lot denne gå over natta og den kom fram til 0 feil på dette RAID Volumet, i snitt 60 MB/s(samme fart som vanlig IDE?!?!?!?).

Jeg slettet uansett RAID volumet og kjørte opp på 2 single disker, fikk igjen kun 60 MB/s uten feil på hver av dem.

Sjekket så opp i BIOS, der stod CPU til 1.6, ikke 2.6 GHz, satt opp denne uten at PCen gikk merkverdig bedre.

Sjekket så opp mot rammen, som er fysisk merket med DDR2-PC8500. I bios rapporteres det at denne er DDR2-PC6400......

Jeg stillte så hastigheten på det som ble rapportert som max for rammen(400 MHz), den har nå problemer med i det hele tatt og starte så jeg får sett BIOS, kommer jeg lenger, kan jeg klare og starte og laste et PE miljø, enten XP eller Vista, men den fryser seg.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for og finne "the culprit"? Brukt 20 lapper på denne maskina, vil gjerne ha noe tilbake for den.

Takker for svar,

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...