Gå til innhold

Feil på hovedkort

berjon

Anbefalte innlegg

:?:Jeg har et MSI k7t pro2-a hovedkort som ikke funker nå. Problemet oppstod da jeg hadde installert windows 95 (ja jeg vet at det ikke skal funke på socket-a hovedkort, men jeg har gjort det før og det kan ikke være det som er feil ). Jeg har ikke fullvesjon w98 så jeg måtte begynne fra begynnelsen.

Da jeg hadde installert windows 95 måtte jeg starte maskinen på nytt, men da begynte pc'en å pipe. Jeg så i hovedkortboken at det var 4 led lys som skulle fortelle hva som var galt med maskinen. De lyste rødt,grønt,rødt,rødt noe som skulle fortelle at rammen var skadet eller ødelagt. Jeg hadde ikke rørt maskinen da det skjedde eller før.

Jeg har byttet rambrikke og prøvd å starte maskinen opp igjen med å uten den gamle. Jeg har også prøvd uten rambrikke, da pep ikke pc'en, men de fire led lysene lyste rødt,grønt,rødt,rødt. Jeg har prøvd de rambrikkene som ikke skulle "funke" ifølge hovedkortet på en annen pc. De funket helt greit de.

Jeg prøvde en gammel rambrikke fra en gammel 233mhz som jeg har på rommet, men da jeg prøvde å starte opp med den pep ikke pc'en, så nå er jeg helt forvirret og fortvilt over pc'en min.

Hva er feil og vil det gå an å reparere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du ikke leser LED "opp ned". At den korrekte avlesingen er: rødt-rødt-grønt-rødt.

Hvis det er dette så kan du deaktivere keyboard controlleren med jumper JKBV 1.

Det tar jo ikke lange tiden så kanskje verdt et forsøk?

Lykke til

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg finner ikke den jumperen du sa. Jeg fant den heller ikke i bruksanvisningen. Hvis du mente at jeg skulle "restarte" biosen så har jeg gjort det. Når jeg leste av lysene, leste jeg fra den mot meg altså den til venstre fra forsiden.

[ Denne Melding var redigert av: berjon på 2002-01-14 21:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-14 20:37, berjon skrev:

:?:Jeg har et MSI k7t pro2-a hovedkort som ikke funker nå. Problemet oppstod da jeg hadde installert windows 95 (ja jeg vet at det ikke skal funke på socket-a hovedkort, men jeg har gjort det før og det kan ikke være det som er feil ). Jeg har ikke fullvesjon w98 så jeg måtte begynne fra begynnelsen.

Du trenger vel ikke å innstallere 95 først? Installer fra scratch med oppgraderingsversjonen av 98, og bare putt inn fullversjonen av 95 når du blir bedt om det for å bekrefte at du har den. Funker ihvertfall med oppgraderingsversjonen av 98SE.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke å innstallere 95 først? Installer fra scratch med oppgraderingsversjonen av 98, og bare putt inn fullversjonen av 95 når du blir bedt om det for å bekrefte at du har den. Funker ihvertfall med oppgraderingsversjonen av 98SE.

Jeg kommer ikke inn på pc'en!!

Og Jason, jeg har ennå ikke funnet den jumperen, jeg finner bare en vifte jumper i nærheten så jeg vet ikke. Kansje du hadde et annet MSI kort, kansje et MSI k7t pro?

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg har lest at på enkelte socket a hovedkort så slettes biosen hvis du innstallerer windows 95...

Jeg tror egentlig ikke at det er windows 95 som er feilen men det kan jo virke litt sansynlig siden rett etter jeg hadde installert windows 95 funket ikke maskinen.

Jeg har gjerne lyst på flere ideer på hva det kan være imen kan jeg prøve å fikse det med biosen å se om det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...