Nitrius Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det å ha en swap partisjon eller swap fil i linux(ubuntu), er dette nødvendig? Regner med at det er noe lignende page file i windows? Hvis det er nødvendig, hvor stor burde den være? Og hvordan lager man en swap fil/partisjon etter at ubuntu er installert? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 er det første gang du skal ha linux ? aldri prøvd det før ? ja du MÅ ha swap partisjon. jeg har min på 6 gb. men det er helt unødvendig med så stor ;p 2 gb holder i massevis Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Har vært borti linux før, testa ubuntu for noen år tilbake, men kunnskapene mine med linux er nok ganske lave. La nemlig merke til at når jeg brukte "guided" et eller annet, under installasjonen, så lagde ubuntu en swap partisjon for meg på 11gb, noe jeg syns var i det meste laget. Så lasta ned gparted og fikla litt rundt der, men ville høre her først for jeg evt. sletta swap partisjonen eller lignende. Endret 17. august 2008 av Nitrius Lenke til kommentar
1915 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Har vært borti linux før, testa ubuntu for noen år tilbake, men kunnskapene mine med linux er nok ganske lave. La nemlig merke til at når jeg brukte "guided" et eller annet, under installasjonen, så lagde ubuntu en swap partisjon for meg på 11gb, noe jeg syns var i det meste laget. Så lasta ned gparted og fikla litt rundt der, men ville høre her først for jeg evt. sletta swap partisjonen eller lignende. 2 gb holder Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Standard for slike "guided" innstallsjonsprogram er å lage swap som er lik dobbel av RAM. Det vil egentlig ikke være nødvendig med mye swap hvis du har mye RAM. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Swap partisjonen er ikke nødvendig før du går tom for minne. Men det kan jo skje, så jeg vil anbefale å ha den. Det er også her ting blir lagret dersom du setter maskinen i "hibernate", så jeg vil anbefale at partisjonen er litt større enn minnet ditt (alt som ligger i minnet må jo ha plass). Endret 17. august 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Hibernate er en funksjon jeg aldri bruker, så det er ikke nødvendig for min del. Har spurt på ubuntu forumet også, og der mener de fleste 512/1024mb er mer enn nok, men er en god del delte meninger for det. Planen er/var at jeg skal formatere og installere ubuntu på nytt uten swap partisjon, og heller bruke swap file, slik denne guiden viser: https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq Men den guiden tar for seg å lage en swap fil på 512mb. Så det jeg lurer på, si jeg vil ha 1024, må jeg da bytte ut alle stedene der det står 512 med 1024? som f.eks: sudo dd if=/dev/zero of=/mnt/512Mb.swap bs=1M count=512 Til: sudo dd if=/dev/zero of=/mnt/1024Mb.swap bs=1M count=1024 Blir det riktig? Endret 17. august 2008 av Nitrius Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Standard for slike "guided" innstallsjonsprogram er å lage swap som er lik dobbel av RAM. har man over 1gb RAM har man lige mye swap som RAM. jeg har 4gb RAM og 4gb swap. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Akkurat den første endringen er ikke kritisk fordi det er bare navnet på filen du lager. Størrelsen bestemmes av bs (størrelsen på blokkene) og count (antallet blokker). Lenke til kommentar
1915 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) har 3 gb ram så 6 gb swap Endret 17. august 2008 av Danielsm Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Har ingen swap på EeePCen min, og har null problemer med det. På andre maskiner (som jeg også bruker til litt mer "heavy" arbeid) pleier jeg å bruke 1-2GB swap. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg ser ikke helt behovet hvor enkelte har ørten GB med swap. Hvis dette virkelig bunner ut i reellt behov vil jeg si: kjøp mer RAM Litt swap skader såklart ikke, og kan sees på som en garanti mot å plutselig gå tom for minne. Men man eliminerer jo ikke alle problemer av den grunn, f.eks. å gå tom for ram pga minnelekasjer. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Som Langbein sier, SWAP er 'reserve'-RAM, og grusomt tregt i forhold (RAM vs disk) - swapper man mye når maskinen gjør 'vanlig arbeid' bør man heller tenke mer RAM enn mer swap (eller la maskinen jobbe mindre - det blir ikke trivelig å bruke en maskin som swapper mye). Med de mengdene swap skissert ovenfor begynner du vel fort å slite godt med iowait også, om det skulle bli slike behov. Med mindre mengder RAM var det større behov for swap - i disse dager blir behovet mindre og mindre for de aller fleste. Setter jeg 1Gb i disse dager er jeg raus, og jeg setter aldri mer enn det med mindre det er sære applikasjoner med spesielle behov som krever dette(...). Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Har 2.1GB (for å få plass til hibernateing, noe jeg dessverre ikke bruker lenger...). Når jeg klarer å kjøpe meg 4/8GB så fjerner jeg denne. Greit å at RAM + Swap blir iallfall 2-3GB tilsammen. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 en tommefingerregel som var på vei ut for 2 år sia er at swap partisjonen skal være dobbelt så stor som rammen, men med dagens rammengder (6GB feks) så blir en swap partisjon på 12 GB "litt" mye, og som andre sier, trenger du så mye, kjøp mer ram. Ellers så pleier jeg som oftest å sette opp 1GB Swap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå