PapaDon Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Regner med at dette spørsmålet er stil og svart på et utall ganger, men jeg fant ikke noe som direkte svarte på spørsmålet mitt under søk. Lurte litt på å oppgradere minnet fra 2gb (1x1) til noe større, men hvordan bør jeg gjøre det: Kjøpe 1x2gb, eventuelt 1x3gb (om det finnes ) og beholde en av de nåverende brikkene, eller kjøpe 2x2gb av samme fabrikat og bytte begge? Vil det siste alternativet gi en ytelsesøkning i forhold til de andre alternativene (tenker da på dual channel vs ikke dual channel + total minnestørelse) og er det slik at jeg ikke få økt ytelse på ram ut over 3.3gb (jamfør "The 3GB-not-4GB RAM problem")? Dette gjelder en Dell XPS M1330 som brukes til noe 3D-modellering, spilling, musikk, word, internett OSV. Om spørsmålene er besvart adekvat andre steder hadde det vært toppers om noen pekte meg dit:) Edit: Ser at 4gb Crucial DDR2 SO-DIMM PC6400 koster 729kr på komplett, ganske stivt. Vil ytelsen gå nok opp til at det er verdt det kontra en Crucial DDR2 SO-DIMM PC6400 2GB til 369kr? Endret 17. august 2008 av Pellepirat Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Ingen som kunne hjulpet meg med litt basic info om minne og Vista? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Dual channel mode blir ikke enablet med ulike moduler , dvs hvis du beholder en 1024MB og setter inn en ny 2048MB modul. Ved dual channel kan man i teorien si at minnet blir sett som ett minne subsystem med 128bit signallering hvilket øker lese skrive ytelsen kontra to memory subsystemer single channel a'64bit signallering. Nå er Vista slik at alle føler at inngangs grensen er 2048MB ram for okay ytelse. Om "du" får bedre ytelse med mere ram kommer an på bruksmønsteret ditt. 729 kroner for 4GB-kit er ikke mye (det er utrolig billig). Selv om 32bits Vista/XP ikke kan utnytte mere enn 3.2GB er det verdt å skifte begge modulene til det crucial kitet , dette siden ram er så billig uansett . Du får ~ 1.2GB mer tilgjengelig adresserbar ram ,samt at du får fremdeles utnyttet dual channel aksess modus for best ytelse. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Se det var hurtig svar:) Hjertlig takk! Da får jeg se om det ikke blir en minneoppdatering på meg snart da. Sikkert greit å ha om jeg skulle oppgradere til 64 bit OS senere også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå