Gå til innhold

Er jeg klar for fotografering i New York?

Anbefalte innlegg

Reiser om noen dager til New York for en liten ferie.

Kommer til å ha med meg min Nikon D80 m/4GB Sandisk Extreme III SDHC + Nikkor 16-85 mm VR + et Hoya Pro1 Digital Circ. pol. filter. Alt bæres i Lowepro SlingShot 100AW.

Har lest to av bøkene om digital fotografering (bind 1 og 2) av Scott Kelby og kommer til å ha med meg disse på tur for referanse.

Det blir mest typiske feriebilder som sikkert består av landskaps- og bybilder, skyskrapere, portretter + kanskje noe innendørs. Ser Scott Kelby anbefaler modus P (programmodus) for øyeblikksbilder og A (blenderforvalg) ved portrett- og landskapsbilder. Vil dette være et ok utgangspunkt?

Jeg er også usikker på om jeg bør skyte i JPG Fine eller i RAW (evnt ja takk begge deler)... Hva anbefales i feriesituasjon?

Har ingen ekstern blits med meg og årsaken er at jeg ennå ikke har kjøpt :) Men det blir kanskje blits-kjøp på B&H i NYC i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få med mere minnekort 4gb er for lite og batterier,en vidvinkel er ikke og forakte spesielt i bynære områder.

Tar du i råformat kan du etterbehandle bildene bedre i etterkant,husk de bildene du tar kan bli vanskelig og få tatt på nytt når du har kommet hjem.

Stikk innom BH photo i NY og kjøp eventuelt det du mangler.

Lenke til kommentar

Jeg tar alle mine bilder i RAW, men det gjør at du trenger mye mer plass. Jeg hadde med meg totalt 12GB til New York når jeg var der i påsken og det holder vel til omtrent 1200 RAW-bilder. På en uke trengte jeg bare å tømme kortene en gang :)

Selv bruker jeg forøvrig A-modus til stort sett alt. Du trenger tross alt ikke forandre blender mellom hvert bilde selv om du bruker A-modus, men du har i hvert fall kontrollen.

Ved typisk feriefotografering pleier jeg å blende ned et par hakk ( F5.6-F8 ) hvis lyset tillater det (for maksimal skarphet), eller blende helt opp hvis det er lite lys (eller du er ute etter lav dybdeskarphet).

16-85mm er forøvrig et veldig fint ferieobjektiv. Imponerende skarp og fin selv vidåpen. Det eneste du nok vil merke er at bygninger blir litt fordreid ved 16mm noe som synes godt i New Yorks ofte trange gater med høye bygninger på alle kanter :)

17 street photo er en fin fotosjappe i New York hvis du skal ha noe utstyr, men det er mange å velge mellom. Når jeg var der borte hadde de veldig gode priser.

Lenke til kommentar
Få med mere minnekort 4gb er for lite og batterier,en vidvinkel er ikke og forakte spesielt i bynære områder.

Tar du i råformat kan du etterbehandle bildene bedre i etterkant,husk de bildene du tar kan bli vanskelig og få tatt på nytt når du har kommet hjem.

Stikk innom BH photo i NY og kjøp eventuelt det du mangler.

Er ikke noe særlig å spare på f.eks. minnekortkjøp i USA, så da kommer jeg sikkert til å kjøpe dette her.

Noen anbefalinger? Er f.eks. Sandisk bedre enn Kingston??

Ser Kingston Secure Digital 8GB SDHC, Class6, SD2.0 selges for 269 kr på Komplett.

Samtidig går Sandisk Extreme III Secure Digital 8GB, SDHC, Class6, SD2.0 for 479 kr i samme butikk.

Hva skiller disse to?? Ser ut som spesifikasjonene er de samme, men prisen er jo betydelig lavere for Kingston...

Lenke til kommentar
Sandisk eller Lexar er anbefalte og pålitelige minnekort til kamera.

Ellers ser jeg ikke vitsen med et ekstra batteri, du kan ta ca 700 bilder på én lading og du bør uansett lade hver natt (husk "USA tilpasset" kabel til laderen eller overgang).

Så Kingston skal man holde seg unna? Jeg mener de er ganske store på minnebrikker til PC...

Lenke til kommentar

Jeg brukte P modus på alle mine feriebilder der borte. Og så brukte jeg 0.5ev overeksponering på alt, for at ikke bygninger osv ikke skal bli for mørke. Så reddet jeg heller litt utbrent himmel i RAW konverteringen etterpå.

En ting jeg har opplevd med A modus, spes med helt åpen blender, er å få for mye lys selv på korteste eksponeringstid om en ikke følger helt med.

Burde stikke innom BH om ikke annet for å se logistikken under disken der!

Til å rette fortegning etterpå på bildene som var av bananformede bygninger brukte jeg PTlens som korrigerte helt fint, basert på data fra objektiv og brennvidde. Jeg brukte en jobo spectator til backup av kort underveis, men hadde med nok kort til å slippe å slette noe. Joboen la jeg igjen på hotellet, slik at om kamera ble stjålet skulle jeg ikke miste mer enn dagens bilder.

God tur.

Lenke til kommentar

-Adapter til lader. (Dobbelsjekk at den du har fungerer i landet du skal til, slik at du slipper å stresse med det om du eventuelt ha tatt feil.)

-Ekstra minnekort. (Det er ikke noe som heter for mange minnekort. Selv prioriterer jeg alltid kapasitet fremfor ytelse da jeg sjelden har hatt et eksplisitt behov for minnekort av den ultraraske sorten. Dette må du selv vurdere for din situasjon.)

-Ekstra batteri. (Ha alltid med et ekstra batteri hvor en du går, uansett. Jeg har selv opplevd å være tom for batteri når det virkelig gjelder, og det er surt. Legg det i buskelommen eller i shortsen så merker du ikke vekten.)

-Skyt i RAW. (Eventuellt RAW + JPG, det gir deg mye større frihet når du først skal begynne å jobbe med bildene.)

Selv liker jeg å bære minst mulig når jeg er ute å farter, så alt jeg tar med meg av fotoutstyr er kameraet, minnekort (så mange jeg anser som nødvendig + et til) og et ekstra sett med batterier. Du kan banne på at om du lar noen minnekort ligge igjen på hotellet går du tom for plass, eller hvis du lar batteriene ligge er det dem du får bruk for. Tar du med begge har du som regel ikke et eksplisitt behov for noen av delene..

Min gyldne regel på tur er å alltid ta et par bilder ekstra av viktige seerverdigheter, det er bedre med et par bilder for mye enn et par for lite. Det er tross alt for sent å angre når man er kommet hjem i gjen. Årsaken til at jeg gjør dette er at jeg har brent meg flere ganger på å bare knipse et eller to bilder av et vanskelig motiv, for så å komme hjem å se at en liten bevegelsesuskarphet, eksponeringsfeil eller annen glipp har gjort bildet suboptimalt. Derfor tar jeg nå alltid et par bilder ekstra, gjerne med litt ulike vinkler og eksponeringer, som en ekstra garanti. Opptil flere ganger har det faktisk vist seg at det er nettopp disse som treffer blink. Sitter man med fem nærmest like bilder av samme motiv står man jo fritt til å slette disse i etterkant. Jeg pleier heller aldri å bære kameraet i en veske, det tar såpass lang tid å pakke det opp og ned at man ofte mister mange gode motiver, for ikke å nevne hvor upraktisk det er. Dette varier dog av typen ferie så klart. Jeg kompenserer for mangelen på tri/monopod med å bruke landskapet som stativ eller ved bruk av raske lukketider. Lav blender og økning av ISO er også et utmerket substitutt for blits eller stativ når man må tenke på vekt. Og en siste ting, få noen til å ta noen bilder av deg og deg + dem du er sammen med. Pass på å ikke ende opp med 200 bilder av reisefølget, 800 av byen og ingen av deg selv. God tur;)

Lenke til kommentar
Sandisk eller Lexar er anbefalte og pålitelige minnekort til kamera.

Ellers ser jeg ikke vitsen med et ekstra batteri, du kan ta ca 700 bilder på én lading og du bør uansett lade hver natt (husk "USA tilpasset" kabel til laderen eller overgang).

Så Kingston skal man holde seg unna? Jeg mener de er ganske store på minnebrikker til PC...

Kingston er for såvidt greie de; men Sandisk er bedre. Særlig Extreme III har et god pris/ytelse forhold. Vet ikke om Kingston ager like raske kort.

Tom

Lenke til kommentar

Du har nok minne. Evt kan du kjøpe et kort til. Det går uansett fint an å gå til en fotobutikk eller internettcafé og få dem til å svi en cd for deg av innholdet på minnekortet.

Vidvinkel er sikkert gøy når man er midt oppe i tonnevis med skyskrapere, men det er jo nesten halv pris når du kjøper i USA i forhold til Norge så da kan du jo bare skyte litt og se om du synes at du ønsker et videre objektiv.

Er ellers helt enig i at å skyte RAW er Veien, Lyset og Den Eneste Sannhet. ;)

Lenke til kommentar

Har fått kjøpt meg et Sandisk Extreme III SDHC C6 8 GB så da har jeg i alle fall godt med minne :)

Hvilken vidvinkel kan anbefales til D80? Si f.eks. maks 2000 NOK. Planlegger noen innkjøp på B&H PhotoVideo, bl.a. blits (enten SB-600 eller SB-800) så da ordner man sikkert en vidvinkel i samme slengen. Man får vel noe brukbart til ca 2000 NOK? Vil jeg ikke klare meg i de aller fleste situasjoner med mitt eksisterende 16-85 objektiv??

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar

Jeg brukte en 18-250 i NY, og det var nok, og jeg savnet ikke mer vidvinkel. Hadde på 28-75mm frem til jeg fikk labbet bort til BH, men 28mm ble for trangt. Da måtte jeg veldig langt unna for å få plass.

16mm er sikkert nok, men prøv, masse muligheter til å teste det på vei til BH om du går, og så kan du jo bestemme deg da.

Ingen som har sagt du må ha sko med gode såler...jeg var ganske øm under beina etter 3-4 dagers labbing.

Og så er turbussene (vi tok de røde) artige å være med en tur, får ett kjapt overblikk over byen fra disse.

Endret av trulsant
Lenke til kommentar
Jeg ville skrevet ut hvilke rettigheter man har når det gjelder fotografering. Det har vært mye bråk med sikkerhetsvakter som ikke vet hva lovene sier i USA og England.

Så lenge du holder deg unna statlige bygninger (offentlige kontorer og sånt) så skal det gå bra. Hvis du skulle slumpe til å ta bilder av feil bygning og sikkerhetsvaktene kommer kan du kanskje snakke deg unna en konfiskering av utstyr ved å slette bildene og forlate området.

Har ikke opplevd dette selv men jeg har lest dette ett sted (lurer på om det var her på forumet) :)

Lenke til kommentar
Jeg brukte en 18-250 i NY, og det var nok, og jeg savnet ikke mer vidvinkel. Hadde på 28-75mm frem til jeg fikk labbet bort til BH, men 28mm ble for trangt. Da måtte jeg veldig langt unna for å få plass.

16mm er sikkert nok, men prøv, masse muligheter til å teste det på vei til BH om du går, og så kan du jo bestemme deg da.

Ingen som har sagt du må ha sko med gode såler...jeg var ganske øm under beina etter 3-4 dagers labbing.

Og så er turbussene (vi tok de røde) artige å være med en tur, får ett kjapt overblikk over byen fra disse.

Sko ja... satser på å kjøpe meg et par gode sko en av de første dagene der slik at beina holder ut en uke :) Ellers er det jo som du skriver at det egentlig bare er å prøve seg litt fram og se om 16mm holder.

Lenke til kommentar

Jeg brukte stort sett 17-70mm når jeg var i NY, og følte faktisk noen steder at jeg skulle hatt bittelitt mer og gå på. En 14mm hadde vært fint, men nå har jeg store problemer med å finne noe skikkelig vidvinkel til mitt kamera.

EDIT: Det probleme la jeg spessielt merke til i disney-parkene i Orlando, men nå vet jeg ikke om du skal dit :)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Lær av mine feil: Ta så mange bilder av de du reiser med som mulig i naturlige situasjoner og uten at det er oppstillt. Jeg tok få bilder av de jeg var der med og de bildene jeg tok var oppstillte og ble ikke veldig spennende... heldigvis var det en annen som var med som tok mange uoppstillte bilder så det gikk greit til slutt.

Hadde med meg 4 objektiv ( 18-135 , 10-20, 70-300 og 30 1,4 (som jeg kjøpte på B&H som MÅ besøkes!)) og normalzoomen og vidvinkelen ble brukt 80% av tiden, 30mm ca 15% (mest om natta) og 70-300 kunne egentlig blitt igjen hjemme).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...