Gå til innhold

To routere til samme lan - mulig?

Anbefalte innlegg

Nettverk er ikke min sterke side. Har ikke klart å finne noen beskrivelse av mitt ønske ved søk i google.

Jeg ønsker to public ip adresser inn i mitt lan. Med vanlig hjemme routere som bare har en wan port, er dette litt vanskelig. Derfor lurer jeg på om jeg kan sette en ny router paralelt med den jeg allerede har?

Eventuelt hvordan skal den andre routeren konfigureres? Jeg forstår såpass at DHCP må slås av på den? Er det andre ting som jeg må tenke på?

Merk. Jeg har ingen modem eller annet foran routern.

Her er en tegning av hvordan jeg ser det for meg.

post-17147-1218971263_thumb.jpg

Takker for innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deaktiver DHCP og sett manuelt IP på router #2 til å være i samme range som det router #1 deler ut.

Så dersom router #1 har IP 10.0.0.1 og deler ut IP-adresser mellom 10.0.0.2 og 10.0.0.127 setter du manuelt IP på router #2 til 10.0.0.128 ( altså utenfor router #1s DHCP-range ) og deaktiverer DHCP på den.

--

Men dette krever at du altså har to linjer ut av huset, altså to ADSL-linjer eller ADSL + kabel eller andre kombinasjoner. Du kan ikke få to eksterne IP-adresser på én linje med noen av forbrukerlinjene jeg kjenner til.

EDIT: Haha, silly meg. "ingen av forbrukerlinjene jeg kjenner til" skryter jeg på meg, men jeg har jo selv tilkobling fra Bredbåndsborlaget hvor jeg får egen ekstern IP på hver maskin jeg kobler i switchen. Så det er nok et par leverandører hvor dette fungerer.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Med linjeleverandører som tildeler ubegrensett(eller i det minste flere enn en) antall ip adresser over en Ethernett link så er det ikke noe problem å gjøre som du har tegnet.

Men, eg ville heller skaffet meg en litt mer avansert router som har muligheter for flere ip adresser på WAN interfacet.

Eg mener å huske at en Linksys boks med DD-WRT firmware vil kunne gjøre jobben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...