Gå til innhold

Trenger vi skoleuniformer?


Anbefalte innlegg

Jeg som synes individualisme er en god ting, er ikke så happy for skoleuniformer. Forøvrig er min erfaring angående mobbing at det går veldig lite på klærne, men veldig mye på ting man ikke kan forandre, som hvordan mer ser ut eller hva slags personlighet man har.

 

For meg er "mobbes på grunn av klærne"-greia en myte politikere bruker for å kollektivisere skolebarn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg har vært uheldig fordi skolemiljøet mitt ikke legger my press på hvilke klær en bør kjøpe?

 

Heldig, vil jeg si :) Muligens er det vanligst å bli sett ned på når man går med H&M-klær i skolen.. Tenker det er en god del region-forskjell på dette, da! Jeg gikk på skole i bærum tidlig på 90-tallet, så jeg skal ikke påstå at jeg har full innsikt i hvordan kidsa har det. Men når jeg ser meg rundt, så er det ganske få ungdommer som går skikkelig dårlig kledd. Og de som gjør det ser (stort sett) ikke spesielt lykkelige ut..

Lenke til kommentar
Så absolutt, så absolutt. Jobber du i politiet - uniform, er du securitasvakt - uniform, er du sykepleier - uniform, jobber du på rema 1000 - uniform. Hvorfor i all verden skulle det være noe galt med å pålegge skoleungdom uniform?

 

Alle eksemplene du kom med der, er yrker som bruker uniform for å skille seg ut fra "den vanlige borgeren". Formålet med skoleuniform er det stikk motsatte, skoleuniform gjør det vanskeligere å skille seg ut, og fjerner den personlige identiteten. Har man lyst til å kjøre emo-stil, skal man ha lov til det, selv om det kan føre til at noen ser rart på en. Det er et valg man tar, og det valget bør man fortsatt ha muligheten til å ta.

 

Artikkelen sier at det er en gruppe på 5-10 elever som står bak mobbingen på den nevnte skolen. Da er det faktisk skolen - og samfunnet generelt - som har gjort en dårlig jobb med denne gjengen. Mobbing må slåes hardere ned på.

Lenke til kommentar
Jeg som synes individualisme er en god ting, er ikke så happy for skoleuniformer. Forøvrig er min erfaring angående mobbing at det går veldig lite på klærne, men veldig mye på ting man ikke kan forandre, som hvordan mer ser ut eller hva slags personlighet man har.

 

I disagree. Jeg har stikk motsatt erfaring.

 

Siden våre erfaringer er så polariserte, er det kanskje et tegn på at det ikke bør gjøres drastiske vedtak i noen retninger?

 

Og jeg vet jeg er gal, men vi kunne kanskje gått mot mobberne istedet for ofrene og?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke gå i skoleuniform, ass! Seriøst! Greit nok at da slipper man å bli mobbet for klærne du går i. men det blir jeg. alle sier jeg ser ut som en narkoman fyr. Men heller det en uniform.

 

Jeg vil ikke gå i skoleuniform, ass! Seriøst! Greit nok at da slipper man å bli mobbet for klærne du går i. men det blir jeg. alle sier jeg ser ut som en narkoman fyr. Men heller det en uniform.

Lenke til kommentar

Piger er vakre i uniform. Jeg skulle gjerne likt å gå med noe slikt. Tenk så avslappende! Aldri noe mas og pes om hva du skal ha på deg. Klart at man kan ordne det kvelden før, men det enkleste er ofte det jeg foretrekker.

 

Og japsejentene er hotte.

Endret av Luciana
Lenke til kommentar

Om skolens oppgave er å ruste unge mennesker for et samfunn med mange forskjellige individer, meninger og uttrykksmåter, hva gjør et system som skoleuniform med disse menneskene da?

Jeg mener det er å flytte fokus fra kjerneproblemene i skolen, ved at man tyller barn og unge inn i latterlig gammeldagse kostymer. Dette er å velge den billigste måten på å få bukt med et problem, som strengt talt ikke har sitt utspring i hvilke typer jeans ungdommer bærer. Lurer på om dette elevrådet har tenkt den tanken at mobberne fortsatt vil være en del av hverdagen på denne skolen, selv om de får like klær...

Lenke til kommentar

Nå er det heldigvis ikke sånn at skoleuniformer tar fra elevene verken identitet eller frihet eller noe annet. Leve ut jeg-et sitt har man fritid til. Skoleuniformer kan lære barna at det er forskjellige antrekk for forskjellige arenaer. De fleste arbeidsplasser har jo dresskode.

 

På mange måter er skoleuniformer positivt - det blir billigere for foreldrene, det reduserer kjøpepress, barnet slipper å tenke på hva det skal ta på seg om morgenen, etc. - men som virkemiddel mot mobbing? Tvilsomt. Mobbere velger offeret før de velger årsaken. En som før ble tatt for stygge klær, blir etterpå tatt fordi han er for tjukk eller noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Er imot skoleuniformer, derimot er jeg enig i at det fjerner en god del "kles-kode" mobbing.

 

Syns de heller skal innføre noen lover om nakenhet, ser masse jenter på skolen min går med buksene på anklene og trusa henger villt, samt brystene som presses opp under en liten singlet. Men det er bare min mening, i vår lille verden =P

Lenke til kommentar
Rosenborg skole sliter med en voldelig gjeng på 5-10 personer. Noen av disse personene har også sin egen kleskode.
- I enkelte elevgrupperinger presses elevene til å kjøpe dyre klær for å bli inkludert og godtatt. Vi håper at skoleuniformer skal få slutt på det (...)
Hvorfor skulle alle elevene på hele skolen måtte tvinges til å gå med uniform fordi et par personer skaper kvalme og ugagn? Å innføre uniform vil bare kamuflere problemet, men det er ingen løsning for å bli kvitt mobbing, og det vil selvfølgelig ikke føre til at de nevnte "elevgrupperingene" blir mer inkluderende. Fokuset burde ligge på å løse roblemene som legges til grunn for forslaget, og det sier seg selv at uniform ikke er en magisk løsning som vil få slutt på mobbing og gjengdannelse..

 

Og som nevnt var det hele et forslag fremmet av elevrådet på en liten skole i Trondheim, for fire år siden. Hvor seriøst man skal legge debatten med et slikt utgangspunkt gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det være positivt å fjerne identiteten til folk? : P

 

Jeg er ikke for skoleuniformer. Folk må få gå med det de vil. Uniformer blir lett anonymt, grått og kjedelig.

 

Støtter J@cob her. Skole uniformer blir jo i lengden kjedelig. Man sparer jo seff vask, men etter en uke med samme klær hadde gjort meg gal

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere vil bare kjøpepresset flytte seg til smykker, mobiltelefoner, sko, iPod, vesker, sekker, etc.

 

Og jeg skjønner ikke hvordan det blir billigere for foreldrene, som nå må kjøpe uniformer i tillegg til klærne barna skal bruke etter skolen/i helgen.

 

Det er nok allerede et press på smyker, ipod,etc... per i dag.

Og det vil nok bli aldri forandre seg, så jeg kjøper derfor ikke det argumentet imot skoleuniformer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...