Gå til innhold

Trenger vi skoleuniformer?


Anbefalte innlegg

Elevrådet ved Rosenborg skole i Trondheim ønsker seg skoleuniformer.

 

Men ideen fra elevrådet er helt oppriktig ment, og årsaken til det drastiske forslaget, er at de tror det kan bedre skolemiljøet.

 

- I enkelte elevgrupperinger presses elevene til å kjøpe dyre klær for å bli inkludert og godtatt. Vi håper at skoleuniformer skal få slutt på det, sier elevrådsleder Fredrik Moen til Adresseavisen.

 

Han hevder at elever har blitt mobbet for klærne sine på skolen. Rosenborg skole sliter med en voldelig gjeng på 5-10 personer. Noen av disse personene har også sin egen kleskode.

Elevrådet har lenge forsøkt å finne løsninger som kan få slutt på volden ved skolen.

 

En av to foreldre:Ja til skoleuniform

 

I ukene før skolestart overlesses foreldrene til skolebarn med reklame for mer eller mindre nyttige ting i forbindelse med skolestart. Svært mange opplever kjøpepresset som altfor stort.

 

Ifølge tall som MMI har innhentet for Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), er 48 prosent av foreldrene helt eller delvis enig i utsagnet om at det bør innføres skoleuniform for barn i barneskolen for å dempe kjøpepresset.

Sexy%20Lingerie%20Pink%20Tartan%20School%20Girl%20Uniform%20M%206018.jpg

 

:!:

 

Kan skoleuniformen hjelpe elever som blir mobbet eller er det ikke nødvendig med skoleuniform.

Noen som har meninger om dette med skoleuniformer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette har jeg en mening om.

 

Jeg synes skoleuniformer er positivt, positivt fordi det fjerner identiteten og dermed grupperingene. En positiv ringvirkning er, som det blir nevnt, at folk ikke risikerer å bli mobbet fordi de ikke har råd til de flotteste og dyreste klærne, men, ja det finnes et men.

 

Problemet kan komme for de overvektige og de ekstremt forfengelige. Blant de overvektige, vil de ikke ha mulighet til å maskere fedmen sin med store klær, og da kan man fortere bli gjenstand for mobbing. - Ja, jeg vet hvordan dette høres ut, men jeg tror faktisk det vil bli en realitet. Derfor bør skoleuniformene være alt annet enn "uniformer". Det bør være normale klær, der man selv (til en viss grad) får velge størrelsen. Det vil si, gangsterboyza skal ikke få baggy klær, men de tykke skal heller ikke få tettsittende.

 

Og om du lurer: Jeg er ikke overvektig og har heller aldri vært det :)

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar
Hvordan kan det være positivt å fjerne identiteten til folk? : P

 

Jeg er ikke for skoleuniformer. Folk må få gå med det de vil. Uniformer blir lett anonymt, grått og kjedelig.

Tja, noen former for identitet er vel uheldig? Jeg snakker om smågangstere og plastikkjenter her. - Folk som er blitt så til de grader påvirket av 50-cent og Paris Hilton. Det er jo egentlig ikke deres identitet, men et mediaskapt forbilde, dessuten vil jeg påstå at førstnevnte er destruktiv. Kanskje sistnevnte også, mange unge jenter sliter jo med blant annet spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar

Den som mobber gjør det ikke pga klærne, men fordi han vil mobbe. Om skoleuniformer blir innført finner han noe annet a mobbe for. Man skal få kle seg med det man vil og alle har rett til å føle seg trygge uansett hva man kler seg i. For å få slutt på mobbing og sosialt press må man innføre strengere straffer og disiplinering.

Lenke til kommentar
Den som mobber gjør det ikke pga klærne, men fordi han vil mobbe.

 

Hvorfor mobber man, er et relevant spørsmål. Det er en god del mobbere som kommer fra litt (eller veldig) dysfunksjonelle og/eller fattige familier, og som bruker mobbingen for å sette seg i respekt og for å hevde seg selv. Når alle får uniform så slipper mobberen iallefall å gå rundt i arva klær som var poppis for halvannet år siden. Det må da hjelpe litt?

Lenke til kommentar

Om den norske skole ikke kan få nok av kollektiv avstraffelse og problemløsning som går ut på å omplassere problemer, så kjør på.

 

 

Spørsmål:

-Hvem betaler for seksåringen Morten Westgaards klær?

-Hvem er det som har ansvaret for at Morten Westgaard ikke skuer og dømmer mennesker på klærne? Eller hårfarge, frisyre, kroppsfasong, kroppsspråk?

-Hva har skoleuniformer å gjøre med Morten Westgaards ufattelige kule penal, sekk og kladdebok, som ble kjøpt (Av hvem?) fordi de ble godt reklamert for (Av hvem?)?

-Er foreldre en hjelpesløs, organisk masse?

-Er elever en hjelpesløs, organisk masse?

Hvorfor mobber man?
Endret av jmk
Lenke til kommentar

Negativt: Kan fremme enhetstanke ala Kina og Nord-Korea. Begrenser personlig frihet.

Positivt: Kan stanse denne forbannede klasseforskjellen som er i utvikling, og det evinderlige jaget blandt unge om å massekonsumere alt det nyeste.

 

Men nå er det altså barn det er snakk om, og barn har ikke de samme rettighetene som voksne, til å f.eks kle seg hvordan man vil. Vi voksne kan heller ikke det, forøvrig. Jeg synes dette med skoleuniformer kunne være verdt å prøve, og se hva slags effekt det har.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er mange positive grunner for at vi skal innføre skoleuniformen.

 

* Drastisk redusere kjøpepresset som har tatt helt av i det siste.

* Man vet alltid hva man skal ha på seg, så man trenger ikke å bruke bortkasta tid på morningene for å lete etter tøy.

* Det blir vanskligere å identifisere fattigere barn som ikke har råd til å kjøpe siste nytt fra "pomp og prakt".

* Mobbere får en mindre grunn til å mobbe.

Lenke til kommentar
Negativt: Kan fremme enhetstanke ala Kina og Nord-Korea. Begrenser personlig frihet.

Positivt: Kan stanse denne forbannede klasseforskjellen som er i utvikling, og det evinderlige jaget blandt unge om å massekonsumere alt det nyeste.

 

Men nå er det altså barn det er snakk om, og barn har ikke de samme rettighetene som voksne, til å f.eks kle seg hvordan man vil. Vi voksne kan heller ikke det, forøvrig. Jeg synes dette med skoleuniformer kunne være verdt å prøve, og se hva slags effekt det har.

Så absolutt, så absolutt. Jobber du i politiet - uniform, er du securitasvakt - uniform, er du sykepleier - uniform, jobber du på rema 1000 - uniform. Hvorfor i all verden skulle det være noe galt med å pålegge skoleungdom uniform?

Lenke til kommentar
Negativt: Kan fremme enhetstanke ala Kina og Nord-Korea. Begrenser personlig frihet.

Positivt: Kan stanse denne forbannede klasseforskjellen som er i utvikling, og det evinderlige jaget blandt unge om å massekonsumere alt det nyeste.

 

Men nå er det altså barn det er snakk om, og barn har ikke de samme rettighetene som voksne, til å f.eks kle seg hvordan man vil. Vi voksne kan heller ikke det, forøvrig. Jeg synes dette med skoleuniformer kunne være verdt å prøve, og se hva slags effekt det har.

Så absolutt, så absolutt. Jobber du i politiet - uniform, er du securitasvakt - uniform, er du sykepleier - uniform, jobber du på rema 1000 - uniform. Hvorfor i all verden skulle det være noe galt med å pålegge skoleungdom uniform?

 

Pfft. Jeg har mottatt klienter i alt fra dress til hullete jeans. Uniformer skaper nye problemer, og løser ingen av de gamle. Om noen blir mobba for feil bukse eller feil øredobber blir egentlig det samme.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er mange positive grunner for at vi skal innføre skoleuniformen.

 

Drastisk redusere kjøpepresset som har tatt helt av i det siste.

-Som sagt tidligere, dette presset flyttes videre.

 

Man vet alltid hva man skal ha på seg, så man trenger ikke å bruke bortkasta tid på morningene for å lete etter tøy.

Det er jo en fordel, men det er ikke verre enn å finne fram klærne kvelden i forveien, stå opp tidligere, eller bare ta det som ligger øverst i skuffen?

 

Det blir vanskligere å identifisere fattigere barn som ikke har råd til å kjøpe siste nytt fra "pomp og prakt".

Finnes ikke fattige barn i sosildemokratiet vårt.

 

Mobbere får en mindre grunn til å mobbe.

Det er nok sjelden at klærne til Ola er den sanne grunnen til at Petter mobber ham.

Lenke til kommentar
Negativt: Kan fremme enhetstanke ala Kina og Nord-Korea. Begrenser personlig frihet.

Positivt: Kan stanse denne forbannede klasseforskjellen som er i utvikling, og det evinderlige jaget blandt unge om å massekonsumere alt det nyeste.

 

Men nå er det altså barn det er snakk om, og barn har ikke de samme rettighetene som voksne, til å f.eks kle seg hvordan man vil. Vi voksne kan heller ikke det, forøvrig. Jeg synes dette med skoleuniformer kunne være verdt å prøve, og se hva slags effekt det har.

Så absolutt, så absolutt. Jobber du i politiet - uniform, er du securitasvakt - uniform, er du sykepleier - uniform, jobber du på rema 1000 - uniform. Hvorfor i all verden skulle det være noe galt med å pålegge skoleungdom uniform?

 

Pfft. Jeg har mottatt klienter i alt fra dress til hullete jeans. Uniformer skaper nye problemer, og løser ingen av de gamle. Om noen blir mobba for feil bukse eller feil øredobber blir egentlig det samme.

 

Sko er en del av uniformen, og man trenger ikke å tillate smyker og lignende, så da er det ikke noe igjen annet enn den kropslige formen man kan mobbe folk for, og den fysiske formen fikser man ved å innføre 2 skoletimer daglig gym gjenom hele uken.

 

Så lenge man også sørger for at lærerne også har en uniform som skiller dem fra elevene, så mener jeg at dette er et tiltak som kan både redusere mobbing og gjeninføre den disiplinen, og respekten for lærerene som vi mangler i dagens skole.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...