Gå til innhold

Kan ikke passordet paa pc-en min mer! Hva kan jeg gjoere?

Anbefalte innlegg

SKulle bytte passord i sted, ogsaa klarte jeg aa trykke inn feil passord begge gangene.

Saa, naa aner jeg ikke passordet mitt mer. har prvoed flere kombinasjoner. f.eks bkoetkake i steden for bloetkake..

Er du mulig aa faa kommet inn aa faa byttet passord igjen?

Har endel viktige filer inn paa der som jeg helst vil beholde.

Bruker ubuntu 7.10 tror jeg..

Tusen takk paa forhaand! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
til brukeren, men det er vel samma passordet?

Nei, det er ikke samme passordet. Hvis du laget samme passord på root som på brukeren har du fremdeles det gamle passordet på root fordi du kun endret brukeren. Start maskinen din, så ctrl-alt +F1, logg inn med root og det gamle passordet ditt. Fungerer det kan du bare skrive passwd og din bruker for å så skrive inn nytt passord.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke samme passordet. Hvis du laget samme passord på root som på brukeren har du fremdeles det gamle passordet på root fordi du kun endret brukeren. Start maskinen din, så ctrl-alt +F1, logg inn med root og det gamle passordet ditt. Fungerer det kan du bare skrive passwd og din bruker for å så skrive inn nytt passord.

Hvordan logger man inn med root? :p

Det du trenger å gjøre er å starte i Recovery Mode. I shellet skriver du "passwd brukernavn".

recovery mode er ctrl-alt +F1 ?

Shellet?

Burde kanskje legge til at jeg er ganske ny innenfor linux..

Lenke til kommentar

Ah, sorry. Recovery Mode velger du i GRUB (menyen som kommer opp helt ved oppstarten av PC-en). Når du starter opp i Recovery Mode kommer du rett i et shell (ikke grafisk brukergrensesnitt) eller man får et valg om å bruke Root-shell (husker ikke helt hvordan det var i 7.10). I det shellet er du root og har rettigheter til å gjøre alle forandringer, og trenger derfor ikke å huske det gamle passordet for å lage nytt for den brukeren.

EDIT: CTRL + ALT +F1 gir deg også et Shell, men du må logge inn med brukernavn og passord, og da er du like langt. ;)

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Man har det i flere distroer (husker jeg kunne gjøre det i Fedora), og man må jo ha fysisk tilgang til PC-en hvis man skal komme i Recovery Mode. Hvis man er redd for det, har man jo flere valgmuligheter, som Harddisk-passord gjennom BIOS, passordbeskytte GRUB eller ta bort Recovery Mode fra GRUB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...