Espen_k Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Er lokal fildeling ment å være mulig med windows?, jeg bare lurer siden jeg nesten ALDRI når en annen datamaskin på nettverket. Er det på grunn av at Windows er rævva akkurat der, eller er det noen menneskelig svikt? Jeg antar at det bare er Windows som har noen fryktelige humørsvigninger. Nå er det tre datamaskiner koblet opp til samme router, _ALLE_ instillinger skal være korrekte, siden pc-ene faktisk kommuniserte sånn halvveis på et annet hjemmenettverk. Så, er windows mektig ustabilt, eller er det noe feil i instillingene? Fryktelig takknemmlig for hjelp. Endret 17. august 2008 av Espen_k Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Noter ned antall og type bokser dere har, alle er på samme interne ip-range? Trådløst inne i bildet? Dere er i samme workgroup i presume? Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Noter ned antall og type bokser dere har, alle er på samme interne ip-range? Trådløst inne i bildet? Dere er i samme workgroup i presume? Jeg har ingen anelse av hvilket utstyr de har, annet en at vi er koblet på noe lignende Jensen switch (Antar at det er switch og ikke router siden jeg ikke fant noen lignende Jensen routere) Ser det er noe mystifistisk i cmd når jeg sammenligner hva jeg får på ipconfig Stasjonær: Ip-adresse 212.251.153.51 Bærbar: Ip-adresse 212.251.151.127 Stasjonær: Standard gateway 212.251.153.1 Bærbar: Standard gateway 212.251.151.1 Hvorfor er det slik når vi er koblet på samme switch? Vi har i allefall lagt inn samme workgroup. Endret 17. august 2008 av Espen_k Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 På laptopen, skriv cmd. Så skriver du tracert 212.251.153.51. Skriv her hva du får opp? Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Sporer rute til 21225115351.customer.cdi.no [212.251.153.51] over maksimalt 30 hopp: 1 34ms 25ms 36ms 10.166.0.1 2 * * * Forespørsel avbrutt. 3 * * * Forespørsel avbrutt. 4 * * * Forespørsel avbrutt. 5 * * * Forespørsel avbrutt. 6 * * * Forespørsel avbrutt. 7 * * * Forespørsel avbrutt. 8 * * * Forespørsel avbrutt. osv...... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Det ser for meg ut som om maskinene står rett på nettlinjen fra leverandøren med en ip levert av nettleverandøren. I tillegg får ikke maskinene ip i samme subnett. Med andre ord er det ikke så rart at du opplever problemer. I dette tilfelle er det nok nettleverandøren som sperrer fildelingstrafikk(137-139) i routeren/brannmuren sin(som står i mellom subnettene). Dette kan lett løses ved å kjøpe en router selv, og koble alle maskinene sine opp bak denne. Maskinene vil da være på samme nett og fildeling skal fungere. Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Med ruter vil det da garantert fungere? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Garanti vil eg ikke stille. Det er mye som kan gå galt, men det skal være en grei jobb å få til. Men en ting eg kan si er at slik det er nå, dersom mistankene mine er rette, så vil det ikke gå En annen side med dette er sikkerhet. Slik det er nå så er du koblet rett på internett med minimalt med sikkerhet. Andre kunder av samme nettleverandør som havner i samme subnett som deg har faktisk mange muligheter for å enten bryte seg inn i maskinen din eller å spre virus. Den eneste sikkerheten du har er antivirus og brannmur lokalt på maskinen. Og i dagen vil eg ikke stole på dette. Med en helt grunnleggende router med brannmur så utelukker man nesten akkurat den type trussler som du er truet av nå(angrep/virus fra maskiner i samme subnett). For en del år tilbake hadde vi en nettleverandør her hvor eg bor som koblet alle kundene opp i samme subnett. Dersom eg da koblet opp en standard Windows XP installasjon tok det ca 4-5 minutter før maskinen var infisert med virus. Lite hyggelig. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Du kan prøve å sette opp en ekstra IP på hver maskin under IP innstillinger. Sett en ekstra IP på hver maskin til feks 10.0.0.10 og 10.0.0.11 med maske 255.0.0.0 og prøv med default gatway satt til maskin IPn(noe som man vanligvis ikke gjør).I dette tilfelle 10.0.0.10 som default gatway på maskinen med IP 10.0.0.10 og 10.0.0.11 på maskin med IP 10.0.0.11 på den andre.Av mangel på default gateway gjennom en ruter i 10.0.0.x nettet bruker du med andre ord maskinens IP adresse i stedet. Mulig du kommer rundt problemet men du bør ha en software brannmur på hver maskin i tillegg til antivirus prg. Det sikreste er nok en ruter for den gir i tillegg sikkerhet gjennom NAT. Endret 17. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Knappene er jo inaktive? Hvordan løser jeg det da? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Jeg gjør dette på XP Pro, har du Vista så vet jeg ikke. På XP er ingenting låst. Edit:Det går ikke fordi 2xx adressene dine er mottatt via DHCP. Hvis 2xx adressene er statiske kan du skrive de inn å få tilgang til å legge inn flere Har du 2 nettverkskort på maskinene kan du legge inn 10.0.0x adressene på NIC 2 Endret 17. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Problemet hans er at han er koblet rett til den eksterne IP adressen fra nettleverandøren. Istedet for at maskinene hans er koblet i et lokalnett, er maskinene koblet rett på ruteren til nettleverandøren. En billig ruter hadde løst problemet med en gang, eller du kan sette opp en drittmaskin til å fungere som NAT/DHCP server om du har et ekstra nettverkskort liggende. En løsning kan kansje være den funksjonen "del internett" i windows, men jeg har aldri prøvd dette selv. Da fungerer en av maskinene som DHCP server, og gir internett til resten av maskinene i nettverket. Endret 17. august 2008 av likferd Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Problemet hans er at han er koblet rett til den eksterne IP adressen fra nettleverandøren. Istedet for at maskinene hans er koblet i et lokalnett, er maskinene koblet rett på ruteren til nettleverandøren. En billig ruter hadde løst problemet med en gang, eller du kan sette opp en drittmaskin til å fungere som NAT/DHCP server om du har et ekstra nettverkskort liggende. Ja det er derfor forslaget med secondary IP ble tatt opp. For da er det mulig å sette opp en ekstra IP addresse statisk å kjøre gjennom switchen i tillegg til den eksterne hvis de kan skrives inn statisk.Eventuelt hvis man har 2 stk NIC kan det settes inn en statisk IP på de å kjøre gjennom switchen. Dette problemet hadde ikke eksistert med en ruter. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Man kan fint ha flere ip adresser i Windows(både XP og Vista), men man kan ikke ha en DHCP(dynamisk) og en statisk(eller flere). Dessuten, dersom man legger inn den adressen man får tildelt dynamisk, som statisk, så kan det oppstå problemer når leien på denne utgår og den blir tildelt en annen kunde. Det er jo lov å håpe at leverandøren har litt mer avansert/intelligent utstyr en som så, men man kan aldri være sikker. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Man kan fint ha flere ip adresser i Windows(både XP og Vista), men man kan ikke ha en DHCP(dynamisk) og en statisk(eller flere). Dessuten, dersom man legger inn den adressen man får tildelt dynamisk, som statisk, så kan det oppstå problemer når leien på denne utgår og den blir tildelt en annen kunde. Det er jo lov å håpe at leverandøren har litt mer avansert/intelligent utstyr en som så, men man kan aldri være sikker. Ja som nevnt så fungerer det ikke med DHCP og flere adresser er mulig Men ideen om å legge de inn statisk var med tanke på et abonnement på statisk adresser ,ikke dynamisk.Så da spørs det om trådstarter har dynamisk eller fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå