Gå til innhold

Erstattning for 18-55

Anbefalte innlegg

Hei,

Min Nikon D40 med kit-objektivet 18-55 gikk i bakken i går, kamera ser ut til å være ok men objektivet var ikke like heldig, trenger derfor ett nytt.

Jeg skal uansett oppgradere til D200/300 veldig snart og tenkte derfor å skaffe meg ett nytt objektiv til å ha også på dette.

Som erstattning for 18-55 (som jeg egentlig aldri hadde tenkt å ta videre uansett) har jeg sett på Nikon 18-70 f/3.5-4.5, Sigma 17-70 f/2.8-4.5 i utganspunktet.

Begge disse kan brukes på D40 også, som passer meg fint da jeg sikkert ønsker å fortsatt bruke det på ferie eller andre reiser hvor jeg ikke vil ha med dyrere og større kamera.

Så, noen som har noen tanker om hvilket av disse jeg burde velge, evnt om noen har andre gode ideer til objektiver?

Også sett på Nikon 18-135, hvordan vil dette være i forhold til de 2 overnevnte?

Har heller ingen problemer med å kjøpe brukte objektiver.

V

Endret av KimberWarrior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Tamron 17-50 er et godt objektiv. Har det selv, og er veldig fornøyd. Lyssterkt, skarpt og billig.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Alle forslagene er gode, så du kan egentlig vrake og velge blant dem etter budsjett. 16-85 VR virker utrolig interessant hvis du har råd til det. Sammen med D40 blir det en flott og kompakt kombinasjon som jeg gjerne hadde valgt til en ferietur. F72,8 alternativene er også glimrende, fra Sigma og Tamron til Nikons dyre alternativ.

Men jeg har heller ingen motforestilling mot en brukt 18-70. Den koster ikke mer enn 1500 kroner, og for å få lysstyrke til portretter kan du supplere med Sigmas nye 50mm 1,4. Og likevel befinne deg under 5000.

1500 + 3500 for en knall kombinasjon som tar seg av det meste av behov du kan ha. Alternativet for meg hadde vært den kombinasjonen. Alternativ 2 hadde vært å gjøre det til et evig reisekamera (selv etter oppgradering av hus) sammen med en 16-85 VR. De andre er også flotte, men jeg føler det slik som dette akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...