Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere XP til XP

Anbefalte innlegg

Viser til et innlegg på diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=982448

Skal formatere min Asus G1S fra XP til XP. Jeg laster inn XP Cden, trykker på "enter" for å installere XP, men da kommer meldingen om at den ikke finner harddiskstasjonen på datamaskinen. Skjønner ikke dette, siden harddisken fungerer akkurat som den skal.

Mvh. Sondre

Endret av SoniXo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke råd har du fulgt fra denne tråden? Xp kommer ikke med native støtte for AHCI noe de fleste nye maskiner benytter når VISTA er installert. XP system har ikke denne støtten native, derfor trenger du å integrere drivere for dette inn på installasjonsplaten, legge driverne på floppydisk (USB, eller enklest: Gå inn i BIOS og bytt fra AHCI til IDE interface for harddisk-kontrolleren. Det er støtte for begge disse interfacene i harddiskens elektronikk. Tror det skal gjøre susen...

EDIT: Skriver utrolig tregt. Noen var før meg selfølgelig..... :p

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Er ikke noe med CDen. Prøvde med annen CD her i sted, og det viste seg at samme problemet oppstod.

Finner ikke noe av det dere mener jeg skal gjøre i bios. Så om dere kunne forklart nærmere, så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar

Du fikk en link lengre opp i tråden av syar2003.

Har oversatt teksten for deg og lagt til ekstra forklaringer:

Slik velger du IDE / SATA Compatibility Mode på Asus G1S.

Asus G1S BIOS-versjon 205 [eller nyere] har et nytt alternativ som gjør det mulig å endre den interne SATA-harddisk til såkalt "IDE kompatibel modus". Denne modus er svært praktisk hvis operativsystemet ikke har direkte støtte for såkalt AHCI modus. For eksempel, når du installerer Windows XP kan det være lurt å aktivere denne funksjonen - med mindre du har forberedt en spesiell installasjonsdiskett med en driver til SATA disk eller integrerer driver med program som for eksempel nlite.

Her er en oppskrift hvordan du aktiverer denne kompatibilitet modus:

Start din Asus G1S. Trykk F2 når systemet starter (det kan ofte lønne seg å trykke F2 gjentatte ganger like etter at powerknappen er trykket fordi BIOS kun er tilgjengelig i noen sekunder under oppstart) Gå til Advanced-kategorien og velg IDE Configuration. Her kan du angi SATA Operation Mode fra Enhanced til kompatible. Tilslutt, gå til Exit for å lagre endringene dine og starte på nytt.

Hvis du har en eldre BIOS 203 eller 204 og du ønsker å installere Windows XP på en enkel måte, bør du først "Oppgradere Asus G1S BIOS".

Er det noe som er uklart spør du. ;)

Endret av Mekotekniker'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...