toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Lisensavdelingen har fast prosedyre angående oppsigelse av lisens. Ved oppsigelse så sender lisensavdelingen ut et skjema som må fylles ut. Og etter lovverket, så må man betale for perioden uansett. Og blir ikke regningen betalt, og heller ikke purringen, så går saken til Statens Inkrevningssentral. De kan også trekke lønnen din fra din arbeidsgiver. Feil, feil, feil og feil! Jesus da, kan ikke folk lese før de poster? Nei, man trenger ikke noe skjema. Ja, jeg snakker av erfaring. Nei, det går ikke til innkrevingssentralen eller tvungen lønnstrekk. Ja, jeg snakker av erfaring. *stønn* Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Lisensavdelingen har fast prosedyre angående oppsigelse av lisens. Ved oppsigelse så sender lisensavdelingen ut et skjema som må fylles ut. Og etter lovverket, så må man betale for perioden uansett. Og blir ikke regningen betalt, og heller ikke purringen, så går saken til Statens Inkrevningssentral. De kan også trekke lønnen din fra din arbeidsgiver. Feil, feil, feil og feil! Jesus da, kan ikke folk lese før de poster? Nei, man trenger ikke noe skjema. Ja, jeg snakker av erfaring. Nei, det går ikke til innkrevingssentralen eller tvungen lønnstrekk. Ja, jeg snakker av erfaring. *stønn* Jeg har også erfaring om det. Og de krever et utfylt skjema. Jeg prøvde selv å ordne dette med epost. Men jeg traff på en perosn som følger boken fullt ut. Og da må man fylle ut skjemaet. Men det er helt sikkert ansatte der om ikke bryr seg 100% om det. Uansett så skal skjemaet fylles ut, uansett om mange ikke bryr seg om det. De har selvsagt et standarsdkjema der du må fylle ut navn, adresse, lisensnummer, hvem du har solgt tv'en til og slikt. Og det må signeres. Slipper du dette, så har faktisk personen på lisensavdelingen ikke gjort jobben sin. Årsaken er vel at det blir mer letthvint for ham og deg, og han slipper å arkivere skjemaet. Lenke til kommentar
deer Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530878? Dersom du ikke har betalt regningen på kringkastingsavgiften innen forfall må du betale 15% tilleggsavgift av utestående avgift - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 3, bokstav a. Dersom du har betalt for sent vil du motta ny regning ca. 1 måned etter forfall. Du må da betale tilleggsavgiften pluss den ordinære avgiften hvis ikke denne allerede er betalt. Dersom betalingspåminnelsen ikke blir fulgt vil du motta varsel etter Tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18,- Varsel om inkasso. Dersom du fortsatt ikke betaler vil kravet bli oversendt Statens Innkrevingssentral for tvangsinndrivelse ved trekk i lønn eller trygd. Du vil da i tillegg til kringkastingsavgiften og tilleggsavgiften bli trukket et gebyr som for tiden er kr 860,00 - se Forskrift om saksøktes sakskostnadsansvar ved tvangsfullbyrdelse § 2, punkt 2. Siste årsmelding fra Statens Innkrevingssentral viser at de i de i 2005, 2006 og 2007 hadde inntekter på henholdsvis 196, 204 og 213 millioner kroner i forbindelse med NRK-lisens. I 2007 var 96,5% av kravene på vegne av NRK gjort opp etter tre års innkreving. Stoler mer på kildene ovenfor enn på "toth". Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 (endret) Hvis kilden over har rett, så kan jeg ikke forstå at jeg alene kjenner til 3 personer som i flere år bare kaster regningene og purringene, uten konsekvenser? Og hvis den har rett, hvorfor er det ingen av de jeg kjenner som skriver mail og sier tv'n er frakoblet, som får tilsendt skjema, og heller ingen fler regninger? Forresten tror jeg de må bevise tv'ns eksistens i husstanden før det kan oversendes innkrevingssentralen. Dette blir vanskelig, da de ikke har lov å komme inn i huset ditt. Så de som blir sendt til innkrevingssentralen, mistenker jeg er dem som innrømmer de har TV, men fortsatt nekter å betale. Endret 28. august 2008 av toth Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Man kan ikke i dag bare kaste regninger uten å betale dem, og tro at saken blir glemt. Det tar ofte litt til Før SI får melding om krav fra lisensavdelingen. Og da trekker de et fast beløp etter hver lønnsutbetaling. Men om f.eks en person ikke har arbeid, og får sosialstønad, så har ikke SI lov til å trekke ifra de penene. Men kravet blir ikke glemt, og når personen får bedre inntekt igjen, så vil SI kreve trekk fra lønnen. Det er mange som har nektet å slippe inn kontrollørene, og likevel etterpå fått lisenskrav i posten. Og når man blir først registert, så strever mange med å bli avregistert fra systemet igjen. Når noen personer har blitt avregistert fra systemet med kun å sende en epost, så har det skjedd en menneskelig svikt. For kravet er at man skal fylle ut standarsskjemaet. Men før i tiden var dette mye enklere. Selvsagt så har det helt sikkert hendt at noen har slippet skjemaet, men da har ikke kundebehandleren gjort jobben sin. Det vi snakker om, er hvordan reglene er, ikke hvor heldige noen er om de slipper å følge regler og retningslinjer. For noen år siden så ble jeg og dama stoppet av politiet pga bilbeltekontroll Dama hadde selvsagt glemt å ta på beltet. Etter reglene så skulle hun fått bot. Men hun slapp unna med en advarsel faktisk. Det var en snill politimann, og vi var heldige. Men der og ble ikke reglene og retningslinjene fulgt. Jeg håper du tar poenget. Husk at det ikke er lett å vinne mot staten. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har kommet ut av knipen. Etter et TV-kjøp kom det regninger til meg fra lisenskontoret. Tok en spansk'en, med en email, har ikke sett regninger fra NRK etter det.... Og det er flere år siden Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Snillekim, jeg tar poenget ditt og leser de ofisielle reglene. Problemet er bare at jeg ikke har sett ett eneste eksempel på at det er slik det er i praksis, men flere eksempler på det motsatte. Hva er oddsen for det, om det i all hovedsak går etter reglene? btw er ikke tvungen lønnstrekk noe som gjøres med et knips, det skal vel innom diverse instanser, råd, namsmann osv før det blir godkjent. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Snillekim, jeg tar poenget ditt og leser de ofisielle reglene.Problemet er bare at jeg ikke har sett ett eneste eksempel på at det er slik det er i praksis, men flere eksempler på det motsatte. Hva er oddsen for det, om det i all hovedsak går etter reglene? btw er ikke tvungen lønnstrekk noe som gjøres med et knips, det skal vel innom diverse instanser, råd, namsmann osv før det blir godkjent. Jeg måtte for under et år siden sende skjemae tselv. Prøvde å skrive oppsigelse på epost, men det holdt ikke. Så noen er nøye med skjemaet, og andre er ikke så nøye på det. SI har fullmakt til å trekke lønn uten å trenge hjelp fra andre parter. Alle krav går til SI. Og ingen slipper unna. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Da NRK ikke har mulighet til å gå til inkasso, aksepterer de alle slike "krav om ettergitt gjeld"(for å kalle det noe). Hvor i all vide verden tar du en slik påstand fra? Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Da NRK ikke har mulighet til å gå til inkasso, aksepterer de alle slike "krav om ettergitt gjeld"(for å kalle det noe). Hvor i all vide verden tar du en slik påstand fra? Det har jeg fra å ha lest at de må bevise du har TV før de rettmessig kan gå til inkasso. Ergo, om du nekter for at du eier tv, kan de ikke sende til inkasso. Er hva jeg har hørt/erfart. Om man åpent innrømmer å eie TV, men likevel ikke betaler, kan de selvsagt bruke inkasso. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Da NRK ikke har mulighet til å gå til inkasso, aksepterer de alle slike "krav om ettergitt gjeld"(for å kalle det noe). Hvor i all vide verden tar du en slik påstand fra? Det har jeg fra å ha lest at de må bevise du har TV før de rettmessig kan gå til inkasso. Ergo, om du nekter for at du eier tv, kan de ikke sende til inkasso. Er hva jeg har hørt/erfart. Om man åpent innrømmer å eie TV, men likevel ikke betaler, kan de selvsagt bruke inkasso. Da er vi på en måte enige, i den forstand at jeg forstår hva du mente, men påstanden din er fortsatt feil. Bevisbyrden ligger hos dem, men du kan ikke på generelt grunnlag si at NRK ikke har mulighet til å gå til inkasso. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Riktig, det blir feil å si det på generelt grunnlag. Men man skal jo være ganske tjukk i huet om man nekter å betale, samtidig som man åpent innrømmer at man har TV i bruk. Så i praksis blir det sånn at de ikke kan benytte seg av inkasso, i de aller aller fleste tilfeller. Lenke til kommentar
deer Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 En kompis ^^ sine erfaringer: Fikk oppringning fra lisenskontrollørene som sa de hadde vært der når han ikke var hjemme. De sa han ikke var han registrert med TV hos dem, og ba ham oppgi fødsels- og personnummer Han slengte på røret og tok ikke telefonen da de ringte opp. Noen dager senere kommer et brev i posten med regning på kringkastingsavgift Da sendte han en sint mail til NRK og minnet om at dette hadde vært å regne som "negativt salg" i mange andre kontekster og at han var kraftig irritert over oppførselen deres. Inkluderte selvsagt at han "ikke" hadde TV. Svar neste dag om at kravet var slettet Samme fyr noen år senere, bodde i hybel og fikk en mann på døra fra NRK. Mannen var frekk og tråkka nærmest inn på hybelen da døra ble satt på gløtt, for å se etter en TV. Kompisen min hadde på dette tidspunkt gått over fra vanlig TV til en PC med tvkort, og det er ikke så lett å se fra døråpninga ^^ Ikkeno krav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå