GoldenBoys Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg eier ikke en tv lenger, Hvordan sier jeg ifra til nrk at jeg ikke har tv lenger? Slik at jeg slipper å betale nrk lisens Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Lisenskontoret NRK Halvor Heyerdahls v 33, 8626 Mo i Rana 75 12 22 50 Postadresse: 8607 Mo i Rana Lenke til kommentar
riroil Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Lisenskontoret NRK Halvor Heyerdahls v 33, 8626 Mo i Rana 75 12 22 50 Postadresse: 8607 Mo i Rana Og du må oppgi hvor tv du hadde har blitt av. Det enkleste er å si at den er kastet. Lenke til kommentar
GoldenBoys Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Ok, jeg solgte tvèn til eksen. Leiligheten jeg eier nå er leid ut, fordi jeg ikke har råd til å bo der alene. så nå bor jeg hos min bror i samme leilighet som han. Og jeg eier faktisk ingen tv, det er det kun han som gjør. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ok, jeg solgte tvèn til eksen.Leiligheten jeg eier nå er leid ut, fordi jeg ikke har råd til å bo der alene. så nå bor jeg hos min bror i samme leilighet som han. Og jeg eier faktisk ingen tv, det er det kun han som gjør. Om du forsørger deg selv., så må du likevel betale lisens. Du betaler for å få tilgang til tv. Ikke for å eie et tv. Men jeg ville kontaktet lisensavdelingen, og fått de til å sende avregisteringsskjemaet. Der må du fylle ut navn, lisensnr, hvorfor du ikke har tv lenger, hvem du evt har solgt tv'en til og sånn. Får håpe hele lisensen forsvinner snart. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
deer Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Ok, jeg solgte tvèn til eksen.Leiligheten jeg eier nå er leid ut, fordi jeg ikke har råd til å bo der alene. så nå bor jeg hos min bror i samme leilighet som han. Og jeg eier faktisk ingen tv, det er det kun han som gjør. Om du forsørger deg selv., så må du likevel betale lisens. Du betaler for å få tilgang til tv. Ikke for å eie et tv. Dette stemmer ikke helt - kún broren må betale, de kan eventuelt gjøre en avtale om å dele regninga. Men det betales ikke mer enn én avgift per mottaker:(...)Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer)(...) http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 (endret) I og med at lisensen forfalt 31. juli er det uansett ikke håp om å slippe den regningen. Som noen sa tidligere i tråden er det greieste å gi beskjed om at fjernsynet er "satt bort". Endret 26. august 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg kjøpte i år en TV som skulle til mine foreldre uten å tenke på at den kom til å bli registrert på meg. Jeg sendte bare en mail med lisensnummeret jeg hadde fått tildelt og forklarte situasjonen, og så ordnet alt seg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 I og med at lisensen forfalt 31. juli er det uansett ikke håp om å slippe den regningen. Visst er det vel det! Hvorfor sitter dere å synser om dette i denne tråden, når all nødvendig info ligger 20cm lenger opp? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008 Send en mail at du kastet/koblet fra/ga bort tvn din midt i juli, og ikke akter å betale fra nevnte dato. Case closed, og du hører ikke fra dem igjen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Det var da voldsomt. Forandringer må meddeles før forfallsdato hvis man vil slippe regningen, hvis ikke regnes du som innehaver også for neste periode. Det neste du hører fra dem da vil være en regning med purring, fordi du har samtykket i at du har et fjernsyn. Hvis de lar deg slippe likevel, noe jeg ikke skal utelukke, er det ren goodwill. § 9. Mottaker ikke i bruk Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte. Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift. Nå handler imidlertid tråden om regler, ikke om hva som kan skje om du er heldig og treffer på en snill byråkrat. Endret 27. august 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Er ikke snakk om å være heldig. Da NRK ikke har mulighet til å gå til inkasso, aksepterer de alle slike "krav om ettergitt gjeld"(for å kalle det noe). Dette har skjedd i alle tilfeller jeg har vært borti, og det er endel. Man sier at man kvittet seg med apparatet før betalingsfristen gikk ut, og kommer derfor ikke til å betale kravet. Normalt svarer de ikke "OK" en gang, du bare hører ikke noe mer. Hverken purring eller annet. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Enig med Isbilen, det var da voldsomt.. Se denne http://www.nettavisen.no/innenriks/article2152745.ece "Han fikk regning 10. juli i sommer på 1100 kroner for TV-lisens ut året. Thomassen skal imidlertid flytte til USA. Han flyttet fra boligen sin i august og syntes det var for galt å betale lisens for fire og en halv måned som han ikke så på norsk TV. Han bestemte seg derfor for å si opp lisensen, og heller la være å se på fjernsyn den siste måneden før han flyttet. Det fikk han ikke lov til." Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) "Fikk ikke lov"? Jeg snakker bare av erfaring, og utfra det faktum at NRK ikke har hjemmel for å gå til inkasso, det verste du kan få er purring. Å ikke betale purringen får heller ingen konsekvenser utover nye purringer. Erfaring 1: En bekjent som har fått regninger og purringer i 5 år. Han kaster alt sammen, ingenting skjer. Lisenskontrollør har vært på døra, han svarer "jeg er ikke interessert" og lukker døra. Erfaring 2: En bekjent som kastet regningene og purringene i 2 år, hvorpå han sendte mail at han jobber hovedsaklig i utlandet, befinner seg lite hjemme og ikke har interesse av å se på tv: "..har derfor koblet fra mitt tv-apparat, og akter ikke å betale tidligere eller fremtidige lisensavgifter". Dette er 1 år siden, og han har ikke hørt noe siden. EDIT: om dere med "det var da voldsomt" mener at jeg gikk litt hardt ut, er det fordi jeg har sett 1400 tråder om lisens nå, med de samme spørsmålene, til tross for at det ligger en sticky midt i synet når man kommer inn i denne kategorien, som åpenbart skal dekke alt om lisens. Den heter trossalt " En samletråd om NRK-avgift/lisens", og har en ypperlig og oppklarende førstepost. Endret 27. august 2008 av toth Lenke til kommentar
runerask Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Det er viktig at du oppfører deg ordenlig slik at lisenskontoret ikke trur at du prøver å lure dem, for da er det ingen kjære mor.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Det er viktig at du oppfører deg ordenlig slik at lisenskontoret ikke trur at du prøver å lure dem, for da er det ingen kjære mor.... Det er nettopp slike påstander som gjør folk fullstendig forvirret. Vær så snill å ikke si slikt uten grunnlag! Joda, det er nok av kjære mor, de kan faktisk ikke gjøre noe verre enn å sende purring på purring! De har ikke en gang lov å krysse dørstokken din, ikke om du inviterer dem en gang! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 (endret) Det er ikke alle som synes det er hyggelig å få purringer med jevne mellomrom, uansett om man faktisk må betale dem eller ikke. De har dessuten fremdeles et reelt krav mot deg, selv om de mangler muligheten til å tvinge det gjennom. Den eneste måten man kan opptre mistenksomt nok til at lisensavdelingen har lov til ikke å tro på beskjeden din, er om du skriver rett ut at du egentlig ljuger. De lukter helt sikker lunta med alle analog-TV-eierne som nå som nettet stenger sender brev om at de har "satt bort" fjernsynet sitt, men de har ikke anledning til å ta det for løgn. Endret 27. august 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
runerask Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Det er viktig at du oppfører deg ordenlig slik at lisenskontoret ikke trur at du prøver å lure dem, for da er det ingen kjære mor.... Det er nettopp slike påstander som gjør folk fullstendig forvirret. Vær så snill å ikke si slikt uten grunnlag! Joda, det er nok av kjære mor, de kan faktisk ikke gjøre noe verre enn å sende purring på purring! De har ikke en gang lov å krysse dørstokken din, ikke om du inviterer dem en gang! Det var ikke vondt ment, men når det gjelder NRK og staten så finnes det ikke så mye å rute med. Private bedrifter er somregel mye mer håndterbare når man kommer i vanskelig situasjon, det finnes sjelden rom for hjelp når stat og kommune skal ha inn pengene sine.... Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Det er viktig at du oppfører deg ordenlig slik at lisenskontoret ikke trur at du prøver å lure dem, for da er det ingen kjære mor.... Det er nettopp slike påstander som gjør folk fullstendig forvirret. Vær så snill å ikke si slikt uten grunnlag! Joda, det er nok av kjære mor, de kan faktisk ikke gjøre noe verre enn å sende purring på purring! De har ikke en gang lov å krysse dørstokken din, ikke om du inviterer dem en gang! Det var ikke vondt ment, men når det gjelder NRK og staten så finnes det ikke så mye å rute med. Private bedrifter er somregel mye mer håndterbare når man kommer i vanskelig situasjon, det finnes sjelden rom for hjelp når stat og kommune skal ha inn pengene sine.... Men i tilfellet NRK-lisens er det altså stikk motsatt. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Lisensavdelingen har fast prosedyre angående oppsigelse av lisens. Ved oppsigelse så sender lisensavdelingen ut et skjema som må fylles ut. Og etter lovverket, så må man betale for perioden uansett. Og blir ikke regningen betalt, og heller ikke purringen, så går saken til Statens Inkrevningssentral. De kan også trekke lønnen din fra din arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå