Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personopplysningsloven, vil dette være å bryte den?

zeltex

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var sjef for en useriøs avstemning, over mail, hvor hver og en gav poeng til noen bilder som ble tatt på en klubbtur. Da avstemningen var over publiserte jeg resultatet med hva hver og en hadde stemt, slik at de kunne få se hvor likt alle hadde tenkt.

Men, da kom det klage på at dette brøt med personvernloven, og kjappe krav om at dette skulle fjernes øyeblikkelig. Da står jeg der og lurer på hva som går som personopplysninger. Ser at §2.1 og 2.2 muligens kunne være det de tenker på.

1) personopplysning: opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson,

2) behandling av personopplysninger: enhver bruk av personopplysninger, som f.eks. innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter,

Regner med at de da tenker på 'fornavn + bilde x, bilde y, bilde z.' er en opplysning som kan knyttes til enkeltperson eller være personopplysning som er innsamlet og lagret. Og at problemet derfor er min tolkning av loven, om at personopplysning er noe som er knyttet til fult navn og sensitive opplysninger.

Tenker jeg for fritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...