Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat 1.8 Turbo div. feil ved kjøp - ikke klar over

Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en 97' VW Passat 1.8 Turbo.

Jeg skrev under på at den selges som den står, og at det var løst inni katalysatoren, og bremsene bak måtte skiftes, samt at oljelampa blinka selvom trykket er rett...

Vel, greit nok, men nå virker det som toppakninga er gåen, da den røyklegger hele gata, renner væske ut av eksosanlegget og det tikker av motoren.

Oppsummert:

Var klar over

-Katalysator

-Bremser

-Oljelampe

Visste ikke

-Toppakning/annet feil som gjør det

-Tikking i motor

Motoren og turboen er byttet fra originale til en av samme type fra noe "Norsk Delebilsenter".

Er det noen plass her jeg kan kreve heving av kjøp, eller å få reparasjoner betalt av Norsk Delebilsenter/selger?

Selger, som er mekanikerlærling, sa at det kom mye røyk når de starta bilen, men det roa seg etter ei stund. (?) Som mekaniker burde han tatt tegninga synes jeg da, men dreit i det. Det er også en liten oljelekkasje, som ofte kommer bare etter motoren er slått av.

Er det verdt å få reparert, eller burde jeg kreve heving av kjøp? Mener, det er dyrt å skifte toppakning, men jeg har vel mine krav om "erstatning/betaling av rep", men det er bra mye feil.

PS! Etter en kjøretur fra Trondheim til Lofoten på 80 mil, sto bilen stille i 8 timer. Når jeg startet den hylte det fra ei varsellampe, sjekka, og da var det fritt for kjølevæske... Og det lukter olje av eksosen som, for den saks skyld bare OSER ut på tomgang og når jeg står stille i kryss og liknende.

Grunnen til at jeg er litt usikker på rep eller heving av kjøp er at Passat er en veldig god bil å kjøre, og å finne en Passat med godkjent turbo, som jeg nå er "in love with" er nesten umulig i Norge per dags dato (til en OK pris, denne gikk for 57000 originalt, men fikk den for 50000.) Skal sjekke med selger hvordan det gjøres, men vil forhøre meg her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt meg en 97' VW Passat 1.8 Turbo.

Jeg skrev under på at den selges som den står, og at det var løst inni katalysatoren, og bremsene bak måtte skiftes, samt at oljelampa blinka selvom trykket er rett...

Vel, greit nok, men nå virker det som toppakninga er gåen, da den røyklegger hele gata, renner væske ut av eksosanlegget og det tikker av motoren.

Oppsummert:

Var klar over

-Katalysator

-Bremser

-Oljelampe

Visste ikke

-Toppakning/annet feil som gjør det

-Tikking i motor

Motoren og turboen er byttet fra originale til en av samme type fra noe "Norsk Delebilsenter".

Er det noen plass her jeg kan kreve heving av kjøp, eller å få reparasjoner betalt av Norsk Delebilsenter/selger?

Selger, som er mekanikerlærling, sa at det kom mye røyk når de starta bilen, men det roa seg etter ei stund. (?) Som mekaniker burde han tatt tegninga synes jeg da, men dreit i det. Det er også en liten oljelekkasje, som ofte kommer bare etter motoren er slått av.

Er det verdt å få reparert, eller burde jeg kreve heving av kjøp? Mener, det er dyrt å skifte toppakning, men jeg har vel mine krav om "erstatning/betaling av rep", men det er bra mye feil.

PS! Etter en kjøretur fra Trondheim til Lofoten på 80 mil, sto bilen stille i 8 timer. Når jeg startet den hylte det fra ei varsellampe, sjekka, og da var det fritt for kjølevæske... Og det lukter olje av eksosen som, for den saks skyld bare OSER ut på tomgang og når jeg står stille i kryss og liknende.

Grunnen til at jeg er litt usikker på rep eller heving av kjøp er at Passat er en veldig god bil å kjøre, og å finne en Passat med godkjent turbo, som jeg nå er "in love with" er nesten umulig i Norge per dags dato (til en OK pris, denne gikk for 57000 originalt, men fikk den for 50000.) Skal sjekke med selger hvordan det gjøres, men vil forhøre meg her også.

Hei,

Synes du skal kontakte selger og legge fram problemet, gjerne skriftlig om mulig. Det er jo mulig Norsk Bildelesenter kan stilles til ansvar her, men du kjøpte jo bilen av en annen part. At han er/utdanner seg til fagmann er til din fordel i en sånn situasjon.

Når det gjelder oljelampa som blinker, er du sikker på at det er rett og stabilt oljetrykk i motoren? Dårlig trykk kan ofte ta knekken på registeret som igjen fører til tikking i motor.. Defekt katalysator har også ofte tilknytning til oljeforbrenning i motoren.

For din egen del, ikke la dette trekke ut altfor mye i tid før du evt går videre med saken :)

Men uansett, ta kontakt med selger du, det ordner seg sikkert. Siden han er mekaniker så skulle det ikke være noe problem for han å fikse feilen, evt legge fram saken til leverandør av motoren.

Lenke til kommentar

Hei!

Etter den søte kløe kommer den sure svie!

Du kan jo kontakte selger, men du stiller ikke så sterkt når du har kjøpt bilen som den står. Dette betyr at du godtar bilen som den står med de feil som følger med.

Sånne biler er beregnet til å settes rett på verksted, teknisk gjennomgang og påfølgende reparasjon. Sånne biler selges til redusert pris. Dette er en stor sjanse å ta for kjøper.

Selger har vært grei med å gi de opplysningene han gav.

Du har sett deg blind på en bil og kjøpt den uten forbehold.

Å kjøre en sånn bil 80 km uten å sjekke årsaken til hvit eksos er ikke bra. Det er heller ikke bra å kjøre en bil 80 km når den er "solgt som den står". Da frakter man den på lastebil til den har vært på verksted. Bilen kan være usikker å kjøre (bremser) og bilen og kan ta skade av å kjøres.

Dette er skoleeksempelet på hvordan man ikke skal kjøpe bil. Til alle dere som leser denne tråden: Lær! Dersom en skal kjøpe en bil som skal fungere fra dag 1 og det neste året: Ta en NAF-Test.

Lenke til kommentar
Du kan jo kontakte selger, men du stiller ikke så sterkt når du har kjøpt bilen som den står. Dette betyr at du godtar bilen som den står med de feil som følger med.

Det er en vanlig misforståelse, og det er dermed ikke uten grunn at man ser mange lurvete biler til salgs "som den står". At man kjøper en vare "som den står" forutsetter at selger har opplyst om alt det vesentlige som er av mangler på forhånd og at kjøper aksepterer dette.

Kjøpsloven er klar på at det fortsatt vil utgjøre en rettsmangel dersom selger har gitt feil opplysninger om varen, den er i vesentlig dårligere stand enn lovet, eller egenskaper omkring dens bruk har blitt feilaktig fremstilt ovenfor kjøper - og dette var opplysninger som ellers ville ha påvirket salget.

Det betyr at man ikke kan selge en bil som den står hvis motoren er defekt uten å opplyse om det, og samtidig slippe unna. Dette vil da være en alvorlig mangel som kan reklameres på.

http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#19

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...