b-real Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Hei. Endret 13. april 2010 av b-real Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Hei. ************: [email protected] | (+47) ************ Afghanistan INTOPS Panserbtl Esk5 Høres spennende ut? Ta kontakt for 1-2 års opphold i afghanistan m BV, 12.7, humanitære, Afghanistan INTOPS Panserbtl Esk5 Ja da var tiden inne for å utvide min millitære karriære en smule. Jeg tjenestegjorde ifra 03-04 mener jeg, detaljer kommer senere. Jeg blir å ringe vernepliktsverket når de åpner 0800 på mandagen og verve meg med avreise til Afghanistan. Vil vel egentlig dra så fort som bare mulig..noen som har hint,råd erfaringer, tinge jeg må ordne på forhånd...osv? Kunne vel tenkt meg noe i distriktet i Mazar-e Sharif med beltevogn, er skytter på 12.7, vil da gjerne ha ordnet en del setfikater, blålapp på buss, minibuss, traktor, gravemaskin, truck, hjullaster osv. Vil gjerne være i noe samme tilsvarende rolle en hadde sist, noen endringer kanskje..vil gjerne ha et _grundig_ sykepleierutdanning, så en har mulighet til å jobbe på sykehus når en slutter i tjeneste eller kan gjøre humanitære oppdrag.. Nårtid er inntak og slikt? Hvor lenge kan en kalkulere å vente? Hvor lenge venter i Norge for å dra inn? Hvordan er lønna? Skattefordeler? Utstyr? Hva bør en personlig ha med seg? IT/Data osv... Utdannelse/kurs: mere kommer... Ta å fjern personalia som navn og telefonnummer, så skal jeg tenke litt her imens og komme med info litt senere. Spennende høres det hvertfall ut! Endret 17. august 2008 av thomsi1607 Lenke til kommentar
datslo Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Ut fra hva du skriver lurer jeg på hvordan stilling du kan ha hatt i forsvaret. Bataljonens teltplugg plugger, 5 meter snøre holder, målkommando? Du virker ikke spessielt oppegående. Man reiser ikke bare til Afghanistan sånn på dagen. Og legge ut personalie? Hjelpe deg noe som kan. BV i Afghanistan? Nei. Nå tror jeg a jeg legger meg. Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Da jeg skulle ut fikk menige (Alle som ikke er befal egentlig) lønnstrinn 21+div tillegg. Vi regna vel oss fram til at det blei 38K utbetalt hver mnd. Når det gjelder når ting skjer hvis det i det heletat skjer er ikke gått å si. Men en "normal" oppsettningsperiode (hvis det finnes) varer i 3 mnd her hjemme i Norge. (Under oppsetting er lønna den samme bortsett fra noen tillegg. Man da da lønnstrinn 21 + et tillegg på 11K pr mnd) Men hvordan akkurat DIN oppsetting blir er ikke godt å si. Noen har 9 mnd oppsetting andre har 3 uker. Men som sagt er vanligvis 3 mnd. Men en ting er sikkert, oppsettinga blir uansett et hoppren uten like alltid mye mas og mye ting fram og tilbake. Når det gjelder utstyr så har jeg 2 tips. Sko og briller. Først sko; De skoene som har vært vanlig å få ut med INTOPS-statsen kan man egentlig bare brenne først som sist, det er kontorsko med sandfarge og disse har null støtte. Kjøp deg et bra par sko som har både støtte og som puster bra. Briller; Snakker da om solbriller. Mitt tips er type polfarer briller. De sitter bra rundt øynene hvilket gjør at du slipper å ha en halvkilo sand i øyna til en hver tid. Dette er veldig kjekkt å ha spesielt med tanke på 12.7 skytter. Alt annet av kit ville jeg ha venta med til jeg var der nede. Er veldig forskjellig fra kontikent til kontigent hva man får og ikke får. Av IT-ting så ville jeg ha dratt med meg en laptop og kamera. Slike ting er egenlig opp til en selv hva man vil ha med. Av ting som man burde ordne på forhond er det ca 1000 ting man burde gjøre. Men alt dette blir man egentlig lossa igjenom de 2 første ukene på oppsetting. Husker ikke halvparten av alle tips og råd jeg fikk. Pass er en fordel å ha. Undersøk forsikringer osv. Og en siste ting som jeg har smertlig erfart selv. Ikke skru opp forvetningene alt for mye. jeg har vært med på 2 oppdrag uten å ha vært ute takket være at forsvaret har en ganske så tynn lommebok til tider. Og hvis det ikke er penger kan det være politikk. Men aller sist. Lykke til Lenke til kommentar
Kian Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Haha, hva er dette her for en tullepost? Hva vil du prøve å oppnå med denne posten? jeg for min del kom nettopp hjem fra Kabul og stortrivdes. Men det holder nok med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå