Tors bror Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Har vært byen rundt for å prøve å teste ut hvordan en LCD-17" med 1280x1024 fungerer i praksis til film og vanlig kontorbruk. Dette fordi jeg vurderer å kjøpe en Hyundai Q17s, den har de ingen plasser, så jeg prøver å finne en noenlunde tilsvarende for å teste ut. Det nærmeste jeg har kommet er en Viewsonic vg700. Det lå ingen spll eller filmklipp på maskin (butikken hadde ikke engang en DVD jeg kunne teste) så det nærmeste jeg kom å sjekke filmvisningsevner var visualisations i Windows Media Player (stønn). Bildet vistes fint selv fra litt skrå vinkler. Bildet virket skarpt og fint til vanlig browsing, men under scrolling ble teksten lyst blafrete og uleselig. Dere skjønner hva jeg mener. Er det sånn på andre nye LCD-skjermer også? Responstiden var hele 35ms, kanskje kan det ha noe med det å gjøre? Jeg har hørt at nye LCD-skjermer skal vise scrolling sånn som vanlige skjermer, men dette var skuffende. Lenke til kommentar
Mac Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 Hvis ikke jeg tar feil er responstiden så lang tid transistorene som styrer pixlene bruker på å gå fra laveste spenning til høysete spenning og ned til laveste spenning igjen. En skjerm jeg nylig kikket på var responstiden 45 ms.. Så jeg skulle tro den du har kikket på er relativt rask (kan noen andre korrigere meg her om jeg tar feil?). - Karl Lenke til kommentar
EspenDL Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 LCD skjermer er regnet som litt tregere enn de gamle klossete skjermene. Du må bare leve med det. Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2003 Nei, den var nok ikke blant de raskeste, det er derfor jeg spør om denne scrolleblafringen kanskje var en egenskap mer ved denne skjermen spesielt enn LCD-skjermer generelt. Den skjermen jeg lurer på å kjøpe har en responstid på 20, det vanlige er rundt 20-25 tror jeg. Gamere vil helst ha 16 eller lavere. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 En skjerm jeg nylig kikket på var responstiden 45 ms.. Så jeg skulle tro den du har kikket på er relativt rask (kan noen andre korrigere meg her om jeg tar feil?). Det er nok ikke helt riktig. I dag bør responstiden være 25 ms eller lavere for at man kan kalle LCD-skjermen rask. Men man skal være oppmerksom på at responstiden ikke er noe nøyaktig mål, og man skal ikke stole blindt på at en skjerm med lavere responstid er bedre. Responstid er vanligvis definert som tiden det tar å skifte fra 90% sort til 90% hvitt (rise time) og tilbake igjen (fall time). Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at det kan ta lengre tid å skifte mellom enkelte andre fargenyanser enn mellom hvitt og sort, typisk gjelder dette enkelte gråtoner. Her er egenskapene forskjellig etter hvilken type LCD-panel som benyttes, slik at en skjerm med lav responstid ikke alltid vil være den beste, selv om produsentene har brukt samme målemetode. En annen ting å tenke på, er at de billigste skjermene med lav responstid (ofte ned til 16 ms) benytter LCD-paneler som har andre ulemper i forhold til dyrere paneler, f.eks. hva angår fargegjengivelse og betraktningsvinkler. Disse skjermene er oftest basert på teknologien TN + film. De beste (og dyreste) LCD-teknologiene er Super-IPS/Dual Domain IPS og MVA/PVA. Det er smart å finne ut hva slags LCD-panel som sitter i den skjermen man ønsker å kjøpe, og hvem som har produsert det. Da vet man hva man kan forvente av bildekvalitet. Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 20. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2003 OK, takk for interessant info. Dette er opplysninger som virker å være godt gjemt. Skulle jeg spurt om noe sånt i en butikk hadde de nok bare sett dumt på meg. Men jeg skal ikke ha noen så dyr skjerm uansett, jeg har hørt at den Hyundaien skulle være bra. Det jeg lurte på var dette med scrolling og om det går greit på den skjermen. Kanskje den Viewsonic jeg så scrollet dårligere fordi den ikke var så rask, tenkte jeg. Store deler av dagen går med til scrolling, og det er jo en fin lakmustest på hvordan skjermen takler bevegelser generelt. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 20. mars 2003 Del Skrevet 20. mars 2003 OK, takk for interessant info. Dette er opplysninger som virker å være godt gjemt. Skulle jeg spurt om noe sånt i en butikk hadde de nok bare sett dumt på meg. Bare hyggelig å kunne hjelpe. :-) Men jeg skal ikke ha noen så dyr skjerm uansett, jeg har hørt at den Hyundaien skulle være bra. Det jeg lurte på var dette med scrolling og om det går greit på den skjermen. Kanskje den Viewsonic jeg så scrollet dårligere fordi den ikke var så rask, tenkte jeg. Store deler av dagen går med til scrolling, og det er jo en fin lakmustest på hvordan skjermen takler bevegelser generelt. Høyst sannsynlig vil scrolling fungere bedre på Hyundai-en, ja. 35 ms er jo ikke blant de raskeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå