Gå til innhold

Kjøpslov / reklamasjon på gullringer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål håper noen kan svare på..

For rett over et år siden kjøpte jeg 2 stk ringer av hvitt gull av Bjørklund gullsmedkjeden..

Jeg reagerte på at det ble "blass" veldig fort, (ca 3 mnd etter kjøp) da jeg jobber som bilmekaniker..

(Frua i butikken sa det ikke skulle være noe problem da jeg kjøpte de..)

Vi leverte ringene inn til gravering og pussing hos en annen gullsmed, da Bjørklund ligger for langt unna til å levere de inn igjen..

Når jeg da fikk de tilbake, er min ring blitt gul, (den var hvit ved innlevering)..

Ekspeditøren i butikken vi leverte de til lurte da på hvor vi hadde kjøpt de, for dette hadde hun bare sett på "billigere" ringer fra utlandet..

Trekt som fa.. reiser vi opp til Bjørklund og legger fram historien der, hvor de skal lage en reklamasjons-sak, og legge på nytt belegg på den..

Derfor mitt spørsmål:

- Når det bare er et lag med hvitt gull på yttersiden av ringen, vil jo denne slites av om kort tid?

Skal jeg da sende ringen min inn 2 ganger i året, med kjøpsloven i hånd, og kreve at den blir reparert?

- Kan jeg kreve evt kjøpet hevet, ettersom det ble reklamert som hvitt gull, men "varen sto ikke i samsvar med forventninger"?

Vi gifter oss den 23 august, så begynner å haste litt også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg reagerte på at det ble "blass" veldig fort, (ca 3 mnd etter kjøp) da jeg jobber som bilmekaniker.. (Frua i butikken sa det ikke skulle være noe problem da jeg kjøpte de..)
Når jeg da fikk de tilbake, er min ring blitt gul, (den var hvit ved innlevering)..

Ekspeditøren i butikken vi leverte de til lurte da på hvor vi hadde kjøpt de, for dette hadde hun bare sett på "billigere" ringer fra utlandet..

Du kan prøve å kreve heving om dette fortsetter, men jeg regner med du har kjøpt det du fikk forespeilet før kjøp, og kjøpt er som regel kjøpt.

Det virker ikke sånn på det han skriver. Han føler seg lurt og jeg tror han er det. At han fikk et billig og tynt overflatebelegg i stedet for ringer med varig farge som butikken sa de solgte. Altså at han ikke fikk den varen han ble lovet og betalte for.

Når det er sagt så er det vanlig at enkelte gull-legeringer må Rhodineres (få et lag med Rhodium på yttersiden via elektrolyse) med jevne mellomrom for å bevare fargen. Dette burde selvsagt vært opplyst om i butikken dersom det var nødvendig på akkurat den gull-legeringen de kjøpte.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke mye om gull, men det må da være en brukbar prisforskjell på ringer med gull tvers igjennom enn ringer med et tynt gullag utenpå ?

Har bare liten tro på at en så stor kjede ikke svindler folk på en sånn måte.

Uansett, det er fortsatt et forbrukerkjøp, og selger har to forsøk på å rette en sånn feil hvis det ikke skal være sånn at man med jevne mellomrom må vedlikeholde produktet, som Simen1 sier.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke mye om gull, men det må da være en brukbar prisforskjell på ringer med gull tvers igjennom enn ringer med et tynt gullag utenpå?

Det er nok gull-legering tvers igjennom både på de med hvit, gul og kobberfarget overflate. Forskjellen er bare hvilke legeringselementer som brukes ytterst vs tvers igjennom.

Praktisk talt ingen gullringer er rent gull. Det er gull-legeringer (blandinger med blant annet sølv, platina, rhodium, kobber osv). Rent gull har dårlig holdbarhet siden det er så mykt at det lett får riper og hakk. Legeringselementene forsterker gullet.

Lenke til kommentar
Du kan prøve å kreve heving om dette fortsetter, men jeg regner med du har kjøpt det du fikk forespeilet før kjøp, og kjøpt er som regel kjøpt.

Ringen min kostet 6000kr, så vet ikke hva du legger i "forespeilet før kjøp"?

Helt standard plain ring uten verken motiv eller noe annet..

Når de da sier "ring i hvitt gull" i butikken, så antok jeg da at det var i hvitt gull..

For prisforskjellen på hvitt og gult gull er faktisk stor...

Som Simen1 sier er de fleste gjenstander med gull legert pga holdbarhet..

Helt greit det, men da burde butikken opplyse om det når jeg spør om holdbarhet med tanke på at jeg jobber som bilmekaniker!

Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg ikke. Men er sikkert mange som vil prøve å selge hvit gull som mer eksklusivt for å tjene mer på det.

Fikk omvisning hos en gullsmed i Italia hvor jeg mener omviseren sa at for dem var det ingen forskjell i pris på å lage hvit eller gult gull. Men kan jo hende at markedet har mer lyst på hvit gull for tiden. Er et par år siden jeg var der.

Lenke til kommentar

svar fra forbrukerrådet:

Takk for henvendelsen

Når de averterer med hvitt gull, skal det være hvitt gull. Meg bekjent skaller/flasser ikke hvitt gull av, det virker det ikke som om det er hvitt gull.Be om å snakke med sjefen og legg frem ditt syn på saken.

Ta også kontakt med en annen gullsmed og spør om hva de mener når det gjelder gult og hvitt gull, om det kan flasse av.

Lenke til kommentar
Du kan jo samtidig spørre dine andre mekanikerkolleger hvordan de opplever holdbarheten på deres ringer? Det burde gi en pekepinne..

de andre har gult gull, noe som da ikke er noe problem..

Er en til som har hvitt, og som er ganske bekymra for sin nå..

Ringen er sendt fra oslo den 19, venter stadig på den her hjemme.. 2 dager til lørdag!

Lenke til kommentar

da har jeg fått de tilbake, iflg butikken skal hvite ringer også bli gule ved slitasje, derfor måtte de rhodineres på nytt av.. dette koster 340kr gangen, og tydeligvis må jeg gjøre det opptil 2 ganger i året.. Blir noen helvetes dyre ringer etterhvert....

Lenke til kommentar
da har jeg fått de tilbake, iflg butikken skal hvite ringer også bli gule ved slitasje, derfor måtte de rhodineres på nytt av.. dette koster 340kr gangen, og tydeligvis må jeg gjøre det opptil 2 ganger i året.. Blir noen helvetes dyre ringer etterhvert....

Fikk du ikke vite dette når du kjøpte ringen?

Lenke til kommentar

Fikk du ikke vite dette når du kjøpte ringen?

Jo, de sa at ble den slitt, måtte den rhodineres, men de nevnte ikke at det ble slitt vekk så fort!

Lenke til kommentar

Da tror jeg selger har sitt på det tørre ettersom at de opplyste om denne "svakheten". Videre er det vanskelig for selger å avgjøre hvor fort den slites ettersom personer som bruker ringen ikke nødvendigvis vil ha samme "slitasjemønster". En mekaniker vil som sagt kunne slite mer på ringen, enn en som jobber som IT-teknikker.

Lenke til kommentar
Da tror jeg selger har sitt på det tørre ettersom at de opplyste om denne "svakheten". Videre er det vanskelig for selger å avgjøre hvor fort den slites ettersom personer som bruker ringen ikke nødvendigvis vil ha samme "slitasjemønster". En mekaniker vil som sagt kunne slite mer på ringen, enn en som jobber som IT-teknikker.

Joda, det er greit at bruksmønsteret er forskjellig fra yrke til yrke.

Vi tenkte ikke på å ta bilder når vi fikk de igjen, desverre, ellers hadde jeg kunnet bevise at ringen var blitt som gult gull, og ikke bare gulskjær som de sier den skal få.

Samtidig som jeg har skjønt er rhodinering kun en form for "klarlakk" til sølv og gull, for å få frem blankheten og glansheten i ringene.. Derfor kan ikke ringen ha vært gul tidligere..

Jeg får se hvordan den er fremover, foreløbig er den strøken :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser at dette er en stund siden, men ville bare nevne at jeg nok tror ringen din er av rent hvitt gull. Det kan du selv sjekke, ved å se etter gullstempelet inni ringen (585). Jobber selv i gullsmed, og har sett problemet du beskriver før ved hvittgulls gifteringer. Det er rett og slett rhodiumen som legges utenpå det hvite gullet som slites vekk over tid, spesielt dersom kunden, som deg, jobber i et yrke der en bruker hendene mye. Rhodiumet brukes rett og slett for å beskytte ringen din mot slitasje fra luften osv.

Jeg er imidlertid overrasket over at du fikk beskjed om at dette er en jobb som må gjøres opp til to ganger i året. Vi pleier som regel å si til kunden at dette er et arbeid som må gjøres omtrent annet hvert år. Dere burde selvfølgelig ha blitt informert om dette når dere kjøpte ringene, og dere burde blitt anbefalt gultgullsringer, som ikke blir så raskt slitte ved håndtverksyrker, eller evt børstet hvittgull. Ble de slitt etter 3 måneders bruk, er det snakk om en dårlig rhodinering, og du kan kreve å få dette gjort på nytt uten kostnad for deg.

Dra til en annen kjede enn Bjørklund for rhodinering i fremtiden. Opplyser de om at ringene må inn til rhodinering to ganger i året, gjør de en dårlig jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...