ole_marius Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 har altså installert finch til de som ikke vet hva det er er det den tekstbaserte versjonen av bidgin som brukes i terminalen her har du et bilde av finch i action men tilbake til problemet, jeg kan verken bruke æ,ø heller å, så hvordan installerer jeg bokstavene? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Får vi se output av 'locale'? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 beklager, men jeg har bra brukt ubuntu i noen få måneder og skjønte ikke helt hva du mente Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 åpne terminalen, skriv locale og trykk enter. Post det som kommer opp her. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 LANG=nb_NO.UTF-8 LC_CTYPE="nb_NO.UTF-8" LC_NUMERIC="nb_NO.UTF-8" LC_TIME="nb_NO.UTF-8" LC_COLLATE="nb_NO.UTF-8" LC_MONETARY="nb_NO.UTF-8" LC_MESSAGES="nb_NO.UTF-8" LC_PAPER="nb_NO.UTF-8" LC_NAME="nb_NO.UTF-8" LC_ADDRESS="nb_NO.UTF-8" LC_TELEPHONE="nb_NO.UTF-8" LC_MEASUREMENT="nb_NO.UTF-8" LC_IDENTIFICATION="nb_NO.UTF-8" LC_ALL= som jeg ser det er alt på norsk Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Støtte for norske tegn har ikke noe med locale å gjøre, men har noe med hvilket tegnsett systemet og/eller Xorg er satt opp til å bruke. Endring av dette er jeg ikke helt sikker på i tekst-mode, men for xorg kan man skifte til norsk tegnsett med kommadoen "setxkbmap no". Takker forøvrig for tipset om finch, jeg trengte noe sånt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 etter die hard 4 og programmet hackeren brukte i linux på begynnelsen av filmen ønsket jeg meg et alla program som det, og finch var det nærmeste jeg kom. skal prøve det du sa og se om jeg får det til, eventuelt om du klarer det så skriv hvordan fremgangsmåte du brukte Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Virket med æøå ut av boksen for meg. Virker æøå for deg i andre programmer i terminalen? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 vet ikke om så mange programmer til terminalen, kan du komme med et forslag Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Vel, du kan jo prøve å bare skrive æøå i terminalen og se om det virker, evt lagre det i en fil med editoren "nano". Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 qøå generelt funker helt, men det virker som om at finch er registrert som engelsk tastatur uten mulighet for qøå Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Rare greier, alt fungerte uten at jeg gjorde noe spesielt her. Bruker ikke Ubuntu, dog, men det burde ikke ha noen verdens ting å si. Hva skjer om du skriver æøå, kopierer teksten, også paster det inn i finch, da? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 da fikk jeg inn bare øæ men ikke å Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå