Gå til innhold

Undereksponere bakgrunn i solnedgang med blitz?

Anbefalte innlegg

Denne sliter jeg litt med å få til. Enten så blir motivet mørkt og bakgrunn mørk eller så blir bakgrunn lys og motivet for lyst.

Settingen er å ta bildet av et par med solnedgangen bak seg samtidig som de blir riktig eksponert. Har hvl-56 blitz som burde gjøre jobben uten reflektor, men jeg får ikke helt til innstillingene. Tips anyone?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, det gjør det helt sikkert men jeg får det ikke til.. :roll:

Bruker du automatikk på blitzen? Og hvilken lysmåling bruker du?

Om man bruker blenderprioritet på Canon settes blitzen til å være utfyllingslys.

Da kan man sette eksponeringskompensasjonen til f.eks. -2/3 og blitzkompensasjon til +1/3, så ordner kameraet resten.

Hvordan det er på Sony vet jeg ikke, men tipper at det er likt.

Lenke til kommentar

Sett kamera i manuell og velg blenderåpningen du ønsker å bruke, sett deretter lukkertiden til rundt anbefalt og ta et bilde av bakgrunnen (uten parret). Juster deretter lukkertiden til ønsket eksponering/effekt av bakgrunnen er oppnådd ved å ta flere bilder og la kamera stå i manuell og ikke juster hverken lukkertid eller blender mer*. Sett deretter på blitsen til TTL og ta et testbilde. Juster eventuelt blitskompensasjonen til ønsket eksponering av parret*. Bare husk at hvis du justerer lukkertiden vil det påvirke bakgrunnen og hvis du justerer blitskompensasjonen, vil det påvirke eksponeringen av parret (*mulig du må finjustere litt mer for å få ønsket resultat). Bruk stativ og ikke for høy ISO.

Lenke til kommentar

Problemet er at blitsen er så svak at den bare rekker noen få meter, og eksponerer du kun etter blitslyset blir det sort lenger borte enn blitsens rekkevidde.

Du må måle lyset på bakgrunnen, sette lukkertiden og blenderen til det som lysmålingen viser, og fyre av blitsen samtidig. Da vil blitsen kompensere med laver styrke enn hvis du gjør det vanlig. Bruker du nattfoto-funksjonene på idiotmodiene så får du samme effekt.

Du kan jo forsøke med 1/30s og største blender, og se om det blir bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...