phax Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Tenkte jeg skulle installere XP igjen på min bærbare maskin, men ser ut til at DVD-drevet mitt har streiket. Noen gode tips til hvordan jeg kan få installert XP nå uten og bruke CD-platen? Prøvde hive installsjons CD'n over på en ekstern harddisk og boote fra USB men skjedde lite. Maskinen startet bare Vista som normalt.. Har en annen maskin med Vista X64 innstallert, hvis det er mulig og kjøre noe nettverksbaserte greier? Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 prøvde du å legge innholdet på cd'en direkte inn på den eksterne enheten slik a boot-filen blir tigjengelig som "X:\boot.ini" (eller om det er autorin.inf husker jeg ikke helt) og uten annet innhold på harddisken. pass på at disken bør helst være skrivebeskyttet. om du legger filene på en mp3-spiller med en hold-knapp kan du kativere denne og disken blir skrivebeskyttet. (ikke iPod eller andre mp3-spillere som ikke visis i min datamaskin ved tilkobling). noen minnepenner har også en slikk skrivebeskyttelses-bryter som fungerer på samme måte. hvis det ikke fungerer, har jeg desverre ingen flere råd Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Filene er kopiert direkte til rota av disken ja, autorun.inf er på plass. Prøvde boote med harddisken på den stasjonære maskinen, men der fikk jeg bare "disk boot failure". Har ikke minnepenn eller mp3 spiller tilgjengelig dessverre. Men kan vel se om jeg får lånt meg en kanskje. Har det noe og si hvilket filformat disken er i? Er ntfs nå, burde kanskje vært fat formatert? Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 egentlig så kan det hende at disken må være cdfs-formatert, i forhold til at det bare skal være mulig å installere via cd. men skal helst være i samme format som disken du skal installere på, som da skal være ntfs. men dersom du ikke har en mulighet for å skrivebeskytte disken eller emulere at det er en cdfs-formattert disk, så er ikke det en mulighet. det du kan, er å skaffe en ekstern cd-spiller som kobles til via usb, og du kan velge i biosen å boote fra external drive, og da skal alt gå som smør koster nok ikke mer enn 300 kroner for en ekstern dvd-brenner, så du har en siden den du hadde fra før av hadde gått føyka. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Regner med jeg får nytt drev på reklamasjon, slik skal vel vare lengre enn et par år uansett. Men var utålmodig og ville fikse dette nå.. Jaja, får smøre meg med litt tålmodighet da. Takker for hjelpa uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå