Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva anbefaler dere mellom malte og umalte panelplater?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren bygger hus. Nå lurer vi på om vi skal ha malte eller umalte panelplater. Hva vil lønne seg? Malte plater er enkelt og fort gjort, men dyrere. Velger vi umalt må vi kjøpe male, og bruke tid på å male. Hvor stor er prisforskjellen? Vil det lønne seg å kjøpe malte?

Er det noe forskjell i kvalitet?

Her er en side jeg fant. http://www.bever.as/ Sånne tenker jeg på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat gjort det dere skal. Jeg anbefaler helt klart ferdigmalt.

Det blir nok litt dyrere, men det er så vanskelig å få det prikkfritt når en skal male selv.

Kjøpte umalte selv og jeg kjøper nok ferdigmalt neste gang :)

Sann prismessig vil det nok lønne seg å kjøpe umalt..Men det går bort veldig mye tid til å male. Må nok ha to-tre strøk. Dessuten er male kjempegøy :p

Jeg mener jeg kjøpte mine på byggmakker for 89 kr pr stk.

Ferdigmalte lå på en 150-160 pr stk.

Dra rundt å sjekk pris på plater, det kan variere ganske mye fra butikk til butikk.

Endret av SteffenMA
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du må regne med å male selv om du kjøper ferdigmalte, det er fort gjort å få skader når du monterer de. Selv har jeg satt opp umalte i flere rom, og malt selv. Med en bred rull går det fort, rullen dekker også i profilene (sikkert avhengig av profilen du har valgt). Fargeutvalget er noe begrenset i de ferdigmalte, og prisen er nesten det doble.

Lenke til kommentar

Heisann

Det at du må male de ferdigmalte også er bare tull. Jeg har brukt ferdigmalte plater fra noe som heter smartpanel i stua og i gangen i huset mitt. Det er not og fjør, så hvis du er litt forsiktig er det ingen problem å montere disse uten skader. De ferdigmalte tåler veldig mye. Du har også ganske mange farger å velge mellom, og det er de mest kjente og populære som er tilgjengelig. Jeg valgte selv V-FAS. Disse og SKYGGE synes jeg var finest.

Har en kompis som bygde hus og kjøpte noen plater som var veldig fine. Strukturen i malingen hans så ut som dem var selvmalt. Mine ser man er malt på fabrikken. Har helt glatt overflate og ingen struktur. Men dette er jo litt smak og behag.

Jeg kjøpte mine av en som heter Ødegaard Kaare AS på Gaupen mellom Moelven og Hamar. Han var den billigste jeg fant i mitt området. Betalte 159 pr plate.

Jeg har også sett smartpanel perle til 139 pr plate ferdig malte også. Men om man velger perleprofilen kan det kanskje bli litt mye perle også..hehe

Lenke til kommentar

Da skal jeg sjekke opp ødegaard Kaare AS. Jeg er i lillehammer, så er ikke så langt unna :) Er ferdigmalte vi heller mot. Jeg synst det er gøy å male, men bruker mye tid jeg kunne brukt på noe annet.

Har tenkt litt på cafe latte fargen, men er ikke helt sikker. Kanskje lyst på noe litt lysere..

En veninne av meg hadde litt problem med at malingen flassa, men er ikke helt sikker på om det er samme plater som vi tenker på.

Lenke til kommentar

begynner malinga å flasser av så er det etteler annet som er galt med platene.

får de bruker 3 strøk på disse platene, så de holder i massevis.

skulle man få riper eller noe lignende så får man kjøpt rep farge til alle platene!

så detter er geniale plater å jobbe med, slå opp å så er du ferdi!!

har solg slie plater i snart 10 år nå, å er sjelden noe trøbbel med platene.

er det først noen som klager så er det som regel at man strammer får hardt rundt platene i hengeren å ødelegger kantene!

så anbefaler disse platene på det sterkeste!

så hva du enn ender opp med , lykke til med videre oppussing.

Lenke til kommentar
Da skal jeg sjekke opp ødegaard Kaare AS. Jeg er i lillehammer, så er ikke så langt unna :) Er ferdigmalte vi heller mot. Jeg synst det er gøy å male, men bruker mye tid jeg kunne brukt på noe annet.

Har tenkt litt på cafe latte fargen, men er ikke helt sikker. Kanskje lyst på noe litt lysere..

En veninne av meg hadde litt problem med at malingen flassa, men er ikke helt sikker på om det er samme plater som vi tenker på.

Hei igjen

Om du bor i lillehammer området er det ikke langt dit nei, det stemmer:) Dem pleier å ha skygge, v-fas og perle profilene på lager. Dem har cafe latte og egghvit og en til jeg ikke husker på lager som regel.

Jeg valgte selv egg-hvit v-fas på mine plater. Veldig fornøyd med det. Står også på sidene til smartpanel at man fint kan male over disse med en annen farge om det blir aktuelt engang i fremtiden.

Jeg snakket med han kompisen min som har slike plater hvor det var litt struktur i malingen, i stede for helt glatt som disse smartpanelene er. Han har noe som heter mjøspanel. Disse får du kjøpt på gausdal landhandleri. De er en del dyrere da. Tror han hadde betalt 230 kroner plata.

Jeg har heller ikke hatt noe problemer med at malingen flasser av. Vi har også hund, og de virker veldig solide disse platene her. Det er jo helt genialt med ferdigmalte. Du sparer utrolig mye tid. Du får resultater etter bare noen få timers jobb.

Det jeg anbefaler deg er å bruke slik krampepistol som skyter ut kraftige stifter i skjøtene på platen. Kan også skyte inn noen i topp og bånn også, hvor du skal ha lister.

Såparer mye tid på dette i forhold til skruer, også er det mindre sjangs for å ødelegge skjøtene.

Marius

Endret av marjusen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...