Gå til innhold

Rettigheter ved bruktkjøp?


Anbefalte innlegg

Saken er den at for 1 mnd siden kjøpte jeg en PC hos Netshop.noFikk ca 1 uke senere tilbud om billig pc kjøp, gjennom jobbben.

Noe jeg takket ja til.

Jeg solgte da den pcen kjøpt hos Netshop i går, har aldri hat problemer med den.I dag ringte den som kjøpte pcen meg opp, og sa han bare hadde hatt probemer med PC'en og at den fryser hele tiden osv...

Han ønsket selvfølgelig og heve kjøpet, noe jeg selvfølgelig ikke ønsker og gjøre, siden jeg allerede har brukt pengene på den andre pcen gjennom jobben...

Dette er vell en garantisak, siden PC'en er så ny som den er?

Har jeg plikt til og heve kjøpet? Eller bør den personen som kjøpte PC'en ordne med garantien osv.?

Men har jo 14 dagers angrerett, men gjelder dette ved kjøpt av en brukt PC, fra "forbruker" (meg) ?

 

 

 

 

1. AVTALENS PARTER

 

 

 

 

 

 

 

Selger:      

 

 

 

Adresse:      

 

 

 

Tlf:      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kjøper:      

 

 

 

Adresse:      

 

 

 

Tlf:      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Kontraktens objekt

 

 

 

 

 

 

 

2.1 Kontrakten gjelder kjøp av:      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Nærmere beskrivelse av kjøpsgjenstanden:      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(type, merke, betegnelse, prod. nr., prod. år, garantitid, serviceavtale o.l.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Kjøpesum og oppgjør

 

 

 

 

 

 

 

3.1 Kjøpesummen for gjenstanden nevnt i pkt 2 er satt til:

 

 

 

 

 

 

 

kr:      

 

 

 

 

 

 

 

3.2 Kjøpesummen forfaller til betaling ved overtakelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Levering

 

 

 

 

 

 

 

4.1 Avtalt leveringsdag er:      

 

 

 

 

 

 

 

4.2 Gjenstanden er levert når:      

 

 

 

 

 

 

 

(i) Gjenstanden er hentet av kjøper.

 

 

 

(ii) Gjenstanden er brakt til avtalt leveringssted av selger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Kjøpsgjenstandens tilstand

 

 

 

 

 

 

 

5.1 Gjenstanden selges i den stand den var ved kjøpers besiktigelse den:      

 

 

 

 

 

 

 

5.2 Kjøper kan kun påberope seg at gjenstanden lider av en mangel dersom:

 

 

 

 

 

 

 

a) tingen ikke svarer til opplysninger som selger har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

 

 

 

 

 

 

 

b) selger ved kjøpet har forsømt å gi opplysninger om vesentlige forhold ved tingen dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøper hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

 

 

 

 

 

 

 

c) tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

 

 

 

 

 

 

5.3 Selger garanterer at det ikke eksisterer salgspant eller andre typer heftelser, herunder utleggsforretninger, på gjenstanden. Videre garanterer selger at gjenstanden vil bli levert fri for pengeheftelser.

 

 

 

 

ER IKKE DET BESTE OM KJØPEREN TAR KONTAKT MED PRODUSENTEN ANG. GARANTI/REPERASJONEN?

 

 

 

HAR KJØPER RETT TIL OG HEVE KJØPET? KJØPSLOVEN FALLER VEL BORT NÅR VI BRUKER EN KONTRAKT, SLIK VI GJORDE?

Endret av Kristian Moe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FRA KJØPSLOVEN:

 

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

 

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

 

 

 

KJØPEREN SÅ JO AT PCEN FUNGERTE OG VAR I TOPP STAND, SÅ HAN HAR VEL DA IKKE RETT TIL OG HEVE KJØPET?

Lenke til kommentar

Siden dette er et privat kjøp faller dette under Kjøpsloven, dermed ikke Forbrukerkjøpsloven. Som stiller noen enklere krav for gjenstanden. Den viktigste faktoren vil være feil eller mangler som "du burde ha vist om" eller mangler ved gjesntanden du ikke har informert kjøper om. Dersom du med hjertet på hånden mener og insisterer på at dette er helt nytt for deg så har dere en "case" men du vil ikke stille med noe direkte ansvar.

 

Hadde du kjøpt en PC i butikk selv som forbruker, ville du nødvendigvis i praksis kunne forventet å få en ny maskin i hånden men du ville ikke i de fleste tilfeller kunne kreve det, selger ville kunne ville prøvd dette inn som reklamasjon.

 

Den samme retten eksisteres ikke i dette tilfellet, men det er viktig å pressisere at den du solgte maskinen overtar rettighetene til sine tidligere salgsledd; altså deg. Dette betyr at han har de samme rettighetene for å få maskinen reparert som garanti/reklamasjon DERSOM slikt grunnlag er tilstede. Om selgeren meiet maskinen i dørkarmen når han kom hjem og dette er grunnlaget for at maskinen ikke virker skikkelig så ville eksempelvis ikke dette nødvendigvis kunne repareres gratis. På en annen side; skyldes saken åpenbart skade på gjenstand etter kjøpstidspunktet.

 

Dette basserer seg på eksempler, og HVA som selges har selvfølgelig også sitt å si, verdi på gjenstand etc. Enkelte produkter kan ha egne særbemerkelser, slik som bilkjøp eller huskjøp. Men det skal også legges til grunn særskilte avtaler som eks foreligger i en kjøpskontrakt etc.

 

Og nei, med mindre dere har avtalt skriftlig at det ER angrerett så er det ikke juridisk noe angrerett i denne saken, så det foreligger ikke noe direkte krav FRA DIN SIDE som tilsier at han skal ha slik rett.

Endret av Macromatix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...