- Slaktarn - Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Hei! Jeg er relativt ny på fotografering med Dig. SPL og lurer på om noen kan hjelpe meg litt.. ? Jeg har et Nikon D40, og vil ta et bilde (bruker stativ) over en periode på f.eks 30 sekunder. Altså, alt som er i bevegelse f.eks et tog skal være i begevelse i bildet, men det som står stille skal da være stille på bildet. Hvilke instillinger må jeg se på om jeg skal få til dette ? Har prøvd litt forskjellig, både høye og lave f-tall, men finner ikke ut hvordan jeg gjør dette. Ser fram til et positivt svar ;-) Mvh, Anders. www.photoblog.com/xanderz Endret 16. august 2008 av XanderZ Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Lang lukkertid betyr at du må kjøre med liten blenderåpning (stort tall) og lav ISO. Dette kombinert med å ta bilde når det ikke er så lyst kan gi de resultater du ønsker deg. Er det for lyst må du begrense det lyset som kommer inn med et ND-filter i tillegg. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 ja, skal prøve om kvelden i stedet for dagtid, som jeg har prøvd fram til nå, eneste jeg fikk var ett kritthvitt bilde, hehe. takker for raskt svar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 ...eneste jeg fikk var ett kritthvitt bilde... Tyder på overeksponert (for mye lys inn på brikken). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Kritthvitt bilde tyder på at du: - Har brukt for høy ISO. Prøv ISO Lo eller ISO 100 eller 200. - Har brukt for stor blenderåpning (lite tall). Prøv f.eks f/16. - Har for mye lys der du tar bilde. Prøv senere på kvelden. - Har for lang lukkertid. Prøv med kortere. For å kunne justere på ISO må du bruke noe annet enn Auto-modus (hjulet på toppen). Bruk f.eks S-modus eller M-modus. I M-modus må du stille alt manuelt. I S-modus stiller du bare lukkertida til f.eks 30 sekunder så prøver kameraet så godt det kan å justere alle de andre parameterne sånn at det blir best mulig med 30 sekunders lukkertid. Hvis det ikke hjelper med f/16 eller f/22 kombinert med ISO 100/Lo/200 så er det rett og slett for lyst til å ta sånne bilder. Prøv da med kortere lukkertid. F.eks 10 sekunder, 2 sekunder eller ennå kortere. Ande muligheter er å vente på mørkere lysforhold eller gi kameraet en "solbrille", et såkalt ND-filter. PS. Med hele 30 sekunder vil et tog flytte seg så mye at det ikke er til å kjenne igjen på bildet. Enten ser man bare lange striper med lys etter lyktene eller så ser man bare så vidt en skygge av toget. Jeg ville prøvd med 1/25 sekund for å få det til å synes godt at toget er i bevegelse. Med en fart på 90 km/t beveger toget seg 1 meter i løpet av den lukkertida. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 DET var et bedre svar ;-) Hjertlig takk! Skal prøve i kveld -Anders- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå