Gå til innhold

Ta bilde "over lengre tid"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er relativt ny på fotografering med Dig. SPL

og lurer på om noen kan hjelpe meg litt.. ?

Jeg har et Nikon D40, og vil ta et bilde (bruker stativ) over en periode på f.eks 30 sekunder. Altså, alt som er i bevegelse f.eks et tog skal være i begevelse i bildet, men det som står stille skal da være stille på bildet.

Hvilke instillinger må jeg se på om jeg skal få til dette ?

Har prøvd litt forskjellig, både høye og lave f-tall, men finner ikke ut hvordan jeg gjør dette.

Ser fram til et positivt svar ;-)

Mvh, Anders.

www.photoblog.com/xanderz

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lang lukkertid betyr at du må kjøre med liten blenderåpning (stort tall) og lav ISO. Dette kombinert med å ta bilde når det ikke er så lyst kan gi de resultater du ønsker deg. Er det for lyst må du begrense det lyset som kommer inn med et ND-filter i tillegg.

Lenke til kommentar

Kritthvitt bilde tyder på at du:

- Har brukt for høy ISO. Prøv ISO Lo eller ISO 100 eller 200.

- Har brukt for stor blenderåpning (lite tall). Prøv f.eks f/16.

- Har for mye lys der du tar bilde. Prøv senere på kvelden.

- Har for lang lukkertid. Prøv med kortere.

For å kunne justere på ISO må du bruke noe annet enn Auto-modus (hjulet på toppen). Bruk f.eks S-modus eller M-modus. I M-modus må du stille alt manuelt. I S-modus stiller du bare lukkertida til f.eks 30 sekunder så prøver kameraet så godt det kan å justere alle de andre parameterne sånn at det blir best mulig med 30 sekunders lukkertid.

Hvis det ikke hjelper med f/16 eller f/22 kombinert med ISO 100/Lo/200 så er det rett og slett for lyst til å ta sånne bilder. Prøv da med kortere lukkertid. F.eks 10 sekunder, 2 sekunder eller ennå kortere. Ande muligheter er å vente på mørkere lysforhold eller gi kameraet en "solbrille", et såkalt ND-filter.

PS. Med hele 30 sekunder vil et tog flytte seg så mye at det ikke er til å kjenne igjen på bildet. Enten ser man bare lange striper med lys etter lyktene eller så ser man bare så vidt en skygge av toget. Jeg ville prøvd med 1/25 sekund for å få det til å synes godt at toget er i bevegelse. Med en fart på 90 km/t beveger toget seg 1 meter i løpet av den lukkertida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...