Gå til innhold

Hjelp til bygging av gaming PC til 20 000 kr +

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg en ny spille-PC, men er ikke sikker på alle komponentene enda :p

Håper derfor dere har noen synspunkter på dette oppsettet jeg har linket her:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=80021

Jeg skal også kjøpe denne skjermen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347597

Hva vil dere anbefale av ATI eller Nvidia? HD 4870 X2 eller GTX 280?

Og er DDR3 minne verdt pengene?

PC'n håper jeg kan bli mest mulig støyfri, derav kabinettet jeg har valgt med relativt store vifter. Hvordan vet jeg om det er nok strømutganger til alle viftene i kabinettet?

Har noen tips om en god og stille prosessorvifte som er bedre enn den som ligger på handlevogna mi? Har tenkt å overklokke prosessoren.

Som dere sikkert skjønner så skal PC'n brukes til ganske tunge spill.

ElGrande :)

Endret av ElGrande
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Skal du overklokke så er thermalright ultra extreme 120 veien og gå med 2 1700 rpm vifter så er du på god vei med luftkjøling.

Thermalright ultra extreme 120

Anbefaler deg en Benq G2400W har HDMI, DVI, VGA og er billigere å kjempebra til spilling, film og musikk til en mye bedre pris.

Benq G2400W test

Benq G2400W

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Hey, Tror du burde spandere på deg en 10000 rpm hdd, jeg har en Western Digital VelociRaptor 300 GB HDD og GTX 280 og en overklokket Q9450 til 3.2 GHz (tror jeg har den på 3.0 GHz nå)

med dette fåt jeg 5.9 i score i vista og hvis du ikke kjøper en raskere harddisk vil du få en flaskehals.

Lenke til kommentar

Skal du overklokke så er thermalright ultra extreme 120 veien og gå med 2 1700 rpm vifter så er du på god vei med luftkjøling.

Thermalright ultra extreme 120

Takk for svar! :)

Angående Thermalright's vifte, får jeg plass til den i dette kabinettet?

Og hvor mye støy lager den?

Antec Twelve Hundred

Endret av ElGrande
Lenke til kommentar
Hey, Tror du burde spandere på deg en 10000 rpm hdd, jeg har en Western Digital VelociRaptor 300 GB HDD og GTX 280 og en overklokket Q9450 til 3.2 GHz (tror jeg har den på 3.0 GHz nå)

med dette fåt jeg 5.9 i score i vista og hvis du ikke kjøper en raskere harddisk vil du få en flaskehals.

Hvis jeg bruker en tregere harddisk med 7200 rpm, vil det bli en flaskehals for spilling generelt eller vil det kun bli tregere når jeg starter Vista og andre programmer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kun når du starter windows, og det er ikke alltid disse raptor diskene er raskere heller, for cd-ene inni må spinne flere ganger rundt for og lese informasjonen som du trenger.

Jeg bruker selv 7200 320 gb harddisker og merker ingen problemer med spillingen, ser ingen grunn til og bruke mange tusen på en harddisk når en helt vanlig harddisk fungerer perfekt til vanlig bruk.

Kan hende det tar 10 sec lenger og starte windows men herregud det er ikke verdt de pengene som det koster for en raptor disk føler jeg ivertfall.

Kanskje noen syns det er viktig under spilling men vanlige harddisker skal yte bra nok de.

Det skal være nok plass i kabinettet til den kjølern 4-5 cm igjen faktisk til du treffer side døren.

Viftene bråker så mye som du ønsker selv, har du dem på lav hastighet lite lyd, høy hastighet mer lyd. Og det er også avhengig av viftene du bruker for noen vifter gir lite lyd mens andre ikke gjør det.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar, Donnie Master! :p

Da dropper jeg Velociraptor'n, og kanskje jeg kjøper den senere hvis den blir billigere.

Jeg har flere spørsmål til deg :p

Synes du Thermalright-vifta bråker for mye eller er den stille nok til at man ikke legger merke til det? Er det med vifter eller må jeg kjøpe dem separat? Hadde det ikke vært bedre med ei vifte som bruker kopper istedet for aluminium?

Hvilken harddisk kan du anbefale? Tenkte å kjøpe en på 1 TB til å begynne med.

Har hørt mye bra om Western Digital sine harddisker...

Siden du er en overklokker hvis jeg forsto det rett, hvilket hovedkort kan du anbefale som har Crossfire støtte, overklokk-vennlig og som er stabilt?

Mvh. El Grande :)

PS: Bare si ifra hvis det blir for mye lol :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Thermalright kommer uten vifter så du skal ha muligheten til og velge den viften som passer deg best. Jeg har 2 vifter på 1700 rpm på cpu kjølern min.

Jeg syns ikke de bråker mye for hastigheten går kun opp når jeg spiller og da hører jeg jo uansett på spill musikken at da bryr jeg meg liksom ikke vis du skjønner.

Hovedkort ville jeg gått for et X38 fra Foxconn, har selv et P35 hovedkort fra dem men det har samme kjøleløsningen og den er utrolig bra, holder delene veldig kaldt.

X38 har som sakt full crossfire støtte med 2x16 i båndbredden noe som er veldig greit vis du skal ha 2 kraftige skjermkort i crossfire mode.

Med dette kortet har du bra lyd så du slipper ekstra lydkort noe som sparer deg en del penger, du har både DDR2 og DDR3 ram som gjør at du kan oppgradere når DDR3 ram prisene synker til et respektabelt nivå sånn som DDR2 rammen er nå.

Vil anbefale deg 4gb med ram med vista 64bit home premium så du får utnyttet all rammen og får en mer stabil pc.

FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3

1Tb disker er jo ganske mye plass men prisene er litt stive.

Du får jo 2x500gb billigere enn 1tb disk men selvsagt er jo det greiere og ha 1 stor disk selvsagt på en måte.

Western digital skal jo være bra harddisker så det er jo et fint valg dette.

Western Digital 500GB

Denne samsung disken skal vist være ganske bra med 32mb cache kan jo det hjelpe litt når disken er så stor.

Samsung 1 TB F1

Western Digital Caviar GP 1TB

Du kan få prisene sikkert lavere vis du går i prisguiden og søker på navnene der.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville gått for 4870x2 skjermkortet når prisen synker litt, for skal nok tro at prisen på det kortet vil droppe i pris ganske fort snart.

Angående strømforsyning ville jeg nok tatt en Mist 650w eller 1000watt vis du skal ha crossfire med 4870x2 og masse harddsker og dvd brennere i pc-en.

Mist har molex kabler som betyr at du kan velge hvilke ledninger du vil bruke så du får et penere og ryddigere kabinett.

Noe som er kjempe greit vis liker og ha det ryddig i pc-en din.

Mist 1000watt

Mist 650watt

Jeg har selv rambrikker fra OCZ DDR2 6400 800mhz og er veldig fornøyd med disse fikk overklokket dem fort til over 1000mhz stabilt.

Så vil nok anbefale OCZ rambrikker på grunn av dette pluss de har en garanti at vis du overgår den vanlige volt styrken så har du fortsatt garanti på rambrikkene dine.

Her har du et sett med 4 gb

OCZ DDR3 4 GB Platinum

OCZ DDR3 2048MB Platinum

jeg ville gått for 4gb og vista 64 bit home premium.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Takk for tips, Donnie! :)

Har vurdert Mist sine strømforsyninger, særlig 1000W-versjonen. Virker som et godt kjøp.

Jeg har imidlertid lagt ved Be Quiet's 1000 W strømforsyning i handlevogna. Den er ganske bra og har masse utstyr, men er ganske dyr. Tenker at det får bli en investering for framtida. Vet ikke om dere har noe synspunkter på det valget. :p

Jeg har tenkt mye på ATI's HD Radeon 4870 X2 kort, men ser ikke bare fordeler med det.

Kortet yter best på markedet, men har unge drivere og ikke alle spill klarer å utnytte begge kjernene i kortet. Crysis er et av de spillene... :p Noen som vet om ATI snart skal optimere driverne sine for multi-GPU/Crossfire?

I tillegg krever det mye strøm. Så jeg er ikke helt overbevist om at det er det beste valget.

Hvis ikke kjøper jeg heller Nvidias GTX 280 kort, men da får jeg mindre for pengene... :hmm:

Grubler meg ihjel på dette PC-kjøpet... fordeler med ditt, ulemper med datt... har ikke så mye erfaring. Vil ikke sløse med pengene heller :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville gått for mist, den utrolig lydløs. Min gir ikke fra seg lyd i det heletatt det som gir lyd i min pc er skjermkortet sine 2 vifter.

1000watt kommer jo med en hel haug av kabler så du får alt du trenger og det er også mulig og kjøpe flere kabler vis du trenger det også.

Ingenting som blir sluppet har drivere som er optimalisert det tar dem kanskje 1 måned eller litt mer og lage drivere som fungerer kjempe bra, men det blir jo sluppet konstant nye drivere fra ATI 1 gang i måneden kommer det noen nye drivere.

Du burde også kjøpe en annen pc skjerm, BenQ G4200W til 2600 er mer enn nok for deg.

BenQ G2400Q

Og bruke 20 tusen på en pc er jo sløsing hehe, du får jo masse pc mye billigere.

Er jo ikke det beste valget med tanke på at det kommer nye ting konstant på markedet.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Takk for svar, Donnie!

Har et spørsmål angående Thermalright 120 Ultra Extreme.

Hvor monterer du de 2 viftene som du bruker på selve blokka? Mot baksida av kabinettet?

Et bilde hadde vært snedig, men bare hvis du orker å ta deg bryet :p

Mvh. ElGrande :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

De festes inntil kjølern, det er 2 spor på hver side av kjølern som er lagd for at kjølern skal sitte inni.

Det følger også med 2 metall "bøyler" som du skal feste viften med men jeg brukte bare 1 på hver og det fungerte kjempe greit uten noe problemer.

Så det er ikke noe problem og feste 2 120mm vifter på den.

Jeg prøve og ta et bilde hvordan det ser ut hos meg men det vakke så lett og vise.

Mvh donnieakalefty

post-150227-1219336112_thumb.jpg

post-150227-1219336140_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja jeg bruker et ganske spessielt kabinnet det er ikke et lukket kabinett men helt åpent.

Kan legge med et bilde av hvordan det ser ut.

Den ene viften blåser rettpå kjølern og vifte nr 2 blåser luften vekk fra kjølern. Så all varm luft forsvinner så fort som mulig.

På grunn av kabinettet så holder jeg kanskje 5-6 grader over rom tempratur til vanlig.

Mvh donnieakalefty

post-150227-1219384174_thumb.jpg

post-150227-1219384926_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nice oppsett!

Så hvis jeg installerer Thermalright-blokka i et vanlig kabinett, så vil lufta naturlig nok blåse mot baksida, altså der de bakre viftene er som blåser varm luft ut av kabinettet?

Lurer fortsatt om jeg kommer til å få plass. I tillegg må jeg finne strøm til 8 forskjellige vifter hvis jeg skal ha 2 vifter på blokka slik som du har, Donnie (Antec Twelve Hundred har 6 vifter pre-installert) Har vel angrerett hvis det ikke går?

ElGrande :)

Endret av ElGrande
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du har 14 dagers angrerett på det ja.

Anbefaler deg dette om du er redd for plassen ikke ta av beskyttelses plassen og ikke ødelegg esker eller noen sånne ting og test monter og skru fast viften og alt sånn og lukke igjen kabinett døren og se om det passer.

Vis alt går nedi og passer fint så tar du av beskyttelses plasten på kjølern og tar på kjølepasta og alt sånn.

Du har jo fortsatt angreretten selvom du tar av plasten men det er litt greiere og bare la den værepåh så går saken kanskje raskere igjennom om du måtte sende den igjen vis skjønner.

8 vifter er en del da.

her har du en link til mitt kabinett hvor jeg kjøpte det, kosta bare 600,

Plass til 3 harddisker og 2 dvd brennere.

var også utrolig lett og bygge tok kanskje 20-30 min så var hele pc-en ferdig med kjølepasta og det hele.

Kabinettet mitt

Tok meg vel 2 timer fra jeg startet til jeg surfet med pc-en brukte tid på innstalere alle driverne hehe, hadde glemt og skaffe de før jeg startet byggingen hehe.

Edit: jeg har bare 3 vifter i mitt kabinett og 2 av de er jo på cpu kjølern så du slipper den støyene fra så mange vifter da, vifte nr 3 kjøler ned north bridgen min fulgte med hovedkortet så hvorfor ikke bare sette den på.

Mvh donnieakalefty

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...