Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg av helt uten videre :(


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nylig PC på Komplett, og hentet den i dag.

 

Den har følgende oppsett:

 

550W Corsair PSU

Intel 8400 Dual Core 3 ghz CPU

4 GB DDR2 Corsair RAM

2x 500 gb SATA HDD

GeForce 9800GTX 720M skjermkort

 

Installerte så Windows XP SP2, alle drivere og programmer og denslags, samt World of Warcraft og noen andre spill.

 

Men når jeg spiller WoW slår PC'en seg bare av. Helt uten varsel. Bare "poff" slår seg av, og så når jeg trykker på på-knappen så starter den helt fint. Ingen feilmeldinger eller noe. Så holder den seg frem til jeg starter WoW igjen. Da kan det gå alt i fra 10 sekunder til 30 minutter, men så slår den seg av på samme måte.

 

Denne PC'en er som sagt helt ny, jeg har ikke rørt noe av hardwaren.

 

Sjekket andre tråder, men det var ikke helt like tilfeller.

 

 

Edit:

Har prøvd med CS:Source også, samme problemet der også :(

 

HJELP! :(

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er altså ikke du som har satt den sammen?

 

Det er jo noe som ikke fungerer i det du starter "tyngre" oppgaver virker det som.

Har du sjekket alle temperaturer? Får skjermkortet ditt den strømmen den trenger?

 

Nei, den ble levert ferdigbygget, jeg har bare installert OS og software på den.

 

Skjermkortet har jeg ikke fått sjekket, da jeg ikke vet hvordan, men CPU har ikke vært over 50 grader i noen av tilfellene (ligger på 45-48 grader). Vil tro at skjermkortet får strømmen den trenger, har kikket inn og ser at begge kablene er plugget rett i.

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar

vil tippe at det er snakk om tempratur her, sjekk i bios om den er satt opp til å sku seg av vis det blir for varmt. Eventuelt et program som du har instalert som kjører shutdown for å hindre skade på komponenter. Vis dette er saken må du overvåke temp og kjøre igang en eller flere tyngere oppgaver. Så kan du finne ut om du kan øke verdien før en eventuelt shutdown uten fare for systemet ditt. :roll:

Lenke til kommentar
vil tippe at det er snakk om tempratur her, sjekk i bios om den er satt opp til å sku seg av vis det blir for varmt. Eventuelt et program som du har instalert som kjører shutdown for å hindre skade på komponenter. Vis dette er saken må du overvåke temp og kjøre igang en eller flere tyngere oppgaver. Så kan du finne ut om du kan øke verdien før en eventuelt shutdown uten fare for systemet ditt. :roll:

 

Har sjekket med det viftestyringsprogrammet som fulgte med hovedkortet. Den viser at CPU ligger på rett under 50 grader (45-48) når jeg drar i gang WoW, CoD4 og CS:Source. Vet ikke hvordan jeg kan få sjekket skjermkortet.

 

Edit:

Hvor/hvordan kan jeg sjekke/stille denne temperaturen i BIOS? Og hva bør denne stå på?

 

Jeg har OEM vifte på CPU, ingen ekstra kjøling på skjermkort, men en ekstra vifte på hovedkortet som fulgte med pakken.

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar

Har nå sjekket litt mer. Prøvde i World of Warcraft, med oppløsning på 1680x1050, og all grafikk på max. Klarte det helt fint de 10 minuttene jeg hadde det på, her er verdiene som kom fram: post-69073-1219157289_thumb.jpg

 

Prøvde deretter med CS:Source, og da crashet den. Det jeg merket, var at den crashet AKKURAT når jeg kommer inn i map'en (rett etter den har lastet serveren), da minnebruken er på max. Jeg har også sett at den crasher raskere i WoW når jeg er på folketunge steder, eller når jeg kjører addons. Når jeg var ute i "ødelandet" med ingen addons, varte det i 40 minutter uten crash.

 

Så kan dette være en RAM-brikke som er død? Skal prøve nå, og komme tilbake til dere :)

 

Edit:

Prøvde begge RAM-brikkene, og ingenting hjalp. Og våre gode venner i Komplett.no stengte jo selvfølgelig sin telefonsupport 10 minutter før tiden, så der var det ingen hjelp å få.

 

Noen ideer?

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar
Har identisk pc med akkurat samme problem.. Funnet ut noe mer?

 

Tempraturene er helt fine hos meg..

 

Nei, har ikke fått svar hos Komplett, så denne tråden er det eneste håpet for meg nå, foruten å bruke hundrevis av kroner på sende en splitter ny pc inn tilbake til reparasjon <.<

Lenke til kommentar

Har dere de nyeste driverne? Temp og vifter er helt normale så tempratur er ikke grunnen.

 

Sjekk også om rammen er i orden. Jeg har fåt en ferdigbygd pc fra komplett med feil på skjermkort, strømforsyning og ram på samme maskin. Måtte levere inn strømforsyningen to ganger før de innså at jeg skulle få annet merke+annen modell.

 

Før vi tester ram vil jeg at du ser etter i hendelsesloggen. Kontrollpanel->administrative verktøy->hendelsesliste.

 

Sjekk listen for "system" og se etter gule/rød symboler. Disse er interresante for meg. Noe info om hvorfor maskinen slår seg av der kanskje?

Lenke til kommentar
Har dere de nyeste driverne? Temp og vifter er helt normale så tempratur er ikke grunnen.

 

Har driverene som var på medfl. cd-plater.

 

Sjekk listen for "system" og se etter gule/rød symboler. Disse er interresante for meg. Noe info om hvorfor maskinen slår seg av der kanskje?

 

Ingen røde symboler i "system" listen, men en hel del av denne:

post-69073-1219163751_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Masse røde og gule feil!

 

Feil 19.08.2008 18:35:04 DistributedCOM 10016 Ingen

 

Innstillingene for maskinstandard-tillatelse gir ikke Lokal Aktivering-tillatelse for COM Server-programmer med CLSID

{BC866CF2-5486-41F7-B46B-9AA49CF3EBB1}

 

Denne er det mange av!

 

De gule er mer TCP/IP feil.. Sikkert pga punkbuster ellerno..

Lenke til kommentar

Da er det tydelig at det sansynligvis er hardware som svikter. Prøv med memtest. Direktelink. Pakk ut filen og brenn den ut med et brenneprogram og start maskinen med cd/dvd en i maskinen. Da skal memtest starte og automatisk teste ram. Merk at dette tar flere timer så gjør det du skal på maskinen før du begynner. Etter at den har fullført testen 3 ganger++ ta bilde av resultatet eller vurder selv om det er funnet feil på ram.

Lenke til kommentar
Da er det tydelig at det sansynligvis er hardware som svikter. Prøv med memtest. Direktelink. Pakk ut filen og brenn den ut med et brenneprogram og start maskinen med cd/dvd en i maskinen. Da skal memtest starte og automatisk teste ram. Merk at dette tar flere timer så gjør det du skal på maskinen før du begynner. Etter at den har fullført testen 3 ganger++ ta bilde av resultatet eller vurder selv om det er funnet feil på ram.

 

Etter to "pass" viste programmet ingen errors. Glemte å ta bilde :p

 

Så det er da ikke RAM-brikkene som er problemet :/

 

 

Edit:

Skal snakke med Komplett i morgen om jeg ikke finner ut av det da, og evt. få ordne med innsending om jeg ikke finner problemet i løpet av uka :)

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...