Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bluescreens helt random med klokka system

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter på et system bestående av Gigabyte X48-DQ6, E8400, Crucial BallistiX 800mhz Ram og En Corsair HX-1000watt PSU.

Problemet er det at når jeg klokker prosessoren til 3.6 Ghz setter jeg FSB på 400 og 9 i multiplier på CPU, stiller 1.25v på prosessoren og den viser 1.23 under max load.

Jeg kjører prime i over 4 timer og det er ikke noe problem, bruker pcen samtidig med det og.

Men plutselig kan den finne på å henge seg eller få bluescreen plutselig. trenger ikke være under load eller no, det er bare helt random.

Aner ikke hva det er men har en liten mistanke om at rammen har en finger med i spillet der.

Det virker som om den ikke er helt stabil. Jeg setter rammen på 2.11 volt og AUTO på timings, og FSB/RAM på 1/1 da er den på 800 mhz effektivt det burdte den klare.

Feilmeldingen i blue screenen sier IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL eller DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Håper noen vet hva det kan være (og håper ikke det er et problem at det ble mye og lese:P)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett dette før, men nå kjenner jeg ikke hovedkortet ditt.. Men noen kjenner det sikkert, og de kan sikkert fortelle deg om en del innstillinger som ikke bør stå på auto.

På mitt er de kalt CPU Spread Spectrum & PCIE Spread Spectrum. Dette er en funksjon som, kort forklart, "kutter" toppen på spenningskurver og reduserer EMI (Electromagnetic Interference).

Under overklokking vil disse "nedskjæringene" - om du vil - være kritiske, da de vil gi større utslag enn de er "ment for".. masse hermetegn her, men jeg legger med en kjapp quote fra min ene innstilling;

Spread Spectrum

Options : Enabled, Disabled, 0.25%, 0.5%, Smart Clock

When the motherboard's clock generator pulses, the extreme values (spikes) of the pulses creates EMI (Electromagnetic Interference). The Spead Spectrum function reduces the EMI generated by modulating the pulses so that the spikes of the pulses are reduced to flatter curves. It does so by varying the frequency so that it doesn't use any particular frequency for more than a moment. This reduces interference problems with other electronics in the area.

However, while enabling Spread Spectrum decreases EMI, system stability and performance may be slightly compromised. This may be especially true with timing-critical devices like clock-sensitive SCSI devices.

Some BIOSes offer a Smart Clock option. Instead of modulating the frequency of the pulses over time, Smart Clock turns off the AGP, PCI and SDRAM clock signals when not in use. Thus, EMI can be reduced without compromising system stability. As a bonus, using Smart Clock can also help reduce power consumption.

If you do not have any EMI problem, leave the setting at Disabled for optimal system stability and performance. But if you are plagued by EMI, use the Smart Clock setting if possible and settle for Enabled or one of the two other values if Smart Clock is not available. The percentage values denote the amount of jitter (variation) that the BIOS performs on the clock frequency. So, a lower value (0.25%) is comparatively better for system stability while a higher value (0.5%) is better for EMI reduction.

Remember to disable Spread Spectrum if you are overclocking because even a 0.25% jitter can introduce a temporary boost in clockspeed of 25MHz (with a 1GHz CPU) which may just cause your overclocked processor to lock up. Or at least use the Smart Clock setting as that doesn't involve any modulation of the frequency.

RAM'en din har hverfall inget problem med 800MHz - den trives sikkert opp mot 900-950 også. Tidene kan du godt sette på manual, selv om du ikke endrer de..

Er du usikker på om det likevel kan være RAM'en, kan du laste ned Memtest86+ v.2.01. Lagre den som et boot CD og testen starter automatisk (når du booter fra CD/DVD). La den gå en tre-fire sykluser isåfall.

Endret av runniz
Lenke til kommentar

talkk for gjennommført bra svar:) skal sjekke om spread spekter er på. Når du sier det så kan jeg huske at jeg måtte deaktivere det av en eller annen grunn på mitt gamle hovedkort. Men det har ikke noe fysisk å si for hovedkortet eller noe annet om jeg skrur av dette vel?

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Nei, de er tom. anbefalt disabled ved overklokking så:) skal godt gjøres å ødelegge et hovedkort med de innstillingene som fins.

Har tom. tegnet på mitt med en blyant, så det skal nok gå bra, hehe.

Haha, en ørliten voltmod gjør ingenting:P hakke bruk for det ennå jeg da:P

Lenke til kommentar

Fant ingenting som heter spread specter i bois nå:( lette igjennom mye rart. Er det noen som har Gigabyte X48 her eller et ed en lik bios som vet hvor jeg finner det? Og en ting til, er rundt 30- 35 (anslått) grader greitt å ha på rammen?

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Fant ingenting som heter spread specter i bois nå:( lette igjennom mye rart. Er det noen som har Gigabyte X48 her eller et ed en lik bios som vet hvor jeg finner det? Og en ting til, er rundt 30- 35 (anslått) grader greitt å ha på rammen?

Kan det stemme at du må trykke Ctrl + F1 under boot for å få tilgang til alle bios options?

Men; et googlesøk på bios-meldingen din, tilsier at det kan være et problem mellom hovedkortet og minnet, et vanlig et med Gigabyte visstnok.

Eller; Står det noe i feilmeldingen om det gjelder en spesifikk driver etc.? Hvis det gjør det, kan du prøve å oppdatere den driveren.

Ellers kan du prøve å:

* Kjøre MemTest86+

La den kjøre et par timer - en 3-4 sykluser.

* Sette minne-tidene på manuell også

* Se om det er en evt. bios-oppdatering som kan hjelpe

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...