tigerdyr Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg ble tipset om at hvis man skal følge tollreglerne når man reiser på ferie, skal man utfylde diverse skjemaer osv.. for alt av en viss verdi. For ting med en verdi under 5.000,-, kan man utfylle et skjema og ta alt med til et tollkontor for å få dem til å verifisere at utstyret du har svarer til det du har skrevet ned og du trenger bare ha dette skjemaet med om du lir stoppet. For ting med verdi over 5.000,-, skal man igjennem en lang og tung utførelsesprocess (og innførelsesprocess) ved hver reise. Er det mulig?!? Der må være andre enn meg som reiser på ferie med utstyr for betydelig mere enn det (selv de fleste laptops koster jo mer enn det). Selv har jeg med kamera-utstyr med en ny-pris i Norge på ca. 45.000,-, og selvom jeg aldri er blitt stoppet liker jeg ikke å løpe unødig risiko. De om dere som reiser med utstyr i samme prisklasse, hva gjør dere ang. toll? Lenke til kommentar
oddne Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er absolutt å anbefale å ha med seg de rette papirer når man er på reise, hvis ikke kan tollen ta beslag i utstyret ditt inntil du kan bekrefte at det er kjøpt i Norge eller tollet inn tidligere. Selvsagt er sjansen lite for å bli tatt, men det er ikke verd risikoen. Les mer på http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO /O Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Det er absolutt å anbefale å ha med seg de rette papirer når man er på reise, hvis ikke kan tollen ta beslag i utstyret ditt inntil du kan bekrefte at det er kjøpt i Norge eller tollet inn tidligere. Selvsagt er sjansen lite for å bli tatt, men det er ikke verd risikoen. Les mer på http://toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?...;epslanguage=NO Såvidt jeg kan se, kan ovenstående skjema/dokumentasjon kun brukes for ting med en verdi mindre enn 5.000 kr, så da er det jo ubrukelig for fotoentusiaster - og igrunn også folk flest da du knapt kan kjøpe en laptop for under 5.000 kr og selv mobiltlf fort kan komme opp i den pris. Jeg har ikke kunne finne info om hvordan verdien fastslås, nypris, antatt bruktpris, fast avskrivningsprosent eller hva... Nogen som vet? Jeg går nesten ut fra at jeg ikke klarer å overbevise tolleren om at 5D'ern eller 70-200 linsen er verd under 5.000 kr - eller? Lenke til kommentar
oddne Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Såvidt jeg kan se, kan ovenstående skjema/dokumentasjon kun brukes for ting med en verdi mindre enn 5.000 kr, så da er det jo ubrukelig for fotoentusiaster - og igrunn også folk flest da du knapt kan kjøpe en laptop for under 5.000 kr og selv mobiltlf fort kan komme opp i den pris. Jeg har ikke kunne finne info om hvordan verdien fastslås, nypris, antatt bruktpris, fast avskrivningsprosent eller hva... Nogen som vet? Jeg går nesten ut fra at jeg ikke klarer å overbevise tolleren om at 5D'ern eller 70-200 linsen er verd under 5.000 kr - eller? 5000-grensen er bare for "yrkesutstyr av mindre verdi", for dyrere yrkesutstyr gjelder andre skjema. Uansett må du fylle ut skjemaet, ta det og utstyret ditt med til nærmeste tollstasjon så godkjenner de det der uansett... trenger ikke å tenke på verdi. Husk å noter alle serienummer, da kan man identifisere alt jeg har gjort dette selv for utstyr verd mye mer enn 5000 og som jeg har importert fra tidligere /O Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har til tider reist mye med ganske dyrt fotoutstyr, og har bare forsøkt å registrere utetsyret ved utreise en eneste gang. Da ble jeg ledd ut av tollerne, så det har jeg ikke brydd meg om siden. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har til tider reist mye med ganske dyrt fotoutstyr, og har bare forsøkt å registrere utetsyret ved utreise en eneste gang. Da ble jeg ledd ut av tollerne, så det har jeg ikke brydd meg om siden. Hvis en pliktoppfyllende toller ikke tillater innføring av fotoutstyr til over tollfriverdien uten nødvendige papirer, tar du på deg ansvaret for alt ekstraarbeidet og eventuelt regningen på straffetoll? Ikke noe galt i kommentaren din i seg selv, men som ansatt i akam redaksjonen har du litt mer tyngde bak enn en tilfeldig forumbruker og bør tenke litt på uttrykksformen. Skjema finnes på nettet og kan fylles ut på datan og skrives ut, alt utstyret (kvittering er ikke nødvendig) taes med til nærmeste tollkontor for kontroll og underskrift. Det hele tar bare et par minutter på tollkontoret og er gratis. Tollerne i Trondheim oppførte seg forøvrig høyst profesjonelle. Jeg har heller aldri blitt stoppet av tollere i Norge, men jeg har ikke lyst til å få fotoutstyret beslaglagt og/eller ilagt straffetoll til jeg har klart å hoste opp nødvendige kvitteringer (ikke alltid like lett hvis man kjøper brukt). Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har til tider reist mye med ganske dyrt fotoutstyr, og har bare forsøkt å registrere utetsyret ved utreise en eneste gang. Da ble jeg ledd ut av tollerne, så det har jeg ikke brydd meg om siden. Ikke noe galt i kommentaren din i seg selv, men som ansatt i akam redaksjonen har du litt mer tyngde bak enn en tilfeldig forumbruker og bør tenke litt på uttrykksformen. Jeg refererte akkurat hva som skjedde. De så rart på meg, lo, og ba meg gå. Dette var på Flesland, for øvrig. Skjema finnes på nettet og kan fylles ut på datan og skrives ut, alt utstyret (kvittering er ikke nødvendig) taes med til nærmeste tollkontor for kontroll og underskrift. Dette var før slikt var tilgjengelig på nett og måtte gjøres i sin helhet på tollkontoret eller flyplassen. Jeg har heller aldri blitt stoppet av tollere i Norge, men jeg har ikke lyst til å få fotoutstyret beslaglagt og/eller ilagt straffetoll til jeg har klart å hoste opp nødvendige kvitteringer (ikke alltid like lett hvis man kjøper brukt). Alt jeg har av utstyr er registrert med serienummer og data på utstyrsregisteret på foto.no, og jeg satser på at det hadde vært nok som dokumentasjon i et knipetak. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Er ofte i Sverige og Danmark,har hatt med kamera utstyr ble anbefalt av tollere på tollstedet Svinesund og utfylle Skjemaet RD-0031 B legimitasjonsbevis for reise/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidlig bruk i utlandet "linket til i et annet innlegg over" med fotoutstyr pluss div annet kom total beløpet på over 70.000.- "ble 3 stk skjemaer" det var ikke noe problem,beviset har ingen tidsfrist bare fornye det når du skal tilføre noe nytt. Bare fyll det ut med alle detaljene,behøvde heller ikke og fremlegge det som var oppført på skjemaet framfor tolleren. Er fotoutstyret ditt for yrkesbruk så er det andre krav som gjelder "5000.-grensen". Ps:brukte samme dokument for og forsikre utstyret noe forsikringsagenten likte svært godt. Lenke til kommentar
grizley Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er det nødvendig å registrere fotoutstyr hos tollvesenet? Er det ikke nok å ha med kvittering fra en norsk fotobutikk? Der står jo f.eks. navnet mitt, og serienummeret på produktene som er kjøpt. Det burde jo være bevis nok på at utstyret er kjøpt i Norge, og med det er MVA allerede betalt. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Er ofte i Sverige og Danmark,har hatt med kamera utstyr ble anbefalt av tollere på tollstedet Svinesund og utfylle Skjemaet RD-0031 B legimitasjonsbevis for reise/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidlig bruk i utlandet "linket til i et annet innlegg over" med fotoutstyr pluss div annet kom total beløpet på over 70.000.- "ble 3 stk skjemaer" det var ikke noe problem,beviset har ingen tidsfrist bare fornye det når du skal tilføre noe nytt. Bare fyll det ut med alle detaljene,behøvde heller ikke og fremlegge det som var oppført på skjemaet framfor tolleren. Er fotoutstyret ditt for yrkesbruk så er det andre krav som gjelder "5000.-grensen". Takk (til alle) for svar! Det var ikke klart for meg at 5.000 kr's grensen kun gjelder yrkesutstyr og ikke reiseutstyr. Ps:brukte samme dokument for og forsikre utstyret noe forsikringsagenten likte svært godt. Dette interesserer meg også.. for jeg fandt ut at utstyret mit formentlig ikke er godt nok dekket av reiseforsikringen - er det der en tillegsforsikringen du tegnet? Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Norsk byråkrati er firkantet nok til at det lønner seg å ha papirene i orden. En verdi på f.eks kr 70.000 kunne i verste fall kostet kr 17.500 i moms og en passe bot på kjøpet. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Er det nødvendig å registrere fotoutstyr hos tollvesenet? Er det ikke nok å ha med kvittering fra en norsk fotobutikk? Der står jo f.eks. navnet mitt, og serienummeret på produktene som er kjøpt. Det burde jo være bevis nok på at utstyret er kjøpt i Norge, og med det er MVA allerede betalt. Det burde være nok, men har man etter hvert litt utstyr, blir det også en del papirer å ta med seg, og hvis man eventuelt kjøper litt brukt er det ikke sikkert man får med en kvittering heller. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Dette interesserer meg også.. for jeg fandt ut at utstyret mit formentlig ikke er godt nok dekket av reiseforsikringen - er det der en tillegsforsikringen du tegnet? En helt vanlig verdigjenstandsforsikring. Du burde tenke på om du har med alt fotoutstyr på en gang,hvis ikke så behøver du ikke å ha en forsikring som dekker alt,noe som kan gi betydelig reduksjon i premien selv så halverte jeg premien med og gå ned ca 25% verdi noe som ikke er noe problem da jeg stort sett aldri har med alt samtidlig. Er fotoutstyret hjemme så dekker innboforsikring det som er hjemme,og det du har foreksempel i bilen blir dekket av verdigjenstandforsikring. En reise forsikring dekker normalt opptil 15000.-,ferie betalt med kredittkort kan også ha gunstig dekking av stjålet utstyr. Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=528721 Sjekk denne fra VG idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå