Gå til innhold

arbeidstider og rettigheter

Anbefalte innlegg

Jeg har en 50% stilling i en stor kleskjede og undertegnet for en liten tid tilbake ny arbeidsavtale for arbeidstid med faste dager og arbeidstider/klokkeslett. Gledet meg til å gå over i denne stillingen, men nå er det skjedd forandringer. Ny butikksjef er på vei inn og sammen med avtroppende butikksjef (som nå blir ass. butikksjef) har hun nå lagt om arbeidstidene for alle ansatte.

Dette hadde de lov til, fikk vi høre. Bare vi ble underrettet 2 uker i før endringene skjer (fra 01.09.08).

Selvsagt ble dette en stor nedtur for meg, da jeg har "innrettet" livet mitt etter de nye arbeidstidene jeg skulle få. SFO og diverse andre ting blir helt feil nå. Blant annet må jeg jobbe mer kveldsvakter enn før.

I den originale ansettelseskontrakten min står det "arbeidstiden fastsettes i samarbeid med butikksjef. Denne kan endres etter Landsoverenskomstens bestemmelser".

Ingen av de ansatte har blitt tatt med på noe "samarbeid" i forbindelse med dette. Kan slikt virkelig bare tres nedover hodet på oss?

Noen som kan hjelpe med et godt svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dere har, som du sier - underskrevet en ny avtale. Så er det en juridisk avtale mellom deg og din arbeidsgiver om at dere har blitt enige om en sak. Denne avtalen blir tross alt inngått i skriftlig form og underskrevet av begge parter fordi det er nettopp en avtale.

Denne kontrakten er ny og ikke iverksatt. Blir den ikke iverksatt har det skjedd et avtalebrudd. Og det er direkte brudd på avtalen. En kontrakt skal være gyldig i en fastsatt periode før den kan forandres. Hva denne perioden er, det vet jeg ikke. Men om det ikke fantes noe slikt, hadde enhver avtale vært bortkastet papir da den har kunne blitt forandret dagen etter.. Det ville da bety at kontrakten kun var for arbeidsgivers fordel. Det er det ikke..

Det fins mange regler og overenskomster for å låse avtaler og kontrakter slik at det skal være mulig å stå på kravene. Jeg tviler sterkt på at dette er lovlig.

Jeg har selv jobbet i flere butikker. Og jeg vet at lover og regelverk er noe svært mange av disse som overhodet ikke aner hva som gjelder. Du bør vokte deg vel for å bli fratatt dine rettigheter.. Ledende ansatte i svært mange butikkkjeder bryter arbeidsmiljøloven på mange punkter i ren uvitenhet..

Pat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...