Gå til innhold

Hjemmetrening, tips og utstyr

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg trener til vanlig ved Spenst i byen min. Fra og med Mandag blir det derimot meget vanskelig å trene på ettermiddagen, og jeg er dermed innstilt på å trene ca. en time hver dag, fra halv seks til halv syv om morgenen. Treningsstudioet er ikke åpent da, så jeg prøver å finne på noe å gjøre hjemme. Trenger generell kondisjonstrening og trening av armer og skuldre (Kan en del øvelser som kan gjøres med manualer).

Burde jeg gå til innkjøp av et sett med manualer? I så fall, noen tips til hvor jeg kan kjøpe det, og merker/typer som er bra?

Hva med kondisjonstreninga - Skal jeg kjøpe trimsykkel? spinningsykkel? romaskin? eller rett og slett bare ta meg en joggetur/sykkeltur? Er ikke alltid helt kurant å jogge for meg, da jeg fortsatt sliter med schlatters (eller hvordan det nå staves) i kneet, og prøver å begrense belastningen på knærne av den grunn.

Takker for all hjelp. Om det er relevant, så er jeg 1.93m høy, veier 96 kilo og er i middels god form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å trene på grunn av skole sier du? Tullball. Det er unnskyldninger hele veien. Ingen har så mye å gjøre på skole at de ikke har tid til å trene.

Ja, jeg er klar over at jeg uttaler meg uten å sitte på tilstrekkelig informasjon, men for meg virker det som det er nettopp dette det går ut på.

Husk at det ikke er verdt å ofre nattesøvnen for å trene. Trening består av tre punkter: hvile, kosthold og selve treningen.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar
Vanskelig å trene på grunn av skole sier du? Tullball. Det er unnskyldninger hele veien. Ingen har så mye å gjøre på skole at de ikke har tid til å trene.

Ja, jeg er klar over at jeg uttaler meg uten å sitte på tilstrekkelig informasjon, men for meg virker det som det er nettopp dette det går ut på.

Husk at det ikke er verdt å ofre nattesøvnen for å trene. Trening består av tre punkter: hvile, kosthold og selve treningen.

Antar at du selv har gått International Baccalaureate (som er en av de mest krevende videregående skolelinjene I VERDEN). Norsk videregående skole er så mye lettere, det kan ikke engang sammenlignes.

Skoledag + 1 times pendletid + lekser + middag + CAS (Creativity, Action, Service). CAS er ofte organiserte begivenheter, og kan ikke tas når det passer meg. Lekser er det vanskelig å gjøre før du faktisk har fått leksene. Trening, derimot, er det lettest å flytte på, så det tar jeg før skolen. Treningsstudioet er stengt på kvelden også. Er aktuelt for meg å trene sent på kvelden og tidlig på morgenen, og.. Tja, jeg foretrekker morgenen, av en eller annen grunn. Da legger jeg meg jo tidligere også, så jeg mister ikke noe søvn.

Forresten, leste du engang posten min? At jeg ikke har tid til å trene er jo faen meg ikke poenget med denne tråden engang. POENGET, er at det passer seg best for meg å trene enten sent på kvelden eller tidlig på morgenen, og da er ikke treningsstudio aktuelt. Derfor spør jeg om tips til ting som kan gjøres på egenhånd, utenfor treningsstudio.

Et alt for langt svar til en så til de grader idiotisk post. Men, men. Kanskje noen faktisk kan hjelpe meg nå?

Og etter å ha sjekka alder: Ungdomsskole er en vits, selv i forhold til norsk videregående. Savner 10. klasse :(

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Vel, det var en grunn til at jeg sa at jeg muligens var litt forut, og det var intet idiotisk innlegg, kanskje i denne konteksten, men ikke idiotisk i seg selv. Situasjonen stiller selvfølgelig seg annerledes. Jeg er bare så vandt til at "smartingene" som velger å trene på morningen ser bort i fra at hvile er et av de viktigste områdene når det kommer til trening.

For øvrig, ro deg ned to hakk. Ingen grunn til å bli sur til de grader. Om du går på en norsk skole eller en ekstremt tung utenlandsk linje bryr meg nada, forresten.

For å komme til saken:

For styrketrening vil jeg anbefale sider som exrx.net og http://www.coopersguns.com/ . Her vises muskelgrupper som brukes/belastes, det er enkle forklaringer samt en utførelses-video til de aller fleste øvelsene. Personlig kan jeg anbefale bl.a enhåndsroing for ryggen. aldri tren kun armene. Du må trene hele kroppen. Bein og overkropp. Overkroppen har mer enn triceps og biceps samt skuldre. Du har magen, brystmusklene og ryggen også, grovt sett. 

Du bør absolutt gå til innkjøp av manualer. Merke og slikt har vanligvis ingenting å si. Kjøp i metall, og ikke vinyl eller lignende, så går det bra. Videre har du jo de "vanlige" kroppsvekt-øvelsene som crunches og push-ups. Chins er en særdeles god øvelse og denne bør du absolutt utføre.

Jeg ser mange begynner å neglisjere kondisjons og kardiovaskulær trening når de begynner med vekttrening. Ikke gjør dette, det er viktig å holde seg i form både og. Jogging, sykling, gåing, og svømming er god trening.

Bare spør om det er noe mer.

Edit: Å være sunn og aktiv kommer som en livsstilsendring. Det er viktig å tenke på. Whenever du har tid, uansett om det kun er tid nok til å lese to linjer eller fem avsnitt av f.eks en artikkel, bør du benytte den til å lese treningslitteratur. Det er vannvittig lærerikt, og etterhvert blir du din egen lille kunnskapsdatabase, og slipper å oppsøke hjelp hver gang. Så kan du om det er noe du lurer på selvfølgelig spørre. Men husk, å være aktiv er en del av livet ditt. Det er ikke slikt som med spill f.eks, at du kan gjøre litt her og litt der. Da vil du aldri oppnå noe særlig progresjon innenfor noe som helst, som igjen betyr at du likesågodt kunne brukt tiden på å lese litt ekstra studiemateriell.

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Når det gjeld kondisjonstrening har eg moglegens eit tips. Eg kjøpte meg ein miCoach telefon (du kan jo naturligvis finne deg noko anna enn ein telefon om du vil (klokke f.e.k.s) som held orden på puls o.l.. Derretter - kom deg ut å spring eller sykle. I naturen. Finnes ikkje noko bettre. Mykje bedre enn å sitte inne å trø/springje. Meinar eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...