Gå til innhold

AM/PM-klokkesystem

konduktans

Anbefalte innlegg

Jeg satt og tenkte litt på diverse i sta, og tenkte på det "amerikanske" klokke-systemet.

Det starter på midnatt med AM og ved 12 på dagen blir det PM. Så hvordan kan det være at klokka 12 på natta er klokka 12 after midnight?

altså klokken er 12am-1am-2am-3am-4am-5am-6am-7am-8am-9am-10am-11am-12pm-1pm-2pm-3pm-4pm-5pm-6pm-7pm-8pm-9pm-10pm-11pm-12am

Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Hvordan kan det være sånn? Midnatt, som egentlig er "0 after midnight" er jo ifølge dette systemet 12 timer etter midnatt.

Please someone explain to me.

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da lærte jeg noe nytt om hvor flink engelsklæreren min egentlig var. Men kan noen forklare kort hvorfor det er som det er? Gidder ikke å lese på wikipedia.

Kort forklart:

AM står for Ante meridiem som betyr "før middag"/"before noon"/dagens midtpunkt/solens høyeste punkt.

Det betyr at når klokka er 12am (midnatt) så er den 12, men det er før middag. Når den er 12pm så er den fortsatt 12 men etter middag/dagens midtpunkt.

PM betyr Post Meridiem.

Man tok ganske enkelt utgangspunkt i når solen stod på det høyeste (stemmer ikke når vi bruker sommertid) og delte det inn i 12 timer føre dette og 12 timer etter dette. Hvorfor akkurat 12 er en annen ting. Mange tror det er fordi 12 er et tall som er enkelt å dele på veldig mange tall. Både 2,3,4 og 6 går opp i 12.

Lenke til kommentar

Etter eit par år med online gaming lærte eg meg fort forskjellen på AM og PM når eg måtte ta hensyn til klokkeslett i USA.

Både AM/PM og det imperiske målesystemet er ting som godt kunne blitt endra til 24 timers døgn og metrisk målesystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...